Ön szerint ki a felelős azért, hogy nincs Budapesten elektronikus jegyrendszer? Egy diák, külföldi hekkerek, esetleg a Nap-folt-tevékenység?
Működő e-jegy helyett az on-line jegyvásárlási felületről személyes adatok szivárogtak ki, a hibákra figyelmeztető etikus hekkert hajnalban állítják elő, és a rendszer azóta is üzemképtelen.
Szemelvény a BKK e-jegy-botránnyal foglalkozó cikkekből
http://nepszava.hu/cikk/1135766-ujabb-ellentmondas-a-bkk-nal
http://index.hu/tech/2017/07/25/tobb_ezer_ember_szemelyes_adatat_lophattak_el_a_bkk-tol/
http://24.hu/belfold/2017/07/24/verseny-nelkul-akart-nagyot-dobni-az-elfuseralt-e-berlettel-a-bkk/
http://index.hu/tech/2017/07/27/oszre_uj_platformra_kerul_az_e-jegyrendszer/
http://index.hu/belfold/2017/08/03/hutlen_kezeles_rendorseg_nyomoz_bkk_online_berletrendszer/
Update 08.05., 9:20
http://index.hu/belfold/2017/08/05/mit_gondol_milyen_eljarasok_folynak_a_bkk_e-jegyenek_botranya_miatt/
Nézzük a történetet:
2015. elejére elkészült a RIGÓ néven futó e-jegyrendszer előszítése. Ez még Vitézy Dávid vezetése alatt történt. Majd Vitézy-t menesztették és a BKK-nál kezdetét vette az általa elindított közlekedési elképzelések beszántása és sóval behintése, ami fontosabb volt a főváros vezetése számára, mint a lakossági szolgáltatás biztosítása.
A Dabóczi Kálmán vezette BKK nem a RIGÓ megvalósításával foglalkozott, hanem ehelyett többször átszervezték a csapatot és kicserélték a menedzsmentet (illetve az eredeti projektcsapat szakemberei részben maguk is megunták a zavaros időhúzást). Rejtély, hogy a kész szerződéseket miért nem tudták két és fél éven keresztül elindítani, viszont felmerül a korrupció gyanúja. Azt beszélik, hogy egy bizonyos céges holdudvar helyzetbe hozása és a közpénzek kitalicskázása folyt. Ezért is kértem ki a RIGÓ-ra és az elektronikus jegyrendszerre vonatkozó szerződéseket 2015. januártól napjainkig, hogy átlássuk, mi történt.
Mivel az e-jegyrendszert már régóta ígérik, az időhúzás kezdett végletekig kínos lenni. Nem csoda, hogy a vizes VB-re akartak valami villantani, és összetákoltatták a T-Systems-szel ezt a több sebből vérző… khm… rendszert. Közbeszerzés nélkül, úgy, hogy a T-Systems jegyautomata-üzemeltetésre vonatkozó szerződését bővítették.
Érthető, hogy a kapkodva készült on-line rendszer rosszul működik, de bűncselekmény gyanúját is felveti, hogy a személyes adatok biztonsága sérült. Szánalmas a BKK kommunikációja, egy sérülékeny rendszerért a létrehozók a felelősek: hiába gyártanak összeesküvés-elméleteket, nevetséges dolog egy diákra, összehangolt külföldi hekker-támadásokra vagy a pirézekre fogni, hogy személyes adatok tömegei szivárogtak ki.
A nyilvánvaló hibák mellett az egész történet nagyobb kárt okoz, mint gondolnánk. Az elektronikus jegyrendszer ugyanis nem egyszerűen egy on-line jegyvásárlási lehetőség, hanem komplex közlekedésszervezési eszköz. A közösségi közlekedés szervezéséhez is szolgáltat adatokat, lehetővé teszi egy, a mainál érzékenyebb kedvezményrendszer működtetését és összehangolható a fővárosi parkolási és behajtási rendszerrel is. Például, ha valaki egy nap sorra veszi a jegyeket, akkor ez a rendszer okosan nem von le tőle több pénzt, miután elérte a napijegy árát az aznapi befizetéseivel. Egy szmogos nap esetén egyszerűen beállítható, hogy az ingyenes közösségi közlekedés miatt a bérletesek megvásárolt ideje egy nappal tovább tartson, és hasonlók.
Ezt az elfuserált rendszert viszont hiába farigcsálják, ami alapvetően rossz, abba kár további energiát fektetni. Ráadásul ez a fiaskó aláásta a közlekedőknek az e-jegybe vetett bizalmát, ami talán a legnagyobb károkozása a felelős döntéshozóknak.
Ki tehát a felelős azért, hogy Budapesten nem működik a hatékony közlekedésszervezést és az utazók kényelmét szolgáló elektronikus jegyrendszer?
vnm
Kép forrása: vatera