Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • VNMárta: Sok szempontból igaza van, ez egy tisztázatlan jogi helyzet. Így örököltük meg és a ciklus első má... (2025.01.05. 14:20) Halászbástya kitakarva
  • VNMárta: Kedves Barbara! Köszönöm a jelzést! A blogfelület valamiért átkonvertálta, nem tudom évszámokkal ... (2024.10.28. 13:10) A Ruszwurm ügy
  • Mesterséges Geci: Nem trollkodás: mi ez a baromság, hogy a nőknek még ott is tilos a félmeztelen megjelenés, ahol a ... (2024.08.27. 15:52) Hogyan használjuk a Czakó utcai sportpályát?
  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2025.01.20. 07:53 VNMárta

Hogyan változik a parkolási rendszer? 1.

Címkék: parkolás Budavári Önkormányzat

26763463_2051947_a5fbdefffff17e8e83dc8a8224820f93_wm_jpeg_1.jpg

November 27-én a Fővárosi, november 28-án pedig a Budavári Önkormányzat tárgyalta a parkolási rendeletet. Mind a két rendelet több változáson esett át, amelyek miatt most, januárban már nem a korábban megszokott módon kaphatunk parkolási engedélyt. Ezeket a változásokat foglalom össze.

Fővárosi parkolási rendelet legfontosabb változásai:

  • Megszűnnek a parkolási automaták.
  • Aki BudapestGO-n keresztül veszi meg és van BKV bérlete, az 25%-os kedvezményt kap a parkolási díjból, valamint P+R parkolójegyet válthat havi 5000-ért, ami két rendszámra érvényes.

Ez azért nagyon fontos változás, mert az a jellemző, hogy ha valakinek van valamilyen járműre bérlete vagy kedvezményes engedélye, akkor nagy valószínűséggel azt a bérletet vagy kedvezményt fogja használni. 

  • Minden díjzónában emelkedni fog a parkolási díj. Az I. kerületben csak A és B zónába sorolt területek vannak, ezek a következőképpen alakulnak 2026. júliusátólA - 800 Ft/h, B - 600 Ft/h
  • A városi terepjárók kétszeres díjat fizetnek.
  • Lehetőséget ad a kerületi önkormányzatoknak, hogy azoknak, akik korábban igénylik az engedélyüket, “early bird” típusú kedvezményt belátása szerint nyújthasson. (A Budavári Önkormányzat nem nyújt ilyet.)
  • A car sharing autók a kizárólagos lakossági várakozási helyeken is megállhatnak. 
  • A Budai Vár egész területe védett övezet, a behajtási engedélyeket a Budavári Önkormányzat adja ki. Ez a rendelkezés leginkább a turistabuszokat érinti. Az engedélyeket a kerületi rendelet értelmében a polgármester adja ki egyedi döntések alapján. Erről, a kerületi turistabuszokat érintő változásokról külön posztban írok.  
  • Akinek van BKV bérlete, az P+R parkolójegyet válthat havi 5000-ért, ami két rendszámra érvényes.
  • A belvárosi övezetekben hétvégén is fizetős lesz a parkolás. A szombati munkanapokon pedig mindenhol a munkanapi díjfizetés lép életbe. 
  • 2026. január 1-től megszűnik a zöldrendszámos autók ingyenes parkolása.
  • A Terézvárossal már megkötött, új típusú parkolási együttműködési megállapodás mintájára kerül majd sor többi kerülettel is a sok esetben elavult együttműködési megállapodások újrakötésére. Ez az új típusú megállapodás biztosítja a parkolásüzemeltetés költségeinek átláthatóságát és referenciaértékhez kötéssel a hatékonyság növelését. Rendezi a szomszédos kerületek határán lévő parkolási helyzeteket, azaz nem kell a kerületeknek párosával külön megállapodásokat kötni, hogy pl. a Csalogány utca egyik vagy másik oldalán parkoló, ha rossz kerületet dob fel neki az online rendszer, akkor könnyen rendezhető a probléma. 
  • Megszűnik a Gellérthegyi védett övezet. Lakossági kérésre lett bevezetve, majd a kérelmezők rájöttek, hogy nem ezt akarták, ezért kezdeményeztem a visszavonását, de azután nem vette napirendre a fővárosi közgyűlés, viszont most bekerült a rendeletbe.

Kerületi parkolási rendelet módosítása

Tekintsünk most el attól, hogy csupán egy apró részletről szólt a beterjesztett rendeletmódosítás, majd az ülés előtt benyújtott előterjesztői módosítóval végeztek egy átfogó átalakítást a teljes parkolási rendszerre - amiről nem folyt érdemi társadalmi egyeztetés sem.

A novemberi rendeletmódosítás egyik legfontosabb eleme, hogy ezentúl 5 ezer forint költségtérítést kell fizetni az első autóért járó engedélyért is (más kerületek ennél bártabbak voltak, a jellemrő díj 12 ezer forint). A másik legfontosabb elem, hogy 

megszűnnek a méltányossági engedélyek.

A méltányossági engedélyek lehetősége arra szolgált, hogy azokra a változatos élethelyzetekre, amelyeket a rendelet nem szabályoz, lehetőséget adjon. A méltányossági engedélyeket 2019-ig a polgármester adta ki, 2019 után pedig bizottság döntött róla. Éppen azért helyeztük bizottsági hatáskörbe, hogy mérlegelni tudják, melyik kérelem mennyire indokolt. (Sajnos, a bizottság ezt a munkát nem végezte el, gyakorlatilag mindenkinek megadta az engedélyt.)

A legtöbben azért kértek méltányosságot (ld. keretes), mert nem állandó lakcímük van, hanem tartózkodási helyük a kerületben. Ismert tény, hogy a méltányossági parkolási engedélyeknek van egyfajta fekete piaca is. Valaki, aki egyébként máshol lakik, például az agglomerációban,  bejelentkezik egy kerületi lakásba és ha az ott lakónak nincsen autója, akkor igényelhet méltányossági parkolási engedélyt. (Persze, ugyanez a módszer akkor is működhet, ha valakinek itt van az állandó lakcíme, de valójában nem itt lakik.) Részemről mélységesen elítélem ezt a trükközést és támogatom, ha sikerül megszüntetni. Ugyanakkor a kérelmezők többsége mégiscsak olyan kerületi lakó, aki lakást bérel a kerületben, tehát valóban itt lakik. Nos, ők most elesnek a parkolási engedélytől. Sokan kértek például azért engedélyt, hogy a kerületben élő idős szüleiket gondozni tudják - mostantól ők sem kaphatnak engedélyt. 

A Várnegyed újságban leírják, hogyan lehet a lakástulajdonos engedélye nélkül állandó lakcímet létesíteni. Szerintem valószínű, hogy egy bérlő nem szeretne a bérbeadója szándéka ellenére bejelentkezni, éppen ezért fontosabb volna a lakástulajdonosokat motiválni arra, hogy a bérlőik bejelentkezzenek. Az előző ciklusban elengedtük az építményadót azoknak a lakástulajdonosoknak, akik hosszútávra adták bérbe a lakásukat és a bérlők állandó lakcímet létesítettek. Ennek éppen az volt a célja, hogy kifehérítse a bérlakáspiacot és arra ösztönözze a lakástulajdonosokat, hogy bérbeadják az üresen álló lakásukat. Ez a rendszer azt is segítette, hogy a bérlők kerületi lakóként részesüljenek az önkormányzati szolgáltatásokból, például a parkolási engedélyből is. November óta viszont ismét építményadó terheli a bérbeadott lakásokat, így még nehezebb lesz a bérlőknek meggyőzniük a lakástulajdonost, hogy bejelentkezhessenek.

Meggyőződésem, hogy a kerületi parkolási engedélyeket azoknak kéne kapniuk, akik valóban itt laknak - a lakcímkártyán lévő kategóriától függetlenül. Persze, ennek az ellenőrzése nem volna egyszerű.

2020-05-28_08_08_19.jpg

A közmeghallgatáson és a testületi ülésen Böröcz László többször is elmondta, hogy a méltányossági engedély rendszere jogszerűtlenül maradt benne a 2019 előtti fideszes vezetéstől örökölt rendeletben. (Érdekes, hogy a kormányhivatal, amely nagyítóval nézte a polgármesteri működésem minden apró mozzanatát, és előszeretettel marasztalt el egy napos ügyintézési késlekedésért, pont ezt a hiányosságot nem kifogásolta… Ráadásul más kerületekben is kapnak kedvezményes parkolási engedélyt különböző jogcímeken olyanok, akik nem a kerületben laknak. Például jellemzően nem a kerületben élő szülők kaphatnak méltányossági engedélyt a gyerekszállításhoz, az iskola/óvoda előtti megálláshoz.)

Nézzük meg, hogy eddig kik kaptak méltányossági engedélyt és hogyan!

2024-ben összesen 6232 db automatikusan meghosszabbodó várakozási és behajtási engedély és 1508 db méltányossági engedély lett kiadva. Ebből

239 db állandó lakcímmel rendelkező kerületi lakók céges autóira (ezentúl lakossági engedélyt kapnak)

623 db tartózkodási engedéllyel rendelkező lakók saját autóira (ezentúl nem kapnak engedélyt)

213 db tartózkodási engedéllyel rendelkező lakók céges autóira (ezentúl nem kapnak engedélyt)

128 db vári lakóknak a váron kívüli kerületi övezetbe (ezentúl nem kapnak engedélyt)

305 db egyéb okból kért (szolgálati okból, ápolási, szülői gyerekszállítási, stb.) (ezentúl szolgálati és szülői engedélyt kapnak)

Az új kerületi rendelet alapján tehát a tavalyiak közül 544-en kaphatnak engedélyt, 964-en pedig nem kapnak engedélyt.

