Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • VNMárta: Kedves Barbara! Köszönöm a jelzést! A blogfelület valamiért átkonvertálta, nem tudom évszámokkal ... (2024.10.28. 13:10) A Ruszwurm ügy
  • Mesterséges Geci: Nem trollkodás: mi ez a baromság, hogy a nőknek még ott is tilos a félmeztelen megjelenés, ahol a ... (2024.08.27. 15:52) Hogyan használjuk a Czakó utcai sportpályát?
  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2016.03.25. 08:15 VNMárta

Ne zárják be a Déli pályaudvart!

Címkék: közösségi közlekedés Déli Pályaudvar

 2016-03-17_11_41_26.jpg

Petíciót indítunk a pályaudvar bezárása ellen

 A petíció aláírásával azt támogatjuk, hogy a Déli pályaudvar bezárása helyett a közösségi közlekedési rendszer átfogó fejlesztése legyen napirenden. A Déli személyforgalmi feladatai ne csökkenjenek, de az esetlegesen felszabadítható üzemi területeken a fejlett nagyvárosokhoz hasonló, a vasúti pályaudvarhoz kapcsolódó, környezetbarát városközpont alakulhasson ki.

Értetlenül állunk a Déli pályaudvar bezárásával kapcsolatos elképzelések előtt. Semmilyen érdemi közlekedéspolitikai vagy városfejlesztési érv nem támasztja alá a tervet, így csak különböző feltételezéseink lehetnek. Felmerülhet, hogy valamilyen ingatlan-panama áll mögötte, hiszen a pályaudvar területe nagyon értékes. Elképzelhető, hogy a Testnevelési Egyetemet is olyan nagy kormányzati lufivá akarják duzzasztani, mint a Nemzetvédelmi Egyetemet, és ehhez kell a hely. Vannak, akik szerint a négyes metró forgalma kicsi, és ha nem sikerül növelni, akkor vissza kell fizetni az EU támogatását, ezért Kelenföldnél a M4-re tervezik ilyen módon terelni az utasokat. Nem oszlatja el a gyanakvást az sem, hogy az elmúlt napokban lebontották és szépen felpakolták a pályaudvar épületét borító kőburkolatot.

deli_gozos.jpg

Kép: Ne zárják be a Déli Pályaudvart facebook csoport, Somogyi Árpád

A civil és a szakmai szervezetek is tiltakoznak, többek között a Magyar Kerékpáros Klub, a Magyar Közlekedési Klub és a Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozatai egyaránt helytelenítik az elképzelést.

A Déli pályaudvar jelenleg Magyarország egyik legforgalmasabb vasútállomása, mely az elővárosi feladatai mellett komoly távolsági forgalmat is bonyolít, 1861 óta jelentős a szerepe az ország vasúti közlekedésében. A dunántúli, egyben a balatoni vasútforgalom viselése mellett, a főváros nyugati, dél-nyugati elővárosi forgalmát is kiszolgálja, városközponti elhelyezkedéséből, metró és villamos kapcsolataiból eredően a Budapesten belüli szerkezeti pozíciói kiválóak. Ha a Déli nem lenne, a nyugati agglomeráció irányából jelentősen megnőne számos csomópont elérhetősége, a kényszerű bezárás idején is láthattuk nemrég, hogy Kelenföld nem képes átvenni a faladatait.

A korábbi években is, időről időre felmerült a pályaudvar átalakításának, megszüntetésének gondolata. A 2001-ben készült átfogó vizsgálat és más tanulmányok is arra az eredményre jutottak, hogy a pályaudvar megszüntetése szolgáltatásminőségi és közlekedéshálózat-fejlesztési szempontok alapján egyaránt indokolatlan. A Déli pályaudvar feladatköre a főváros vasúthálózati rendszerében nem pótolható. Megszűnése az utasokat mindenképpen hátrányosan érintené, a kieső feladatokat máshol csak fölöslegesen nagy költséggel lehetne megoldani.

 2016-03-17_11_39_43.jpg

2016-03-17_11_38_25.jpg

2016-03-17_11_40_59.jpg

Az épület megérett a felújításra, a funkciók és terek az újragondolásra

Viszont valóban szükség volna arra, hogy Buda közlekedési rendszerének és a vasúti személyforgalomnak az átgondolásával egy időben, azokkal összehangolva, megkezdődjék a pályaudvar felújítása. A pályaudvar épülete és az utasforgalmi területek egyaránt elhasználódtak, részben funkciójukat vesztették, részben túlzsúfoltak, és szinte mindenhol felújításra szorulnak. A pályaudvar és környéke lehetne hangulatos találkozási és várakozási tér. Értelemszerűen adódik, hogy különböző vendéglátóhelyek, boltok, szolgáltatások legyenek itt egy helyen, és hogy ezeknek legyen valamilyen minőségi arculata. Ehelyett most az épületegyüttes gondozatlan és lepusztult hatást kelt, nem vonzó találkozási és közösségi tér. Pedig az elhelyezkedése különlegesen előnyös, a Várra néző panorámaablakokon pazar kilátás nyílik, a közlekedési kapcsolatai miatt sokan megfordulnak itt, könnyen megközelíthető, ezért ideális hely a kereskedelem számára is.

Sajnos, ismerős a helyzet: elmaradtak a karbantartások, nem fordult megújító figyelem a pályaudvarra, így az mostanra olyanná vált, hogy lesznek, akik szerint jobb és olcsóbb lenne lebontani az egészet. Évtizedek óta arra várnak, hogy jöjjön egy nagy-nagy beruházás, amely majd megoldja mindazt a gondot, amit fenntartással és karbantartással kellett volna. Ahogy a Városliget kapcsán is elhangzott egy felelős (?) vezető szájából: ez az ára a felújításnak. Mármint hogy nem azért van forrás a felújításra, mert az szükséges, hanem azért mert valamely "nagy ember" pillanatnyi fejlesztési szándékának helyszíne. Lehet, hogy a Déli lesz az ára egy fejlődő Testnevelési Egyetemnek?

A pályaudvarok természetes központjai az idegenforgalomnak is, amelyet elsődleges célként jelölt meg a Budavári Önkormányzat ötéves gazdasági programja. A közeli szálloda is erre a forgalomra alapozva épült a pályaudvar mellé.

A korszerű közlekedésfejlesztés a környezetbarát és megfizethető közösségi közlekedést helyezi előtérbe. Kifejezetten korszerű dolog, hogy a vonat behoz a város közepéig, ahol jó átszállási kapcsolatok vannak, vagy akár kerékpárral is tovább lehet menni. Nemcsak itt, hanem országosan égető szükség volna a vasúti személyforgalom fejlesztésére, a kapcsolódó infrastruktúra minőségének javítására, hogy vonzó alternatíva legyen az utazóközönség számára. Ezért is javasoltuk, hogy új magyar légitársaság felállítása helyett a vasúti forgalom fejlesztése kerüljön előtérbe. Célzott tanulmányok és külföldi példák egyaránt igazolják azt, hogy a vasút személyforgalmi funkcióinak megőrzése és az érintett terület ingatlanfejlesztése egymást erősíthetik.

A Déli pályaudvarnál a vasút városi kapcsolata egy metró- és 5 villamosvonal. Ez a kapcsolat szűnne meg. Csökkennek a vasút városi kapcsolatai és csökkennek magának a vasútnak a lehetőségei is, éppen a legterheltebb forgalmi irányban. Fantasztikus városfejlesztést lehetne a Délinél csinálni, visszavéve a vasúti területekből, de nem letarolni. Mint annyi nagyváros gyakorlata ez bizonyítja. Rotterdamban például a pályaudvarra szervezték az új városközpontot.

rotterdami_palyaudvar.jpg

Rotterdami pályaudvar (kép: építészfórum)

Ez egy szemlélet: a közlekedést nem nyűgnek tekintik, hanem esélynek.

A vasút esélye, az utast a belvárosig vinni. Sok tíz milliárdot invesztálunk a vasúti fejlesztésekbe, hogy 10 percet nyerjünk a menetidőn, de az, hogy az utas eljusson a lakásától az állomásig, meg hogy milyen körülmények között száll át, azzal nem foglalkozunk. Ez hiba. (http://index.hu/belfold/budapest/2016/03/17/budapest_dugo_kozlekedes_parkolas/)

Támogatjuk a pályaudvar feleslegesnek mutatkozó üzemi és egyéb területeinek más célú felhasználását, például közpark, mértéktartó kereskedelmi vagy vendéglátó funkciók létesítését, de csak a megtartandó vasúti személyközlekedési létesítmények mellé-, alá, vagy fölé-építésével. Nagyon fontos, hogy nem plázára gondolunk, hanem életteli városközpontra, emberléptékű üzletekre és minőségi parkosításra.

Ezek mellett nem halogatható tovább a fővárosi és az országos közösségi közlekedés érdemi, aktuális kérdéseinek megoldása, mint pl. az ütemes menetrend kiterjesztése az egész közlekedési rendszerre, a közös tarifa megvalósítása, vagy éppen a kedvezményrendszer gyökeres átalakítása!

Nem változatlanságra van tehát szükség, hanem a rendelkezésre álló fejlesztési források értelmes hasznosítására. A beruházások és átalakítások során a szakmai és társadalmi szempontok érvényesülésére, demokratikus folyamatok során hozott felelős döntésekre. Nem a Déli pályaudvar az egyetlen, amely az önkényes és felelőtlen kormányzati döntéshozatal áldozata lehet. Szakemberek, szakmai és civil szervezetek, pártok és felelős állampolgárok tiltakoznak a Vár tönkretétele, a Városliget elpusztítása vagy a csepeli HÉV megszüntetése ellen. Ezek mind azért kerültek veszélybe, mert a döntéshozók úgy játszadoznak a nemzeti vagyonnal, műemlékekkel, közterületekkel és értékes parkokkal, mint egyszeri kisgyermek a terepasztallal. 

A Budai Vár és a Városliget átalakítására szánt közpénz tíz éven át fedezné a budapesti közösségi közlekedésből hiányzó forrást. Nem a pénz hiányzik tehát, hanem a felelős döntéshozói akarat.

Írd alá a petíciót! Tiltakozzunk együtt a Déli pályaudvar bezárása ellen!

vnm

A cikk írása során felhasználtuk a Magyar Mérnök Kamara Közlekedési Tagozatának és a Magyar Kerékpáros Klub állásfoglalásainak gondolatait, megállapításait

 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr198489688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fazakas László 2016.03.25. 17:54:03

Tényleg nem kellene bezárni!
A sok hülye majd minden este ott nosztalgiázik.
Elég lenne csak simán a közlekedést megszüntetni, azaz - soha többé egyetlen vonat se menjen be oda ... s a tavaly leomló alagútra se kell majd különösebben sokat költeni.
Ha meg netán lenne itt egy újabb migráncs invázió, akkor azok majd nem a Baross téren - (a Keleti pályaudvarnál) - lakhatnak, hanem itt. És a migráncs simogatók meg lazán etethetik, itathatják őket és kinyalhatják a seggüket! ... Mert hely az bőven lesz.
De sajnos nem a Sieg Heil!

Arcade Macho 2016.03.25. 19:12:08

szerintem meg zarjak csak be, a fejpalyaudvaroknak az ideje lealdozott
Becsben bemegy meg a WHra a nemzetkozi?

a BAH -nal be kell tolni a fold ala a 2 sinpart es jojjon fel a nyugatinal
legalabb akkor az agglomeracio VALOBAN jo kozlekedesi kapcsolatot kapna, igy jol be lehetne vezetni a brutalis behajtasi dijat / utdijat

na__most__akkor 2016.03.25. 20:05:50

@Arcade Macho:
magyar-e vagy, vagy mialófasz-e vagy

fold ala sinpart
VALOBAN jo

igazi hős 2016.03.25. 22:03:47

Semmilyen érv valóban. Az összes fejpályaudvart fel kéne számolni Pesten. Régen szép volt, jó volt, de a mai forgalom mellett életképtelen mindegyik. Az épületeket (pont nem a Délit, hanem a másik kettőt) meg kell tartani, mert szépek, de ne pályaudvarként hasznosuljanak.
A metró mentén levő pályaudvarokat (ahol még netán parkolni is lehet, nem úgy mint a Délinél, a Nyugatinál és a Keletinél) kéne fejleszteni.

Arcade Macho 2016.03.25. 23:46:33

@igazi hős: szerintem a Balnat is nyissak meg kozraktarnak, ugyanannyi ertelme lenne mint a fejpalyaudvart tolni valtozatlanul, kb ugyanolyan korlenyomat :)))

VNMárta 2016.03.26. 08:34:24

@igazi hős: Ez a 20-25 évvel ezelőtti közlekedésfejlesztési irányzat volt. A fejlett városokban azóta már rájöttek, hogy az a modern, ha a kötött pályás vonal behoz a város közepébe és onnan számtalan közlekedési kapcsolattal lehet tovább utazni. A vasútállomás melletti parkoló ma már csak az agglomerációs és a kistelepülések melletti állomásnál divat, a város belsejében ne legyenek P+R parkolók!

MaCS_70 2016.03.29. 14:00:06

Szerintem senki sem ahhoz ragaszkodik, hogy fejpályaudvar legyen, hanem azt tartja fontosnak, hogy a vasút legyen minél jobban elérhető a városból.
Már így is erős kompromisszumok kellenek ahhoz, hogy a vasút lassúságát kompenzálni lehessen -- ha még az állomáshoz eljutáshoz szükséges időhöz is hozzáadunk 20-30 percet és egy-két átszállást, akkor még reménytelenebb lesz a vonatozás ésszerűsége.
Én és két kollégám pl. biztosan nem ül többé vonatra, mert annyira nagy macera és időveszteség lesz.

MaCS
süti beállítások módosítása