Gyereket gázolt egy segway a Várban – mi következik ebből?
Jön a nyár, a turistaszezon – sőt, talán már itt is van – és fellángoltak az indulatok a történelmi belváros utcáit ellepő turistajárgányokkal kapcsolatban. Gombamód szaporodnak ezek az eszközök a segway-től kezdve az elektromos rolleren át a sörbicikliig. Ma pedig már, sajnos, elütöttek segway-jel egy gyereket a Tóth Árpád sétányon.
Könnyen adná magát az elgondolás, hogy tiltsuk ki a segway-eket Várból, hiszen az elmúlt héten Zugló kitiltotta a sörbicikliket, az V. kerületi önkormányzat pedig emellett a segway-eket és az elektromos rollereket is. A döntés nem meglepő, a helyi lakókat zavarják ezek az eszközök, hiszen a járdán csoportosan cikáznak, az úttesten pedig feltartják a forgalmat. De hasonló a tapasztalat a kerékpárosokkal, mégsem tiltjuk ki őket - sőt, a legmodernebb városfejlesztési irányzatok a kerékpáros közlekedés fejlesztését célozzák. A legtöbb baleset pedig az autókhoz köthetők - mégsem gondolja senki, hogy be kéne tiltani az autózást.
Az elmúlt évben 27%-kal nőtt a befolyt fővárosi idegenforgalmi adó, ami jól mutatja, hogy egyre több turista érkezik Budapestre. Az ideérkező közel 5 millió látogató túlnyomó része megfordul a Várban és a Belvárosban is. Az egyre szaporodó, a szállodáknál olcsóbb lakásmegosztó rendszerek következtében az ideérkezők összetétele megváltozott. Egyre nagyobb arányban érkeznek fiatalok, akik nemcsak a múzeumok és a magas kultúra miatt jönnek, hanem körül akarnak nézni a városban, szórakozni vágynak.
Budapest erre nincs felkészülve. Nagyon régóta hiányzik egy alaposan végiggondolt idegenforgalmi koncepció, amely összehangolja a helyben lakók és az ideutazók igényeit. Mert ne felejtsük el: az idegenforgalom jelentős bevétel a városnak, csak éppen ebből a bevételből nem enyhítjük kellően a helyben lakók nehézségeit. Ha így folytatjuk, odajuthatunk, mint Velence vagy Barcelona, ahol a helyben lakók fellázadtak a turistaáradat ellen, fellázadtak a megoldatlanság ellen, fellázadtak, mert úgy érezték, háttérbe szorulnak a saját városukban.
Itt, Budapesten egészen az elmúlt évekig a turistabuszok kérdését nem tudtuk megoldani, amelyek egyébként inkább az idősebb csoportokat hozzák. És bár a Várból ki lettek tiltva, az I. kerület többi részén, a Gellérthegyen, a Lánchíd utcában, az Attila úton és még sorolhatnám, továbbra is túlzott terhelést jelent a napi akár 3-400 óriási autóbusz. Zöld politikusként a dízelt pöfögő buszok helyett inkább a halk, kicsi és környezetbarát turistajárgányokat támogatnám, de a budapesti közlekedésben mindmáig megoldatlan az autósoknál lassabb, de a gyalogosoknál gyorsabb járművek helyzete. Mind az autósok, mind a gyalogosok idegesítő veszélyforrásnak éli meg a kerékpárosokat, a városnéző buszokat és a legkülönbözőbb turistajárgányokat egyaránt. Joggal, hiszen nem ez az első baleset: a Bem rakparti sétányon, ami kerékpárút is egyben, szintén volt már súlyos baleset, sajnos. Ugyanakkor látni kell az ezekben rejlő lehetőségeket is, amelyeket a rendőrség is felismert: mozgékony, olcsón üzemeltethető, a sétáló utcákon is könnyen használható járművek.
Adná magát a megoldás: tiltsuk ki a segway-t és társait, de forgalomba állása idején ugyanilyen aggodalom és ellenérzés kísérte a lóvasútat, a villamost és a személygépkocsikat is. Ha viszont túl sok van ezekből és szabályozatlanul lepik el az utcákat, az valóban veszélyhelyzeteket teremt, nemcsak zavaró.
Három napja szavazást indítottam a politikusi facebook oldalamon, hogy az I. kerületiek kitiltanák ezeket vagy értelmes szabályozást szeretnének. Ez a szavazás nyilván nem reprezentatív, de az eredménye egyértelmű: 25-89 arányban azt szeretnék a voksolók, hogy szabályozzuk a kérdést.
Éppen ezért, a minőségi idegenforgalom, a helyben lakók nyugalma és a gyalogosok biztonsága érdekében a Budavári Önkormányzat képviselő-testületének júniusi ülésére javaslatot fogok előterjeszteni a turisták által használt alternatív közlekedési eszközök forgalmának szabályozására.
vnm
Kép: nlcafe
Az utolsó 100 komment: