Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • VNMárta: Kedves Barbara! Köszönöm a jelzést! A blogfelület valamiért átkonvertálta, nem tudom évszámokkal ... (2024.10.28. 13:10) A Ruszwurm ügy
  • Mesterséges Geci: Nem trollkodás: mi ez a baromság, hogy a nőknek még ott is tilos a félmeztelen megjelenés, ahol a ... (2024.08.27. 15:52) Hogyan használjuk a Czakó utcai sportpályát?
  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2017.02.10. 19:26 VNMárta

Mire költ Budavár 2017-ben?

Címkék: költségvetés Budavári Önkormányzat

A 2016. december 16-i képviselő-testületi ülésen fogadta el az önkormányzat a 2017. évi költségvetést is. Bejegyzésemben az ülésen elmondott vezérszónoki hozzászólásom szerkesztett változatát teszem közzé.

A testületi ülés hangulatát jól jellemzi, hogy a bejegyzésben közzétett grafikonokat az ülésre is elvittem kinyomtatva, és kiragasztottam az asztalom elejére, hogy a felszólalásomat illusztrálhassam vele. Ezt a kiragasztást és Veres Dávid képviselőtársam képét a portással akarta leszedetni a polgármester. Az alpolgármester magyarázata szerint azért, mert „a közgyűlési terem dekorációja polgármesteri hatáskör”.

Az idei költségvetés elkészítése is nagy munka volt, amit a kormány jó szokása szerint tovább nehezített: már publikálta az önkormányzat a tervezetét, amikor megszületett a döntés a munkáltatói járulékok változásáról, így újra kellett számolni az egészet. Az ország számtalan önkormányzatában most készülnek a jövő évi költségvetések - szóval a kormányzat nemcsak a postát és a kormányhivatalokat, hanem 3200 polgármesteri hivatalát csuklóztatja a hektikus és önkényes rendelkezéseivel.

 tartalekok.jpg A 2017. évi költségvetés fő számairól készítettem két grafikont. Az egyiken a tervezett előirányzatokat (kiadásokat) kétfelé csoportosítottam: a tartalékok és a többi előirányzat csoportjára. Látható, hogy a tartalékok a kiadási oldal csaknem felét teszik ki, tehát majdnem annyi pénz van tartalékban, mint amennyit elkölteni tervez az önkormányzat. Nagyjából a tartalék egy tizede az, ami konkrét célra van félretéve, a többi általános tartalék, amiről – az előterjesztés szövege alapján a polgármester egy személyben dönt. A tartalék általában akkor magas, ha bizonytalan a bevétel beérkezése vagy váratlan kiadásra számítanak. Az önkormányzati feladatok csökkenésével és a feladatfinanszírozás bevezetésével a bizonytalan bevétel aránya lecsökkent. Miről tud vajon az önkormányzat vezetése, amiről én nem tudok? Milyen kiadást terveznek, amiről még nem kapunk tájékoztatást vagy milyen államháztartási bevétel tűnik a jövőben bizonytalannak?

A másik grafikonon az első grafikon „Többi” oszlopának, tehát azoknak a kiadásoknak, ami nem tartalék, a bontása látható. A korábbi évek hozzáállása most is megfigyelhető: az épületállomány, az építkezések mindent megkapnak, a zöldfelületek és különösen az itt élő emberek pedig hátrasorolódnak.

Ezt jól mutatja például a fejlesztésekre vonatkozó több mint 1 milliárd és a szociális védelemre szolgáló összeg, ami nem éri el a 150 milliót sem. Hiába mondta a polgármester egy riportban, hogy a kerületünk példa nélkül álló szociális rendszert állított fel, valójában nagyon keveset költünk erre. A karácsonyi és húsvéti ajándékcsomag kedves gesztus az egyes rászoruló családoknak, de nem helyettesítik a valódi szociális gondoskodást. A támogatások jövedelmi szintjei – tehát hogy maximum mekkora jövedelemig kaphat valaki támogatást - úgy vannak meghatározva, hogy a létminimum alatti jövedelmű emberek is már kiesnek a támogathatók köréből. Ilyen eset éppen a mai testületi ülés egyik előterjesztésében is lesz.

kiadasok_tartalek_nekul.jpg

Néhány példa:

Az iskolai diáksport támogatására például egy fillér sem jut.

