Petíciót indítunk a pályaudvar bezárása ellen
A petíció aláírásával azt támogatjuk, hogy a Déli pályaudvar bezárása helyett a közösségi közlekedési rendszer átfogó fejlesztése legyen napirenden. A Déli személyforgalmi feladatai ne csökkenjenek, de az esetlegesen felszabadítható üzemi területeken a fejlett nagyvárosokhoz hasonló, a vasúti pályaudvarhoz kapcsolódó, környezetbarát városközpont alakulhasson ki.
Értetlenül állunk a Déli pályaudvar bezárásával kapcsolatos elképzelések előtt. Semmilyen érdemi közlekedéspolitikai vagy városfejlesztési érv nem támasztja alá a tervet, így csak különböző feltételezéseink lehetnek. Felmerülhet, hogy valamilyen ingatlan-panama áll mögötte, hiszen a pályaudvar területe nagyon értékes. Elképzelhető, hogy a Testnevelési Egyetemet is olyan nagy kormányzati lufivá akarják duzzasztani, mint a Nemzetvédelmi Egyetemet, és ehhez kell a hely. Vannak, akik szerint a négyes metró forgalma kicsi, és ha nem sikerül növelni, akkor vissza kell fizetni az EU támogatását, ezért Kelenföldnél a M4-re tervezik ilyen módon terelni az utasokat. Nem oszlatja el a gyanakvást az sem, hogy az elmúlt napokban lebontották és szépen felpakolták a pályaudvar épületét borító kőburkolatot.
Kép: Ne zárják be a Déli Pályaudvart facebook csoport, Somogyi Árpád
A civil és a szakmai szervezetek is tiltakoznak, többek között a Magyar Kerékpáros Klub, a Magyar Közlekedési Klub és a Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozatai egyaránt helytelenítik az elképzelést.
A Déli pályaudvar jelenleg Magyarország egyik legforgalmasabb vasútállomása, mely az elővárosi feladatai mellett komoly távolsági forgalmat is bonyolít, 1861 óta jelentős a szerepe az ország vasúti közlekedésében. A dunántúli, egyben a balatoni vasútforgalom viselése mellett, a főváros nyugati, dél-nyugati elővárosi forgalmát is kiszolgálja, városközponti elhelyezkedéséből, metró és villamos kapcsolataiból eredően a Budapesten belüli szerkezeti pozíciói kiválóak. Ha a Déli nem lenne, a nyugati agglomeráció irányából jelentősen megnőne számos csomópont elérhetősége, a kényszerű bezárás idején is láthattuk nemrég, hogy Kelenföld nem képes átvenni a faladatait.
A korábbi években is, időről időre felmerült a pályaudvar átalakításának, megszüntetésének gondolata. A 2001-ben készült átfogó vizsgálat és más tanulmányok is arra az eredményre jutottak, hogy a pályaudvar megszüntetése szolgáltatásminőségi és közlekedéshálózat-fejlesztési szempontok alapján egyaránt indokolatlan. A Déli pályaudvar feladatköre a főváros vasúthálózati rendszerében nem pótolható. Megszűnése az utasokat mindenképpen hátrányosan érintené, a kieső feladatokat máshol csak fölöslegesen nagy költséggel lehetne megoldani.
Az épület megérett a felújításra, a funkciók és terek az újragondolásra
Viszont valóban szükség volna arra, hogy Buda közlekedési rendszerének és a vasúti személyforgalomnak az átgondolásával egy időben, azokkal összehangolva, megkezdődjék a pályaudvar felújítása. A pályaudvar épülete és az utasforgalmi területek egyaránt elhasználódtak, részben funkciójukat vesztették, részben túlzsúfoltak, és szinte mindenhol felújításra szorulnak. A pályaudvar és környéke lehetne hangulatos találkozási és várakozási tér. Értelemszerűen adódik, hogy különböző vendéglátóhelyek, boltok, szolgáltatások legyenek itt egy helyen, és hogy ezeknek legyen valamilyen minőségi arculata. Ehelyett most az épületegyüttes gondozatlan és lepusztult hatást kelt, nem vonzó találkozási és közösségi tér. Pedig az elhelyezkedése különlegesen előnyös, a Várra néző panorámaablakokon pazar kilátás nyílik, a közlekedési kapcsolatai miatt sokan megfordulnak itt, könnyen megközelíthető, ezért ideális hely a kereskedelem számára is.
Sajnos, ismerős a helyzet: elmaradtak a karbantartások, nem fordult megújító figyelem a pályaudvarra, így az mostanra olyanná vált, hogy lesznek, akik szerint jobb és olcsóbb lenne lebontani az egészet. Évtizedek óta arra várnak, hogy jöjjön egy nagy-nagy beruházás, amely majd megoldja mindazt a gondot, amit fenntartással és karbantartással kellett volna. Ahogy a Városliget kapcsán is elhangzott egy felelős (?) vezető szájából: ez az ára a felújításnak. Mármint hogy nem azért van forrás a felújításra, mert az szükséges, hanem azért mert valamely "nagy ember" pillanatnyi fejlesztési szándékának helyszíne. Lehet, hogy a Déli lesz az ára egy fejlődő Testnevelési Egyetemnek?
A pályaudvarok természetes központjai az idegenforgalomnak is, amelyet elsődleges célként jelölt meg a Budavári Önkormányzat ötéves gazdasági programja. A közeli szálloda is erre a forgalomra alapozva épült a pályaudvar mellé.
A korszerű közlekedésfejlesztés a környezetbarát és megfizethető közösségi közlekedést helyezi előtérbe. Kifejezetten korszerű dolog, hogy a vonat behoz a város közepéig, ahol jó átszállási kapcsolatok vannak, vagy akár kerékpárral is tovább lehet menni. Nemcsak itt, hanem országosan égető szükség volna a vasúti személyforgalom fejlesztésére, a kapcsolódó infrastruktúra minőségének javítására, hogy vonzó alternatíva legyen az utazóközönség számára. Ezért is javasoltuk, hogy új magyar légitársaság felállítása helyett a vasúti forgalom fejlesztése kerüljön előtérbe. Célzott tanulmányok és külföldi példák egyaránt igazolják azt, hogy a vasút személyforgalmi funkcióinak megőrzése és az érintett terület ingatlanfejlesztése egymást erősíthetik.
A Déli pályaudvarnál a vasút városi kapcsolata egy metró- és 5 villamosvonal. Ez a kapcsolat szűnne meg. Csökkennek a vasút városi kapcsolatai és csökkennek magának a vasútnak a lehetőségei is, éppen a legterheltebb forgalmi irányban. Fantasztikus városfejlesztést lehetne a Délinél csinálni, visszavéve a vasúti területekből, de nem letarolni. Mint annyi nagyváros gyakorlata ez bizonyítja. Rotterdamban például a pályaudvarra szervezték az új városközpontot.
Rotterdami pályaudvar (kép: építészfórum)
Ez egy szemlélet: a közlekedést nem nyűgnek tekintik, hanem esélynek.
A vasút esélye, az utast a belvárosig vinni. Sok tíz milliárdot invesztálunk a vasúti fejlesztésekbe, hogy 10 percet nyerjünk a menetidőn, de az, hogy az utas eljusson a lakásától az állomásig, meg hogy milyen körülmények között száll át, azzal nem foglalkozunk. Ez hiba. (http://index.hu/belfold/budapest/2016/03/17/budapest_dugo_kozlekedes_parkolas/)
Támogatjuk a pályaudvar feleslegesnek mutatkozó üzemi és egyéb területeinek más célú felhasználását, például közpark, mértéktartó kereskedelmi vagy vendéglátó funkciók létesítését, de csak a megtartandó vasúti személyközlekedési létesítmények mellé-, alá, vagy fölé-építésével. Nagyon fontos, hogy nem plázára gondolunk, hanem életteli városközpontra, emberléptékű üzletekre és minőségi parkosításra.
Ezek mellett nem halogatható tovább a fővárosi és az országos közösségi közlekedés érdemi, aktuális kérdéseinek megoldása, mint pl. az ütemes menetrend kiterjesztése az egész közlekedési rendszerre, a közös tarifa megvalósítása, vagy éppen a kedvezményrendszer gyökeres átalakítása!
Nem változatlanságra van tehát szükség, hanem a rendelkezésre álló fejlesztési források értelmes hasznosítására. A beruházások és átalakítások során a szakmai és társadalmi szempontok érvényesülésére, demokratikus folyamatok során hozott felelős döntésekre. Nem a Déli pályaudvar az egyetlen, amely az önkényes és felelőtlen kormányzati döntéshozatal áldozata lehet. Szakemberek, szakmai és civil szervezetek, pártok és felelős állampolgárok tiltakoznak a Vár tönkretétele, a Városliget elpusztítása vagy a csepeli HÉV megszüntetése ellen. Ezek mind azért kerültek veszélybe, mert a döntéshozók úgy játszadoznak a nemzeti vagyonnal, műemlékekkel, közterületekkel és értékes parkokkal, mint egyszeri kisgyermek a terepasztallal.
A Budai Vár és a Városliget átalakítására szánt közpénz tíz éven át fedezné a budapesti közösségi közlekedésből hiányzó forrást. Nem a pénz hiányzik tehát, hanem a felelős döntéshozói akarat.
Írd alá a petíciót! Tiltakozzunk együtt a Déli pályaudvar bezárása ellen!
vnm
A cikk írása során felhasználtuk a Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozatának és a Magyar Kerékpáros Klub állásfoglalásainak gondolatait, megállapításait