Megsemmisítette a Kúria Önkormányzati Tanácsa az I. kerület fideszes testületi többségének a turistabuszok behajtásáról szóló döntéseit, amellyel az általam összehívott Fővárosi Turistabusz Kerekasztal szakértői által kidolgozott buszirányítási rendszer bevezetését akarták megakadályozni
- Milyen helyzetet hagyott itt a 2019 előtti fideszes városvezetés?
- Mire lett volna megoldás a felhagyott MÁV területre elhelyezendő parkoló?
- Milyen javaslatot dolgozott ki a Fővárosi Turistabusz Kerekasztal?
- Hogyan akadályozta meg a Fidesz a rendszer bevezetését?
- Miért fog elveszíteni többszáz pert az Önkormányzat?
A Várban lévő turistabusz forgalom rendezetlensége évtizedes tartozása volt az előző kerületvezetésnek – és az előző fővárosi vezetésnek egyaránt.
Naponta átlagosan 300-350 db nagyméretű turistabusz érkezett a Várba leginkább a 9-13 óra közötti időszakban. Ezek a buszok többségükben 3,7 m-nél magasabbak, úgy hajtottak fel, hogy a Hunyadi János út elején lévő 3,65 m magasságkorlátozó táblát rendszeresen figyelmen kívül hagyták. A vári kormányzati építkezések előtt a Hunyadi János úton és a Palota úton lévő buszparkolóhelyeken meg tudtak állni, de a Dísz téren a turisták le- és felszállása sokszor így is káoszt teremtett, mivel semmilyen egyeztetés vagy ütemezés nem zajlott. Ráadásul számos busz – hogy ne kelljen kifizetni a behajtási övezetre vonatkozó díjat, inkább még a sorompó előtt, a Hunyadi János úti lakóházak mellett állt meg és várta az idegenvezető telefonját, hogy mikor indulhat. Közben a légkondícionálás miatt járatta a motorját.
Ez a helyzet nemcsak a kerületi lakosságnak volt rossz a zaj- és szennyezőanyagterhelés miatt, hanem a jó minőségben dolgozó turisztikai cégek, szervezetek is kárát látják az állandó parkolási zűrzavarnak.
A Vár területén, különösen a Dísz téren lévő építkezések tovább nehezítik a helyzetet, mind a le- és felszállítás, mind a buszparkolás lehetőségei nagyon beszűkültek, emiatt a kerület más területein, például a Dózsa György szobornál, az Attila –Mikó sarkon, a Bécsi kapunál stb. próbálnak tömegesen megállni és/vagy parkolni a buszok, ami időről-időre közlekedési káoszt okoz.
Ahogyan Bécs, Barcelona és Pozsony is csinálja
Más európai nagyvárosokban az a rendszer működik, hogy távolabb állnak meg a buszok, nem mennek be a belvárosba, a parkolótól pedig gyalog vagy más környezetbarát módon jutnak a látnivalókhoz a látogatók. Ezekben a városokban a buszok előzetes regisztráció alapján tudnak ott parkolni, és egy alkalmazás figyeli, hogy nem hajtanak-e a parkolóhoz vezetőn kívül más útvonalakra.
Az általam vezetett Budavári Önkormányzat célja az volt, hogy hosszútávon a Várba, a Gellérthegyre és a kerületbe jövő turizmus fenntartható legyen. A turizmus jelenlegi nagybuszos formája ugyanis nem fenntartható, változásra van szükség, de az átállás idő- és erőforrásigényes. A klímavészhelyzet alatt a megszokott turisztikai szolgáltatásoknak is meg kell változniuk, sok nyugat-európai országban már megléptek ezirányú lépéseket, mi is ebbe az irányba kell tartsunk. A ciklusprogramunkban is szereplő turisztikai célok között pedig az egyéni, a Vár attrakcióinak és szolgáltatásainak minél nagyobb körét igénybe vevő turizmus arányát növelni szeretnénk a rövid ideig itt tartózkodó, „gyorsan körbenéző” tömegturizmus helyett.