A hajléktalanság kezelésére szánt összeg (ez az utcai ellátást jelenti) csökkent, a már eddig sem túl bőkezű másfél millió helyett 2017-ben csak 1,2 millió Ft jut. Keserű iróniával azt is mondhatnánk, hogy már talán le is vonták belőle a december közepéig megfagyott 40 embert.

Zöldfelület fenntartásra pedig 77 millió szán az önkormányzat vezetése, ami a tavalyinak csak 60%-a. Igaz, a tavalyit sem költöttük el, hiszen június óta nincs parkfenntartási szerződése a kerületnek, és ha ez így marad, úgysem költjük el ezt sem…

Mindeközben 130 milliót szánunk egy művészeti játszótérnek nevezett dologra, amelyről még az irodavezető, aki látott valami koncepciót, sem tudta elmondani, hogy mi a csuda is ez.  Tényleg 100 milliót akarunk megszavazni egy ilyen blöffre?

A takarékoskodás nem azt jelenti, hogy nem költünk a zöldfelületekre, nem azt jelenti, hogy nem költünk a gyermekeink sportolására, hogy nem költünk a kerületi szegényekre, hanem hogy értelmes és fontos célokat jelölünk ki, amikre megvannak a forrásaink. Nem azt jelenti, hogy hagyjuk lerohadni a parkokat, hogy hagyjuk megbetegedni és meghalni a kerületben élőket.

Ülünk egy zsák pénzen és részvétlenül nézzük, hogy az emberek megfagynak, éheznek, egészségtelen lakásokban nyomorognak, a szükséges gyógyszereket sem tudják megvenni, hogy kilátástalanságban élnek napról-napra. Teli hűtő mellett hagyjuk éhen pusztulni a ránk bízottakat. A lényeg, hogy a vári műemlékek – kívülről – szépen fel vannak újítva, és 100 milliót költünk egy hangzatos blöffre.

A költségvetés tervezetéhez az alábbi módosító indítványt nyújtottam be (a módosítókat a közgyűlési többség nem támogatta):

Környezetvédelmi alap tartalék               -8.000 eFt            

                Kerületi kerékpárforgalmi hálózatfejlesztési terv készítése                       +8.000 eFt

A kerékpárhálózat-fejlesztési koncepció és az erre alapozott fejlesztések teszik lehetővé, hogy a kerület egy-re inkább vonzóvá váljék a környezetbarát kerékpáros forgalom számára is. A 2016. évi előirányzott kerékpáros fejlesztések is csak részben valósultak meg, emellett számos további fejlesztésre volna szükség, amelyek megfelelő előkészítését és rendszerbe helyezését jelenti a terv elkészítése.

2.

Általános tartalék            -60.000 eFt

                Meningococcus elleni védőoltás támogatás kerületi vagy kerületi intézménybe járó gyermekek és fiatalok részére

                (0-4 és 16-20 évesek; ~2200 fő × 30.000,- Ft × 90%)                        +60.000 eFt

A közelmúltban történt tragédia felhívta a figyelmet rá, hogy a meningococcus baktériumok által okozott gyors lefolyású és életveszélyes megbetegedések ellen az egyetlen hatékony védekezés a védőoltás. A kerületünkben van már gyakorlat rá, hogy a nem kötelező, de ajánlott védőoltásokat támogatja az önkormányzat. Ennek kiterjesztését javaslom, és a költségvetésben erre a célra előirányzat elkülönítését indítványozom.

Gyermekorvosi tájékoztatás szerint:

A jelenlegi megbetegedést a Meningococcus C csoportja okozta, ma Magyarországon a kamaszok körében ez a szerotípus okozza a legtöbb megbetegedést.

A meningococcus C csoportja ellen az elmúlt években a csecsemők legnagyobb részét beoltottuk (NeisVac-C, Meningitec, Menjugate nevű oltóanyagok), a védőoltás kb. 5-6 évig ad védettséget, utána emlékeztető oltás adása szóba jön, ez tehát a csecsemőkorban oltottakat kb. 6 éves koruk körül érinti. Mivel azonban a kisiskolás kor relatíve kevésbé veszélyeztetett, az újraoltás egyértelműen ajánlott időszaka a kamaszkor, 12-15 éves kortól kezdve, esetleges iskolaváltás előtt, illetve kollégiumi elhelyezés előtt kifejezetten ajánlott.

Aki sosem kapott védőoltást a C csoport ellen, bármikor oltható: 1 éves kor felett 1 oltás kell, majd 5-6 évente megfontolandó az ismétlés, kamaszkorban kifejezetten ajánlott, 25 éves korig bezárólag.

A csak C csoport ellen védő oltás 2 éves kor alatt kb. 2000-2500 Ft, a többi korosztály számára kb. 7-10000 Ft. Sajtóban megjelent hírek szerint januártól a 2 év alattiaknak ingyenes lesz, erről még hivatalos tájékoztatást nem kaptunk.

1, illetve 2 éves kor felettiek számára létezik kombinált, a C-n kívül A, Y, W szerotípus ellen védő oltás (pl. Nimenrix, Menveo néven), ez abban esetben ajánlott, ha sokat utaznak, illetve kamaszoknál, akiknél gyako-ribb a külföldiekkel való érintkezés és utazás is. Ezen oltóanyag ára kb. 14-16 ezer Ft. Aki korábban csak C el-len volt oltva, emlékeztetőként kaphat kombinált oltást is.

Ma Magyarországon a csecsemők körében a leggyakoribb a Meningococcus B csoportja által okozott meg-betegedés, ami kamaszkorban is előfordul, valamivel kisebb arányban, mint a C csoport.  E szerotípus ellen még csak 2. éve elérhető itthon megfelelő védőoltás, ami sajnos igen drága is, ezen okokból még sajnos kevés gyermek védett az oltás által. A gyermek korától függően 3+1, 2+1, illetve 2 oltás adandó, több év után is jó védettséget ad, egyelőre újraoltás szükségessége még nem ismert. A Bexero nevű oltóanyag ára kb 27-30 ezer Ft, az oltási sor bármikor elkezdhető.

3.

Általános tartalék            -50.000 eFt

                Önkormányzati pótlék a kerületi szociális szférában dolgozók

                (nettó 100.000,- Ft-ra) bérkiegészítésére                            +50.000 eFt

Az önkormányzat szociális intézményeiben a dolgozók alacsony bére mára kritikus helyzetet teremtett, félő, hogy egyes feladatok ellátásában súlyos gondot okoz a szakemberek megbecsülésének hiánya. Számos intézményben a dolgozók bére a minimálbérhez közeli. A kormányzati béremelési intézkedések nagyon különböző mértékben érintik az egyes dolgozókat. A GAMESZ és a Jegyző tájékoztatása szerint kerületünkben nincs olyan dolgozó az ágazatban, akit valamilyen mértékben ne érintene a béremelés, de nem lett megvizsgálva, hogy maradtak-e bérek nettó 100.000,- Ft alatt. Úgy vélem, hogy minőségi szakellátást csak megbecsült szakemberek tudnak nyújtani. Nagy tudású és lelkiismeretes szakemberek megérdemlik a méltó bért és kerületünk lakói megérdemlik a minőségi ellátást.

4.

Önkormányzati hirdetések, Várnegyed újság megjelentetése -3.500 eFt

                Testületi ülések videó közvetítése                         +3.500 eFt

 Az elmúlt időszakban nyilvánosságot kapott önkormányzati ügyek rámutattak, hogy nagy szükség és jelentős igény volna a kerületi nyilvánosság erősítésére. A fővárosi kerületek többségénél a testületi ülések on-line közvetítése illetve a felvétel megtekinthetősége természetes és alapvető szolgáltatás a kerületi állampolgárok felé.

 Sajátos, hogy a fenti beszédemet a Várnegyed újság úgy értelmezte, hogy el akarom költeni a kerületi tartalékokat. Ez ügyben helyreigazítást kértem, de nem jelentették meg, ahogyan a képviselői éves beszámolómnak sem adtak helyet. Erről korábbi blogbejegyzésemben írtam.

A februári testületi ülés előterjesztéseit ma kellett volna megkapnunk, de a hivatal informatikai hibája miatt nem tudták publikálni. Amint megkapjuk a rendelettervezeteket, megosztom, hogy mindenki véleményezni tudja.

vnm

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr1712247648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása