Tényleg szélesebb lesz-e a Lánchíd járdája?
A fővárosi közgyűlés szeptemberi ülésén elfogadott előterjesztés alapján a Széchenyi Lánchíd járdáit a felújítás során kiszélesítik. Sokakban aggodalmat váltott ki ez az elképzelés, felmerült, hogy a műemlék híd megszokott külseje, hangulata tönkremegy egy ilyen átalakítás miatt.
Látatlanban nem tudtam eldönteni, hogy mit gondoljak minderről, ezért elkértem a 2014-ben készült vizsgálati tervdokumentációt a járdaszélesítésről.
Ebből számomra két fontos dolog derül ki:
- a híd műszaki állapota már az első vizsgálatkor, 2011-ben nagyon rossz volt, a felújítás nem várhat tovább;
- a rajzok és fényképes ábrák engem meggyőztek, hogy a Lánchíd megszokott műemléki jellege nem sérül a tervezett átalakítás során.
Itt látható az ábrán, hogy milyen változás lesz.
Bal oldalon a jelenlegi, jobb oldalon a tervezett állapot látható
És ha már a Lánchídról beszélünk….
A hídon jelenleg kerékpárral gyakorlatilag nem lehet közlekedni. A szűk úttesten, a felgyűrődött aszfalt barázdái között életveszélyes a kerékpározás. A szintén szűk járda mindig tele van gyalogosokkal, többnyire bámészkodó turistákkal, a pilonok melletti beláthatatlan flikkflakk pedig komoly kihívás még a gyakorlott biciklis akrobatáknak is.
Pedig nagyon hiányzik Budapesten egy kerékpáros híd – ahogyan nagyon hiányzik egy jó gyalogos híd is. Szerintem erre a legjobb válasz az volna, ha a Lánchídat lezárnánk az autóforgalom elől és gyalogos-kerékpáros híddá alakítanánk.
A híd ugyanis alkalmatlan a reggeli és délutáni kelet-nyugati hivatásforgalom átengedésére. Egy-egy forgalmi sávjában folyamatosan állnak a járművek és bedugítják mindkét hídfő közelében az utcákat is. A ráhordó utakat és a keresztirányú forgalmat egyaránt. Budán, a Batthyány térnél, tehát két villamosmegállóval távolabb is szinte mindig lépésben lehet csak haladni. A keskeny belvárosi utcákon áll a füst, a házak földszinti része fekete a koromtól. Mindezt azért, hogy a többi budapesti hídhoz képest elenyésző mennyiségű autót átengedjen.
Ugyanakkor a Lánchíd köti össze a pesti és a budai idegenforgalmi tengelyt, azoknak a tereknek és épületeknek sorát, amelyeket a turisták leginkább keresnek. Ezért mindkét hídfő környékén fényképező, nézelődő turisták sétálnak gyakran baleseti helyzetet teremtve.
Látható, hogy a hídszerkezet is rosszul viseli a gépjárműterhelést, ezért is lenne fontos a forgalomtól mentesíteni.
Most jön másfél-két év, amíg a Lánchidat és a Váralagutat felújítják - ezalatt ki fog derülni, hogy ezt a forgalmat átveszik-e a szomszédos Duna hidak és az is, hogy lehet-e élni lánchidi autózás nélkül.
Azt gondolom tehát, hogy nem kell aggódnunk a járda szélesítése miatt, viszont fontos kiállnunk azért, hogy a felújítás után a Lánchíd gyalogos és kerékpáros híd legyen!
vnm