Budapesten az ehhez szükséges infrastruktúra nem áll rendelkezésre, nincsenek megfelelő parkolók az átmeneti övezetben, és értelemszerűen nincs alkalmas, szervezett felhordás ezekből. Ráadásul a legnagyobb turistabuszforgalmat jelentő szállodahajók számára az átmeneti zónákban parkoló busz nem is megoldás, hiszen az utazási csomag részét képezi az egynapos városnéző buszos kirándulás.
Ezt az infrastrukturális hiányt fővárosi szinten nem lehet egyik napról a másikra megoldani, viszont az átmenet időszakára is kell, hogy legyen jó válaszunk.
Ennek érdekében 2020. őszén képviselő-testületi felhatalmazást kapott Csobánczy Gábor alpolgármester, hogy a korábbi ciklusokban kitalált, a kerületi szabályozásokban szereplő, a kerület egyetlen rozsdazónájában, a MÁV felhagyott üzemi területén kialakítandó buszparkolóhely lehetőségét vizsgálja meg, a szükséges egyeztetéseket folytassa le. Ezt a javaslatot a kormánypárti képviselők is megszavazták. 2021. tavaszára elkészült az a megvalósíthatósági tanulmány, amely bemutatta, hogyan lehet a felhagyott területen, az ott álló épület felújításával, parkosítással egybekötve egy kulturált buszparkolót, látogatófogadót, mosdókat, sofőrpihenőt kialakítani, ezáltal a Palota utat és a Dózsa György szobor előtti területet mentesíteni a buszparkolástól. Az ilyen módon nem közterületen parkoló buszok esetében hatékonyan fel lehet lépni a motor járatása ellen is. A parkoló emellett lehetőséget adott volna arra is, hogy egy kisméret elektromos buszokból álló flottával körjáratot indítsunk, amely érinti a Várat, a Gellérthegyet és a kerület más látványosságait, miközben utazási kapcsolatot teremt a BKV járataihoz.
Ezt a tanulmányt társadalmi egyeztetésre bocsájtottuk. Ennek során, az egyébként érthető környező lakossági aggodalmakat kihasználva, azt hazugságokkal gerjesztve, erős ellenállás alakult ki, aminek alapján a tervet először felfüggesztettük, majd egy közvéleménykutatást követően (aminek eredménye megosztott volt) elálltunk tőle.
Fővárosi Turistabusz Kerekasztal
Mivel a vári turistabuszhelyzetet továbbra is rendezni akartuk, ennek érdekében 2022. tavaszán összehívtam a Fővárosi Turistabusz Kerekasztalt, aminek első körben a fő fókusza a Vár turistaforgalmának - mind a turizmus, mind a helyi lakók érdekében történő – rendezése volt. A kerületi és a fővárosi önkormányzat szakemberei mellett a Várkapitányság, a Turisztikai Ügynökség és a turizmussal foglalkozó szakmai szervezetek képviselőivel együtt vitattuk meg a kérdéseket és hívtuk bejárásra az érintett kerületi lakókat.
A Fővárosi Turistabusz Kerekasztal áttekintette, hogyan lehet a Budai Várban kialakítani egy minta-projektet a meglévő parkolók (Palota út, Dózsa György szobor előtti tér és Mészáros utca mentén összesen 50 db parkolóhely) és infrastruktúra hatékony felhasználásával, amelynek a mintájára elindulhat azután a fővárosi fejlesztés kidolgozása. A mintaprojekt lényege, hogy – Nyugat-Európa nagyvárosaiban már bevált rendszerhez hasonlóan - a turistabuszok egy applikáció segítségével regisztrálhatnak a meglévő buszparkolóhelyeken való parkolásra egy adott időpontra. Az a busz kaphat behajtási engedélyt, amely megfelel a feltételeknek, regisztrált a parkolási helyre az adott idősávban és kifizette a parkolási díjat. Az a busz, amely nem regisztrált vagy a regisztrációtól eltérő időben vagy helyen van, bírságot fizet. Ezáltal kisebb létszámban, szabályozottan, ütemezetten érkezhetnek a buszok és mivel mindegyiknek van helye, nem alakul ki balesetveszélyes és környezetszennyező torlódás vagy körözés a kerületben. Ez a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a foglalást regisztrált magyar idegenvezetőhöz kössük, amivel nemcsak a magyar idegenvezetői szakmát védjük, de segítjük, hogy hiteles információkat kapjanak a turisták és rongálás vagy rendzavarás esetén egy adott csoport visszakövethető legyen.
2022-ben a Palota úton a nyár elejétől távhővezetékcsere folyt, ami miatt a Várba való feljutás egész nyáron korlátozott volt. Ráadásul a Fehérvári kapu alatt – hivatalosan - csak 3,5 méternél alacsonyabb buszok fértek el, ezért nagyon kevés turistabusz hozott turistákat. Emellett a Budai Várban folyó rengeteg kormányzati építkezés is csökkentette az érdeklődők számát, a szakcégek inkább lemondták a vári utakat, nem hozták a csoportokat Budára. Akik mégis megpróbálták, a Bécsi kapu tér és a Dózsa György szobor előtti területet terhelték szervezetlenül, így időről-időre kaotikus helyzetet okozva.
A Budai Vár nemcsak szép, hanem szimbolikus terület is: ha Magyarországról készül egy képeslap, azon a Vár biztosan rajta lesz. Büszkék lehetünk és büszkék is vagyunk nemzeti örökségünk zászlóshajójára; nem az a cél, hogy ne jöjjön ide senki, hanem az, hogy úgy jöjjenek ide a látogatók, hogy azzal nem teszik tönkre az itt élők mindennapjait – és helyben ne csak a turizmus terheit viseljük, hanem a hasznaiból is részesedjünk. Tehát az a cél, hogy a turisták ne nagyméretű buszokkal jöjjenek és az ideékezők minél több minőségi időt töltsenek a Budai Vár területén.
Évtizedek elmaradását viszont csak úgy lehet megoldani, ha lépésről lépésre haladunk és egyszerre biztosítjuk az átállás lehetőségét a turizmus szektornak és a környéken élők minél nagyobb védelmét a zavaró forgalom és a turistabusz káosz ellen. Meggyőződésem, hogy a budapesti szinten évente 15-20 milliárd forint nagyságrendű bevételt generáló ágazatot nem lefejezni kell, hanem az értelmes és ütemezett átállást biztosítani, és az átállás során keletkező többletbevételt a fővárosi szintű megoldások kivitelezésébe és a kerületi lakók számára komfortnövelő és kárenyhítő szolgáltatásokba kell beforgatni.
A Fővárosi Turistabusz Kerekasztal megbeszélései és a külföldi jó példák alapján a rendezés érdekében a Fővárosi Közgyűlés a javaslatomra elfogadta a parkolási rendeletet módosítását:
- a Budai Vár várakozási övezetébe csak 6:00-22:00 óra között és csak autóbusz várakozási hozzájárulással lehet behajtani,
- EURO 6 vagy annál jobb (teljesen gáz, elektromos, hibrid) környezetvédelmi kategóriának megfelelő autóbuszok kérhetnek ilyen hozzájárulást,
- egy óra alatt maximum 24 busz hajthat be, előzetes időpontfoglalással,
- a várakozási hozzájárulást az a busz kapja meg, amelyik a díjat befizette. A díj jelentősen magasabb, mint amennyit eddig fizettek a parkolásért; éves, havi és napi bérlet kérhető.
Mindennek koordinációja érdekében fejlesztésre került egy applikáció, aminek segítségével engedély kérhető regisztráció és fizetés után, időpontfoglalással. Előzetes számítások szerint mindez évi 300-500 millió forint bevételt jelentene a Budavári Önkormányzatnak.
A fővárosi rendelet hatálybalépése előtt számos turisztikai szereplő jelezte, hogy a Covid és a háború miatt sokéves bevételkiesés sújtja a szektort, 2022. őszén javulófélben volt a helyzet. De rövidtávon nem megoldható a kisméretű, EURO6-os buszokra való átállás, mert nagyon erőforrásigényes a beszerzésük, és sokáig is tart, mivel aktuálisan a piacon nem voltak elérhetőek ilyen buszok. Megértve a turizmus szektor aktuális helyzetét, a Fővárosi Önkormányzat kész volt megfontolni a Fővárosi Turisztikai Kerekasztal javaslatát, és két év türelmi időszakot engedélyezett a környezetvédelmi besorolás tekintetében. Mindezek mellett elindultak lépések a levegő tisztaságának mérésére is a Budai Várban, és annak megszervezése, hogy kisméretű, elektromos járatokkal fel tudják hordani a turistákat a Dózsa György térről a Díszt térre.
Mindezek mellett a Fővárosi Önkormányzatnál sikeresen lobbiztam, hogy a BKV lehetőségeit is kínáljuk fel a Várba feljutás javítására, így bevezetésre került a 216-os busz, amely normál méretű (tehát nem midi és nem csuklós) autóbusz és a Deák tértől a Dísz térig jár érintve a Clark Ádám teret is.
- novemberében tehát ott álltunk, hogy az applikáció beüzemelése és a kerületi rendelet technikai módosítása után bár átmenetileg ugyanolyan nagy buszok jönnek, mint korábban, de éjszaka nem jöhetnek, napközben pedig limitálva van a behajtásuk, azaz jóval kevesebb busz jöhet. Tehát a 9-13 óra közötti kezelhetetlen csúcsidő helyett 8-18 óra között, ütemezetten hajthatnak be, az előre lefoglalt időpontokban. Nincs egymást kerülgető buszok káosza a Dísz téren és nincsen motorját járatva várakozó busz a Hunyadi János úti lakóházak előtt. Az applikációt a Budavári Kapu Kft. ügyvezetője készítette elő, a rendeletmódosítást pedig a Polgármesteri Hivatal.
A kerületi Fidesz bedobja a botot küllők közé
Ekkor a kerületi Fidesz-KDNP egy megnyert időközi választás és két, ellenzéki szavazatokkal mandátumot szerzett ex-jobbikos képviselő átállásával minden területet le akart uralni, a megkezdett folyamatokat pedig leállítani. Varga Dániel, a Hunyadi János utcát is magába foglaló 3. sz. önkormányzati körzet ex-jobbikos képviselője azzal akart politikai tőkét kovácsolni magának, hogy a Hunyadi János útról egyik napról a másikra kitiltja a nagy turistabuszokat (a Hilton szállóba érkező buszok kivételével…). Ennek érdekében a Budavári Kapu Kft. ügyvezetőjét azonnali hatállyal leváltották, az előkészített rendeletet úgy módosították, hogy a várakozási engedélyeket a Varga Dániel által vezetett bizottság adja ki. Mivel a bizottsági átfutás eleve 30 napos, ezért ez a mechanizmus ellehetetleníti a gyors és hatékony applikáció használatára épülő rendszert, ráadásul a bizottság még azoknak a kérelmező buszoknak sem adott engedélyt, amelyek megfeleltek a fővárosi rendelet feltételeinek, ha magasabbak voltak 3,65 m-nél. Többszöri egyeztetés, a Fővárosi Turistabusz Kerekasztal rendkívüli találkozója sem hozott eredményt: Varga Dániel nem a megoldást kereste, hanem a saját, helyi, rövidtávú politikai hasznát, amelynek érdekében azt a hazugságot is terjesztette, hogy engem „lefizetett a buszos lobby”. A kieső bevételeket irreális összegű bírságolással tervezte kompenzálni annak ellenére, hogy ez a bírság egyrészt nehezen behajtható, lassú folyamat (ma már tudjuk, hogy egyáltalán nem hajtható be), másrészt túlterheli a közterületfelügyelet kapacitását. Ahelyett, hogy egy egyszerűen, gyorsan használható applikációval a buszok maguk választanák ki az érkezési időpontokat, fizetnék be önként a várakozási díjat és az ütemezett érkezés miatt nem alakulna ki káosz, a közterületfelügyelet erőforrásait leköti az össze-vissza jövő buszokat lefülelő és bírságoló szélmalomharc. A fideszes képviselők és a kormányközeli szereplők, mint a Várkapitányság és a Magyar Turisztikai Ügynökség, pedig asszisztálnak ehhez.
Ennek következtében a buszos turisztikai vállalkozások felhagytak a felesleges engedélykérésekkel és a korábbi évtizedekben kialakult gyakorlat szerint, rendezetlenül jönnek a 9-13 órás csúcsidőben, egymást kerülgetik mind a Dísz téren, mind a Dózsa szobornál, feltartva ezzel a BKV járatait és a többi közlekedőt. A Dísz térnél továbbra is kígyózik a sor a kis kapacitású nyilvános wc előtt, a Dózsa téren pedig szaporodik a buszról leszálló utasok ürüléke. És mindkét helyszínen időről-időre balesetveszélyes helyzetek állnak elő. A közterületfelügyelet által elindított több száz eljárás fellebbezései a testületi ülést, ezek előkészítése a hivatalt terheli. A buszos társaságok közben elindították a pereket az önkormányzat ellen.
Mivel az átgondolt, külföldön számos helyen működő, jól bevált és értelmes megoldásra a fideszes többség nem volt hajlandó, mivel politikai hasznot remélt a káoszból, ezért átmeneti, kárenyhítő intézkedéseket kellett hozni:
- egyrészt nyilvános illemhelyet helyeztünk ki a Dózsa szoborhoz, hogy a buszról leszálló turistáknak ne a bokorba kelljen menni,
- másrészt minden nap 9-13 óra között a közterületfelügyelet a Dózsa szobornál irányítja a buszok beállását, a turisták leszállását,
- végül a feljelentéseket továbbítottuk a kerületi rendőrség felé. (A kerületi rendőrség gyorsan lerázta magáról a terhet azzal, hogy nem tudja a helyszínen pontosan megmérni, hogy milyen magas egy adott busz…)
Vesztésre álló perek százai
A kerületi Fidesz mindeközben azzal hitegette a lakókat, hogy nem jönnének a buszok, ha az Önkormányzat rendesen bírságolná őket, sőt, a bírságokból milliárdos bevétele lenne az Önkormányzatnak. Nos, a kerületi közterületfelügyelet minden egyes rendelet-ellenesen behajtó busz ellen közigazgatási eljárást kezdeményezett. Ezeknek az eljárásoknak a száma mára meghaladja az ezret(!), mivel a turistabuszok cégek természetesen nem fizették be a büntetést, hanem fellebbeztek. Ezeket a fellebbezéseket a testületi üléseken százasával utasítottuk vissza, így a buszos cégek perre mentek. A többszáz peres eljárást a bíróság egybevonta. A bíróságnak is feltűnt, hogy a kerületi fideszesek politikailag motivált rendeletmódosítása esélyesen jogszabálysértő, ezért a pereket még a tavasszal felfüggesztette és a fideszes rendeletet felülvizsgálatra felterjesztette a Kúriához. A Kúria Önkormányzati Tanácsa pedig megsemmisítette az I. kerület képviselő-testületének turistabuszok behajtását korlátozó döntéseit.
Tehát bírságból egy fillér nem jött be, a tervek szerinti parkolási díjat nem tudtuk beszedni, de most sok száz vesztes pernél fizethetjük a perköltséget és a kártérítést. Ha perenként csak egy millió forinttal számolunk, akkor is több száz millió forint kára keletkezik az önkormányzatnak.
Összefoglalva tehát a fideszes politika eredménye:
- a turistabuszok továbbra is nagy számban jönnek,
- a turistabuszok rendezetlenül, összevissza jönnek és különböző helyeken parkolnak, időként káoszt okoznak,
- nem tudja beszedni az önkormányzat a megcélzott parkolási bevételeket,
- az elvesztett perek miatt több száz milliós kiadásra számíthat az önkormányzat.
A kerületi turistabuszkáosz gyorsan és egyszerűen megoldható lett volna, de a fideszes politikai logika mást diktált, a kormánypárti politikusok a káosz fokozásában voltak érdekeltek, aminek a kerület issza meg a levét.