Véget kell vetni annak, hogy a budapesti közterületek gazdátlanok! Ha valami elromlik, akkor azért senki sem felelős. Egymásra mutogatnak, közigazgatási határidőkre hivatkoznak és széttárják a kezüket.
A Batthyány téri aluljáró északi lépcsője már évek óta rossz állapotban van. A falból csorog a víz, a lépcső alatti folyóka elvezetése nem működik, ezért áll benne a szennyvíz, amitől azután a lépcső szerkezete szétrohad.
Április 27-én a felső lépcsőkar alatti folyóka rácsa végleg szétesett, ezért valakik jöttek és lezárták a lépcsőt. Illetve csak a felső kart, amit az aluljáróban nem írtak ki, így idős emberek is felmennek a lépcső közepéig, majd megállapítják, hogy nem lehet tovább menni.
A lépcső középső pihenőjénél működik a nyilvános wc és egy élelmiszerbolt. A nyilvános wc üzemeltetője (EMSZIKO KFT.) a lezáráskor végighívta a BKK, a BKV, a fővárosi és a kerületi önkormányzat ügyfélszolgálatait, de azok érdemi válaszok helyett csak egymásra mutogattak, és a felelősséget próbálták áthárítani. Arra jártam én is és elkezdtem fényképezni a lezárást, mert nem volt ráírva, hogy ki rakta ki. Szóba elegyedtünk az üzemeltetővel, aki elmondta, hogy jön a hosszú hétvége, ünnep, tele lesz a tér emberekkel, turistákkal, így nem maradhat a lépcső.
Nekiálltam tehát telefonálni én is.
- A BKK-nál közölték, hogy a lépcső a BKV-hoz tartozik, de őket ne is keressem, mert elmúl 4 óra, és ők nem tartanak telefonügyeletet.
- Írtam levelet is a BKK ügyfélszolgálatára. Azóta kétszer is jött válasz:
Tisztelt Levélíró!
Köszönjük, hogy levelével felkereste ügyfélszolgálatunkat!
Tájékoztatjuk, hogy levele megérkezett Társaságunkhoz, melyre válaszunkat a közérdekű adatigénylés esetében az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló az 2011. évi CXII. törvény által biztosított határidőn belül, egyéb esetben pedig legkésőbb 30 napon belül megküldjük.
Válaszunk megérkezéséig szíves türelmét kérjük!
Üdvözlettel:
Budapesti Közlekedési Központ Ügyfélszolgálat
- Felhívtam a kerületi önkormányzat városüzemeltetési irodáját, ahol megígérték, hogy utána néznek, ki kezeli a lépcsőt. Válaszoltak is levélben:
Tisztelt Képviselő Asszony!
Tájékoztatom Önt a Batthyány tér aluljáró lépcsőjének lezárása kapcsán:
Az aluljáró a vízelvezető rács meghibásodása miatt zárták le az aluljáróba vezető lépcsőt.
A BKK tájékoztatása szerint a folyóka bekötése korábban be lett betonozva, így előre láthatólag a javítás kb. 1,5 hetet vesz igénybe.
A BKK által történő felújítás idejére a lépcső lezárásra kerül, ám az aluljáróból a wc és a bolt megközelíthető.
Tisztelettel:
Riez Gyula
városüzemeltetési és beruházási irodavezető
Ezek után a WC üzemeltetője megbízott egy lakatost a folyókarács elkészítésére, és addig is saját költségen ideiglenes megoldásként egy lépésálló deszkát helyezett el, ezzel felerészben megnyitotta a lépcsőt.
Az ideiglenes megoldás nagyon jól működött a hétvégén, de az új hét közepén egyszer csak jöttek megint valakik és lezárták a lépcsőt. A wc alkalmazottját nem tájékoztatták, hogy kik is ők, a szavaikból úgy értette, hogy a közterület-felügyelet munkatársai. Ezért felhívtam a kerületi szolgálatot, hogy megkérdezzem, ők voltak-e és miért. Nem ők voltak, nem is tudják, hogy ki.
Miközben az illetékesek egymásnak dobálták a forró krumplit, azalatt a lakatos elkészítette azt a rácsot, amit már hónapokkal ezelőtt kellett volna a lépcső kezelőjének. A javításról a számlát pedig a nyilvános wc üzemeltetője be fogja nyújtani a tulajdonosnak. Őszintén bízom benne, hogy ha már nem tartották karban a lépcsőt, és nem tudták idejében megjavítani, akkor lesz bennük annyi becsület, hogy a számlát nagyon gyorsan és szó nélkül kifizetik!
A történethez hozzátartozik még, hogy a lépcső alsó részén évek óta folyik a falból a víz, ami azután megáll a lépcsőn, ezért még száraz időben is egy gusztustalan pocsolyán kell átgázolni a lépcsőn járóknak. Ezt már többször szóvá tettem, de megoldás nem született. Most szólok, hogy emiatt bármikor szétrohadhat a lépcsőkar és a folyóka is, ha nem javítják meg hamarosan, akkor ott is előbb-utóbb balesetveszélyessé válik a lépcső. Nem lezárni kéne, hanem idejében megjavítani.
A lépcsőt időről-időre „takarítja” egy Kft., nyilván pénzt is kap ezért. A takarítás - a vállalkozók elmondása szerint – abból áll, hogy magas nyomású vízzel besöprik a szemetet az ajtó alatt az üzlethelyiségbe. Most, hogy valóban takarításra szorulna a lépcső, mert tele van okádékkal, nem jön senki.
Ugye, látják azt a kupolás-tornyos épületet a háttérben, a Duna túloldalán? Ugye, látják a rakpart mellvédje mögül kibukkanó darut? Igen, ez a hely a Parlamenttel szemben van, itt akarják rendezni a világraszóló FINA úszóbajnokság toronyugró számait. Ezen a lépcsőn sok ezer ember jár naponta és még több fog majd a nyáron.
Véget kell vetni annak, hogy a budapesti közterületek gazdátlanok! Hogy egy adott zsebkendőnyi területnek van tulajdonosa, üzemeltetője, kezelője, használója és még számtalan vonalas közmű megy át rajta, aminek tulajdonosa szakhatóság. Ha te ezen a zsebkendőnyi területen BÁRMIT csinálni akarsz, ezektől mind kell engedély és hozzájárulás, megfelelő határidővel előtte kell kérni, és az iparűzési adón felül még közterülethasználati díjat is kell fizetni, mert ha bárit rosszul intézel ezek közül, akkor bírságot fizetsz. De ha valami elromlik, akkor azért senki sem felelős. Egymásra mutogatnak, közigazgatási határidőkre hivatkoznak és széttárják a kezüket. Különösen izgalmasak a határterületek: a park melletti járda vajon kié? Kertészeti fenntartó, közútkezelő, önkormányzat? Az aluljáró BKV, a tér fővárosi önkormányzat, de a kettő közötti lépcső?
Ezen a rendszeren változtatni kell: minden területnek az adott önkormányzat kell legyen a felelőse, és minden közmű és szolgáltató az önkormányzattal kell, hogy kapcsolatban álljon. Az önkormányzat pedig üzemeltesse és tartsa (tartassa) karban a közterületeket.
vnm