Jöttek valakik és se szó, se beszéd elkezdték szétszedni a már megcsinált folyókát...
Szürreális látványban volt részük tegnap este a vizivárosiaknak: két láthatósági mellényes szerelő, egy rendőr és az edzőcipőjét a kezében lobogtató, tréningruhás nő tanakodott egy folyókarács fölött, a nyilvános wc előtt.
Három napja jelent meg a bejegyzésem a Batthyány téri aluljáró lépcsőjének történetéről. Gondoltam, a rács elkészült, a költséget előbb-utóbb kifizeti valaki, ügy lezárva. De nem.
Tegnap este már tréningben álltam és a gyerekeimet próbáltam megfürdetve, előkészített vacsorával átadni a pótnagymamának, hogy elinduljak az edzésre, amikor zaklatottan felhívott a nyilvános wc üzemeltetője. Most szólt neki a munkatársa, hogy jöttek valakik, lezárták a lépcsőt és elkezdték felszedni a rácsot; látványosan tisztítják azt a folyókát, amit a wc két napja teljesen kipucolt és rendbe tett. Nem állnak senkivel szóba, nem mondják meg, hogy kik ők, ki küldte őket és miért csinálják mindezt.
Kihívtam a rendőrséget, mert a rendőrnek kötelesek bemutatkozni. Majd fogtam a tornacipőmet és kirohantam a Batthyány térre.
Valóban félig lezárták a lépcsőt és két láthatósági mellényes ember állt mellette. Kicsit körülnéztem a helyszínen, majd a mellényesekhez fordultam, bemutatkoztam és megkérdeztem, hogy kik ők, honnan jöttek és mit csinálnak. Mondták, hogy nincsenek felhatalmazva, hogy ezt megmondják (később: ugye, nem gondolom, hogy majd egy vécés néninek meg kell mondják – de igen, azt gondolom!). Ekkor érkezett meg a rendőr őrmester, aki tiszteletre méltó türelemmel és nyugodt határozottsággal kezelte az ügyet.
Ekkor már elmondták a nagy titkot, hogy a BKV megbízta a Mesterszervíz 0-24 Kft-t, hogy a balesetveszélyes folyókarácsot cseréljék ki. Kérdeztem, hogy akkor erről készült vizsgálati jegyzőkönyv, hogy ez a rács balesetveszélyes? Mert én mérnök létemre nem látom annak. És kértem a munkalapot.
Felhívták a főnöküket, akivel nagyon hosszú, körkörösen ismétlődő beszélgetést folytattam nagyjából a következő tartalommal:
- miért csináltatta meg a wc üzemeltetője a rácsot?
- mert senkitől sem kapott választ arra, hogy ki zárta le a lépcsőt és mikorra lesz megjavítva. Én sem kaptam választ. Szerintem ez egy jó szándékú tett volt.
- ez a rács így rossz, ők jobban csinálják
- Ez műszaki kérdés, lehet rajta vitatkozni, szerintem így nem balesetveszélyes.
- ha megcsináltatta, miért nem szólt róla? Mert így a BKV nem tudhatta, hogy meg van csinálva.
- Ha kiderült volna, hogy kinek kell szólni, bizonyára szólt volna. De az Index címlapon megjelent cikkem alapján azért ez nem volt titkos dolog.
- Miért nem a felelős ügyintézőnek szóltunk?
- Mert a BKK-nál nincs nyilvánosságra hozva felelős ügyintézők elérhetősége, csak egy központi e-mail cím, amiről a korábban idézett választ kaptam.
- a megjelent cikkem alapján (amiben benne volt, hogy meg lett csinálva – szerk.) őt sürgették, hogy csinálja már meg
- szóval mégiscsak tudták
- reggel kijöttek, hogy felmérjék (felteszem, látták, hogy kész), mennyi anyag kell, miért nem szóltak nekik akkor?
- honnan kellett volna tudni, hogy kik nézik reggel a rácsot és miért? A felmérést végzőknek lett volna a feladata tájékoztatni.
- írjam alá, hogy nem engedem, hogy megcsinálják!
- Nem vagyok a terület kezelője, ilyen utasítást nem adhatok. Képviselőként próbálok egy kerületi helyzetben segíteni.
- Ők nagyon gyorsak voltak, mert a reggeli szemle után azonnal beszerezték az anyagokat, és azért csak este jöttek ki, mert ekkor már kisebb a forgalom.
- Ez a gyorsaság akkor lett volna igazán ütős, ha már április 27-én megtörténik, nem pedig csak egy címlapra került cikk után.
- Valamint megszidott, hogy miért döntötték le a kordont és ugráltak át rajta emberek.
- Ilyet én egyáltalán nem láttam.
Végül megkértek, hogy hívjam fel a MÁV-HÉV Zrt. ingatlanüzemeltető munkatársát (most akkor BKK, BKV vagy MÁV-HÉV Zrt.?). A munkatársnővel nagyon konstruktív beszélgetést folytattunk: elmondta, hogy egy nagy cégnél sok kézen keresztül történik egy kivitelezés előkészítése (mérnök vagyok, kivitelezésben dolgoztam, ezért tudom). Éppen ezért nem lehet 3 napon belül válaszolni, nyilván az önkormányzatnál sincs ilyen rövid határidő (tényleg nincs, bár szerintem kellene és lehetne is, de ebben nem ő a hibás, akit péntek este 8-kor még felhívhattam). Elmondta, hogy nem ideiglenes megoldást akartak, hanem véglegeset, ezért is tartott tovább. Evvel nem értek egyet: vannak olyan forgalmas területek, ahol igenis azonnal kell egy ideiglenes megoldást adni, amíg a végleges javítás elkészül.
Végül megígérte, hogy ezentúl, ha balesetveszély miatt lezárnak egy területet, akkor kiírják, hogy
- ki (melyik cég vagy intézmény) zárta le,
- hogy elindult a javítás előkészítése,
- várhatóan mikorra lesz kijavítva valamint
- kiírnak egy telefonszámot, ahol elérhető az, akinél érdeklődni lehet a részletekről.
Szerintem ez nagyon jó irány, megköszöntem a nyitottságát és rugalmasságát, és őszintén örülök, hogy tudtunk beszélni. Ha itt is kiírták volna mindezt, akkor talán az egész hercehurcára nem is lett volna szükség.
vnm