Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év
  • chrisred: @M.K.R.: Tudom, a lakásomban is természetes eredetű a szálló por, mégis szoktam takarítani. Ez ter... (2019.11.22. 06:08) Köhögést kapunk Karácsonyra?
  • M.K.R.: Hála az égnek, ezt még nem sikerült megfúrniuk és megépült a 82 óta tervezett és szakaszos kiépült... (2019.11.21. 16:06) Requiem az Etele úti fákért
  • M.K.R.: Na ez is egy térkőmániás. (2019.11.21. 15:38) Tabáni titkok

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2012.06.29. 13:45 elendem

Miért nem szavaztam meg a mélygarázsokat?

Csikós udvari mélygarázs 2008.jpgA Várbazár felújítása kiemelt kormányprogram lett. Ehhez kapcsolódva elfogadták a 100%-os EU finanszírozású A Budai Vár és környékének közösségi közlekedés fejlesztése című KÖZOP pályázatot 13.6 milliárd forint értékben. A projekt koordinációja teljes egészében a kerületi önkormányzat kezében lesz.

Ez a fejlesztési program a vári buszhálózat kibővítéséről, fejlesztéséről szólt, elektromos kisbuszok beszerzéséről, kerékpáros infrastruktúráról, a Várbazár környékének forgalomcsillapításáról, gyalogos és kerékpáros liftekről a Vár több pontján. Egyik legfontosabb fejezete a turista buszok számára épített parkoló a MÁV területén a Mészáros utca mellett. Ez a program valóban segíti a Várban lakók és a látogatók számára az odajutást, ugyanakkor csökkenti a forgalmat és a légszennyezést. Örültem neki, lelkesen megszavaztam.

A tegnapi közgyűlésre érkezett be a pályázati projekt kiegészítése: további több mint 10 milliárd forint támogatást nyerhet el a kerület. A teljes dokumentum itt olvasható. 

Ez a kiegészítés már szinte teljes egészében a mélygarázsokról szól. A Vár területén lévő 1000 db parkolóhelyet megszüntetik, de ennek ellentételezésére 1000-1200 férőhelynyi mélygarázs épül a Vár oldalában több helyen. Amikor tiltakoztam a tervezet ellen a bizottsági ülésen, akkor arra hivatkoztak, hogy a vári lakosok, családok számára lehetetlen helyzet, hogy nem tudják hova tenni az autójukat. Amikor ezután a képviselő-testületen arról beszéltem, hogy a vári lakosok autóira jelenleg kevesebb, mint 300 engedély van kiadva, tehát fölösleges az 1200 parkolóhely, a polgármester a Várban lévő kulturális eseményekre jövő látogatók fogadásával indokolta.

Mindez nagyon tetszetős magyarázat: zavaró a sok autó a Várban? Elárasztják a kerület utcáit a parkoló autók augusztus 20-án? Nosza, zsuppoljuk be mindet a Várhegy gyomrába! Nem kerül semmibe, az EU fizeti az egészet, hurrá!

Az a gond mindezzel, hogy a világ fejlett részén már régesrégen letűnt gyakorlat az, hogy ki kell elégíteni az autóforgalmat széles utakkal, parkolóhelyekkel. Régesrégen kiderült, hogy ez az igény kielégíthetetlen; sőt, a széles út, a sok parkolóhely további autóforgalmat generál, a korábbinál nagyobb forgalmat vonz. A legmodernebb várostervezési koncepciók már gyalogos és kerékpáros szemlélettel készülnek, az autóforgalmat visszaszorítani igyekeznek. Az a gond, hogy a hegy oldalába fúrt mélygarázsok nem oldják meg, csak a várfalakon belülről a várszoknyára helyezik át a viselhetetlenül nagy autóforgalmat.

Mind a Várban élők, mind a látogatók számára az a legjobb, ha Várat gyors és kényelmes közösségi közlekedéssel el lehet érni, ha a Várban jól működő szociális és kereskedelmi infrastruktúra van, ha a Vár nem drága zárvány, hanem a város életének aktív, de védett részese. Elmondtam, hogy el lehetne jól is költeni ezt a pénzt, lehetne fejleszteni a kerületi közösségi közlekedést és kerékpáros infrastruktúrát.

Miközben a polgármester diadalittas hangon magyarázta, hogy ezt a pénzt, ami az uniós keretből megmaradna, most megkaphatja a kerület, és hogy ez mekkora lehetőség, és ehhez az kell, hogy ilyen remek program álljon rendelkezésre, amit be lehet nyújtani, azon gondolkodtam, hogy kerületi képviselőként megtehetem-e, hogy elutasítok egy ekkora lehetőséget, hogy annyi pénzt kapunk, amennyi egy  teljes évi költségvetésünk.

Azután arra gondoltam, hogy volt már kész EU közlekedési projekt, amit csak alá kellett volna írni. Igaz, az a program nem csak a kerület, hanem az egész főváros közlekedési helyzetét javította volna (ilyen módon természetesen a kerületét is). Felmerült bennem a kérdés, hogy miért is van, hogy a csaknem kétmillió fővárosi érdekét szolgáló projekt helyett a kormány egy kerületi mélygarázsbizniszt támogat, ami elsőre kényelmesnek tűnik, de valójában forgalmat generál a  város belsejébe, rontja a belső kerületek levegőjét és a Várhegy környezeti állapotát.

Azután azon gondolkodtam, hogy felelős állampolgárként, képviselőként tényleg az-e a dolgom, hogy minden megszerezhető fillérre lecsapjak, tekintet nélkül arra, hogy honnan, kitől vették el azt a pénzt. És azon gondolkodtam, hogy ismét egy olyan ügy, amelyben a kerület vezetése csak a Várban élőkre van tekintettel, a kerület többi lakóját figyelmen kívül hagyja. Ismét egy olyan ügy, ahol csak egy szűk, helyi csoport pillanatnyi érdekét nézik, de meg sem próbálják tágabb összefüggéseiben szemlélni a kérdést.

Ezért nem szavaztam meg a kiegészítő projektet.

vnm

(A fénykép a Csikós udvar alatt épülő mélygarázs építkezéséről készült 2008-ban. Az építkezés nem fejeződött be. Forrás: Védett falat bontottak meg a Várban épülő mélygarázs miatt; origo.hu)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr424618898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bozon 2012.06.29. 14:26:34

Na, most, ha a megszerzendő pénzt az önkormányzat arra fordítaná, hogy a helyzetet _rontsa_ vele, akkor az egy elég nyomós és mindent vivő érv amellett, hogy miért nem kell arra a pénzre ácsingózni. Hol itt a dilemma? ;-)
süti beállítások módosítása