Zöld politikusként akár örülhetnék is neki, hogy ennyivel kevesebb autó fog parkolni a kerületben, de, sajnos, ez nem így lesz. Ugyanis 309 db szolgálati várakozási (205) és behajtási (104) engedély kiadására ad lehetőséget a rendelet. Ezek eddig az egyéb kategórának csupán egy részét alkották - így ezek száma nőni fog. 

Elgondolkodtató az is, hogy amíg a kerületben élő lakásbérlők, ha nincs állandó lakcímük, akkor nem kaphatnak engedélyt, mindazok, akik pl. egy vári templomba járnak énekelni, minden további nélkül kapnak engedélyt lakhelytől függetlenül a meghatározott darabszám erejéig. A rendelet szövegéből arra lehet következtetni, hogy a kérelmek beérkezésének sorrendjében osztják ki a meghatározott darabszámú szolgálati engedélyt, de nincs egyértelműen tisztázva, hogy ha egyszerre beérkezik kétszer annyi kérelem, akkor minek alapján fognak dönteni. Úgy tűnik, hogy itt a polgármesteri kegy fog érvényesülni.

Sajátosan alakul a 

második autónak járó kedvezmények

rendszere is. (Kérdés, persze, hogy a városnak a közösségi közlekedéssel legjobban ellátott részén miért támogatjuk egyáltalán, hogy egynél több autót használjon egy család, hacsak nem mozgásában akadályozott családtagot kell szállítani…) A lakossági várakozási és a behajtási-várakozási hozzájárulás éves várakozási díja az adott területen fizetendő egyórai várakozási díj kétszázötvenszerese, azaz 150.000,- és 112.500,- Ft az “A” és a “B” övezetben. Ebből az önkormányzat az alábbi kedvezményeket biztosítja:

  • 30%-a a Várban és a Váron kívül is, ha a gépjármű megfelel az EURO 3 környezetvédelmi kategóriának, 
  • 50%-a a Várban és a Váron kívül is, ha a gépjármű megfelel az EURO 4 környezetvédelmi kategóriának, 
  • 60%-a a Váron kívül és 70%-a a Várban, ha a gépjármű hibrid üzemű, vagy megfelel legalább az EURO 5 környezetvédelmi kategóriának, 
  • 80%-a a Váron kívül és 87%-a a Várban kívül, ha a gépjármű teljesen gáz- vagy elektromos üzemű. 

Látható, hogy a Várban lakók nagyobb kedvezményt kapnak a második autóra, mint a Váron kívül élők. Megkérdeztem, miért, amire Böröcz Lászlótól azt a választ kaptam, hogy azért, mert “a Várban drágább a parkolás”. Csakhogy a kerület nagy része a Várral együtt “A” kategóriába tartozik, azaz a váron kívüli terület nagyobbik részében ugyanannyit kell fizetni, mint a Várban. Úgyhogy csak arról van szó, hogy a váriak nagyobb kedvezménnyel tarthatnak második autót. Szerintem a váriak jobban örülnének annak, ha nem vették volna el tőlük a váron kívüli parkolási engedély lehetőségét és ha nem engednék meg az alábbi cégek és intézmények látogatóinak, hogy létszám és időbeli korlátozás nélkül a Várba behajtsanak és ott parkoljanak:

  • CBA Budavár Kft. (Vár Bisztró)
  • Fortuna-Gasztro Kft.
  • Harlequin Kft. (Pest-Buda Hotel)
  • Honvédelmi Minisztérium
  • Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság
  • Köztársasági Elnöki Hivatal
  • Magyar Halászbástya Kft. (Halászbástya Étterem)
  • Magyar Tudományos Akadémia (Vári Vendégházak)
  • Magyarságkutató Intézet
  • MNB Ingatlan Kft.
  • Pallas Athéné Domus Meriti Alapítvány
  • Szépművészeti Múzeum (Magyar Nemzeti Galéria)
  • Úri Hotel 39. Ingatlanhasznosító Kft.
  • V1 Gasztronómia Kft. (Baltazár Étterem)
  • Várkapitányság Nonprofit Zrt.

Ehhez a listához valószínűleg csatlakozni fog a Belügyminisztérium is - és még ki tudja, mi minden intézmény...

Az engedélyek igénylésének részleteit itt olvashatják: https://budavar.hu/parkolasi_tajekoztato_2025/

Többen kérdezték, hogy aa benyújtáskor a rendszer által kiírt szűkebb körzetre szól-e csupán az engedély. Mindenkit szeretnék megnyugtatni, a kerületi, váron kívüli várakozási engedély az egész kerületre érvényes a Budai Vár területének kivételével.

A következő posztomban pedig a tguristabuszokról szóló változásokat elemzem.

vnm

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr718778778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása