Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • VNMárta: @Mérnork: Megértem, hogy az ígérgetést félelmetesnek tartja, és azt is, hogy rosszak a tapasztalat... (2025.03.17. 13:35) Ünnepi beszéd
  • VNMárta: Sok szempontból igaza van, ez egy tisztázatlan jogi helyzet. Így örököltük meg és a ciklus első má... (2025.01.05. 14:20) Halászbástya kitakarva
  • VNMárta: Kedves Barbara! Köszönöm a jelzést! A blogfelület valamiért átkonvertálta, nem tudom évszámokkal ... (2024.10.28. 13:10) A Ruszwurm ügy
  • Mesterséges Geci: Nem trollkodás: mi ez a baromság, hogy a nőknek még ott is tilos a félmeztelen megjelenés, ahol a ... (2024.08.27. 15:52) Hogyan használjuk a Czakó utcai sportpályát?

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2024.12.10. 17:18 VNMárta

Beépül-e a Déli vasút?

Címkék: rekreáció barnamező MÁV Budavári Önkormányzat Déli Pályaudvar

deli_pu.jpg

December elején került a nyilvánosság elé, hogy közzétette a MÁV az állomásmegújítási programját, amelynek értelmében 2124-ig magánkézbe adnák a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítását.

Az I. kerületben lévő Déli pályaudvarral kapcsolatos kiírás rendkívül aggályos, hiszen nem tartalmazza, hogy pontosan melyik területekről van szó, ezt csak az ingatlanfejlesztő pályázóknak mutatják meg: „Az „Állomási ismertető” tartalmazza a Fejlesztési Terület földterületeinek és azokon található jelentősebb épületek térképi ábrázolását, valamint az állomásépület rövid ismertetőjét. Az „Állomási ismertető”-t a MÁV Zrt. elektronikus úton teszi elérhetővé a releváns ingatlanfejlesztési tapasztalattal rendelkező Pályázók számára.

Tudjuk – hiszen befektetői csoportok korábban is megkeresték már a kerület vezetését -, hogy ezek a területek az ország legértékesebb fejlesztési területei közé sorolhatók. Aggasztó, hogy az ingatlanfejlesztők ezen területek sűrű beépítését vízionálják, több emeletes lakó- és irodaépületekkel. Egy korábbi ilyen megkereséskor például 8-12 emeletes zárt épülettömbökkel sűrűn beépített terveket mutattak nekem a Márvány utca-Alkotás út-Kuny Domokos utcai területtel kapcsolatban. Nem örültek neki, hogy ezt az elgondolást határozottan elutasítottam.

A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbikban MÁV) 2021. őszén mutatta be a Főpolgármesteri Hivatal és a Budavári Önkormányzat illetékes munkatársainak a Déli pályaudvar előzetes építészeti fejlesztési koncepcióját, amely egy olyan nagylélegzetű terv, hogy megvalósítása évtizedekben mérhető. Az épületállomány teljeskörű korhű rekonstrukciója mellett a pályaudvar környezetét is korszerűsítenék, pl. felszíni zebrával válna megközelíthetővé az Alkotás úti „Déli pályaudvar” villamosmegálló. A tanulmánytervből első ütemként az íves jegyváltó főépület helyreállítása és az ahhoz tartozó előtető sínekig történő megnagyobbítása készülne el.

A munkákhoz szükséges építési engedély megszerzésének feltétele a rendezett telekállapot, ami jelenleg nem áll fenn: ugyanis a Déli pályaudvar egyes épületrészei a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanon, más részek, főként a hosszúkás, Koszciuszkó Tádé utca menti irodaépület a Budavári Önkormányzat ingatlanaira épült meg. A MÁV 2021. őszén kezdeményezett olyan telekalakítást, hogy a meglévő épületek MÁV telkekre kerüljenek. A MÁV, mint állami társaság „csak” vagyonkezelője a nála lévő ingatlanoknak, amik ténylegesen állami tulajdonban vannak. A Budavári Önkormányzatot főleg a Kosciuszko Tádé utca menti terület érinti, illetve egy kisebb ingatlanrész az Alkotás úti járda mentén, mindösszesen 3946 m2 területet kér tőlünk a MÁV maga számára átadni.

a_budavari_onkormanyzat_tulajdona.png

Már az első pillanatokban jeleztük a tárgyalásokon, hogy ellentételezésre tartunk igényt az átadandó területekért. Az ellentételezésről szóló tárgyalásoknál bevonásra került a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: MNV Zrt.) is, mint a Magyar Állam tulajdonosi képviselője. A tárgyalások időigényesek voltak és néha felesleges kitérőket vettek, míg végül a legjárhatóbb megoldásnak az bizonyult, ha a MÁV cseretelekkel ellentételezi a mi területátadásunkat.

Első lépésben a közel 4 ezer négyzetméter építési telekért cserébe a 200 m2-es Győző utcai telket ajánlották (ami egy másik lezáruló megállapodásban már szerepelt) valamint néhány használhatatlan, ámde költségigényes várfaldarabot. Ezt az ajánlatot nem tartottuk elfogadhatónak, az építési telekért cserébe jól hasznosítható telket kértünk.

Kérésünkre a MÁV - többek között - megvizsgálta a Mészáros utca menti területet, ahol régen vagonmosó üzemelt, de mára már csak felhagyott sínek vannak. Ezzel kapcsolatban a MÁV Magyar Államvasutak 21561-6/2023/MÁV iktatószámú, 2023. november 11. napján kelt levelében küldte el a Déli pályaudvar területén történő ingatlanrendezésre tett ajánlatát. Ez a telek a városüzemeltetés szempontjából kulcsfontosságú potenciált tartogat magában: a jó elhelyezkedése mellett egy barnamezős területről beszélünk, amelynek felújítása minden itt élő közvetlen érdeke. Azért erre a területre esett a választásunk, mert városszerkezeti okokból ez egy értékes, potenciálisan sokféle célra alkalmas, jól fejleszthető terület, aminek a tulajdonunkba kerülésével a terület későbbi sorsát a kezünkben tarthatjuk. Jelenlegi besorolása Vi-1/I/01 intézményi terület, ahol az ingatlan legfeljebb 10 %-a építhető be, legfeljebb 4,5 m magas épülettel 85 % zöldterület biztosítása mellett. A később megfogalmazandó hasznosításig a terület a sínek lefedésével, burkolásával alkalmas szabadidős tevékenységekre a rekreáció, sport területén, de akár egy skate-park létesítésére is. (A skate-park egy olyan szilárdburkolatú terület, melyen különféle eszközök, mint ferde fal, félcső, piramis, korlát, csúszódoboz találhatók, mely alakzatok a gördeszkások, rolleresek és hasonló sportot űzők számára készülnek.) 

megvetelre_ajanlott_terulet_4246_m2.png

A teljes, mintegy 8 ezer négyzetméter alapterületű vágánysor felét (több mint 4 ezer négyzetmétert) a telekcsere keretében, míg a másik felét pénzért válthatja meg az önkormányzat. Fontos, hogy ennek a területnek a jövőjéről a Budavári Önkormányzat tudjon rendelkezni - hiszen látjuk, hogy például mi történik Rákosrendezőn, amikor hasonló telkek sorsáról a magyar állam dönt.

A MÁV a levél szerint a vasútüzem alól ki tudja vonni a Mészáros utca menti területet. Az általuk készíttetett értékbecslés és értékegyeztetés alapján a Budavári Önkormányzat 3946 m2-es ingatlanrészéért cserébe 4246 m2 területet adnának a Mészáros utca mentén. A telekcsere konkrét megvalósulása egy hosszabb folyamat (legalább 8-10 hónap), amelynek megalapozásához a Budavári Polgármesteri Hivatalnak be kell szereznie saját értékbecslését az érintett ingatlanokról és elő kell készíteni a KÉSZ módosításának megindítását.

mav_dontes_2023_12.jpg

Kivonat a képviselő-testület 2023. decemberi ülésének döntéseiből

A 2023. decemberi képviselő-testületi ülésen, egy szándéknyilatkozat keretében a képviselő-testület kifejezte, hogy a MÁV ajánlatát megfontolásra érdemesnek tartja és megvizsgálja. Az eredeti előterjesztést, ami felhatalmazott volna a tárgyalásokra, a fideszes képviselők módosították, de így is egyértelmű volt, hogy ez az ajánlat találkozik az önkormányzat érdekeivel.  Az előterjesztés tartalmazta továbbá, hogy a területen a Budavári Önkormányzat nem tervez turistabuszok részére parkolót kialakítani és üzemeltetni. Helyette a megújuló területen park, szabadtéri rekreációs lehetőség, és akár rendezvényközpont is létesülhet.

A lényeg, hogy a terület sorsáról mi döntsünk. Fontos, hogy ne kormányközeli és/vagy távol-keleti ingatlanbefektetők martaléka legyen, akik leginkább a gyors megtérülést nézik, nem a kerületiek érdekét.

Bár az elfogadott javaslatot az önkormányzat vezetése a MÁV elé tárta és kezdeményezte a konkrét szerződések előkészítését, a cég 2024. szeptember végéig nem jelzett érdemben vissza.

A most napvilágra látott elgondolás – bármilyen értékesek is ezek a telkek - nem fogja megoldani az évtizedek óta elhanyagolt Magyar Államvasutak pénzügyi gondjait, viszont tönkre tehetik Budapest legfontosabb fejlesztési területeit. Ezek a területek elképesztően fontos városi fejlesztési lehetőségeket rejtenek – de nem a beépítést, hanem az egészséges és élhető városi környezet kialakítását.

A december 12-i képviselő-testületi ülésre éppen ezért sürgősségi előterjesztést nyújtottam be, amelyben a testület határozattal kinyilváníthatja a szándékát ezzel a területtel kapcsolatban és a véleményét a kormányzati tervekkel kapcsolatban: 

  1. Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete úgy határoz, hogy az Önkormányzat tulajdonában lévő ingatlanok tulajdonjogáról nem mond le. A pályaudvari irodaépület felújítása érdekében szükséges ingatlanrendezés keretében a tulajdoni részének értékarányos ellentételezésére igényt tart.
  2. Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete kifejezi, hogy a MÁV Déli pályaudvar üzemi területének Mészáros utca melletti mintegy 8 ezer négyzetméteres területén továbbra is a szabadtéri rekreációs közparki fejlesztést tartja kívánatosnak.
  3. Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat Képviselő-testülete kinyilvánítja, hogy a MÁV Déli pályaudvar üzemi területeinek beépítését nem tartja kívánatosnak. Kijelenti, hogy a fejlesztés túlmutat a MÁV céges kompetenciáján, a fejlesztés mind a kerületet, mind Budapest főváros városfejlesztési céljait és értékeit alapvetően érintő kérdésnek tekinti. Éppen ezért felszólítja a MÁV és a kormány illetékeseit, hogy az éritett területek fejlesztéséről kizárólag a Budapest I. kerület Budavári Önkormányzat bevonásával szülessen döntés.

Bízom benne, hogy a testület fideszes többsége is felismeri a kerület érdekét, ezért napirendre veszi és megszavazza a határozati javaslatomat!

vnm

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr2818749214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása