Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • VNMárta: Kedves Barbara! Köszönöm a jelzést! A blogfelület valamiért átkonvertálta, nem tudom évszámokkal ... (2024.10.28. 13:10) A Ruszwurm ügy
  • Mesterséges Geci: Nem trollkodás: mi ez a baromság, hogy a nőknek még ott is tilos a félmeztelen megjelenés, ahol a ... (2024.08.27. 15:52) Hogyan használjuk a Czakó utcai sportpályát?
  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2015.02.22. 08:30 VNMárta

Dugódíj először,... dugódíj másodszor...

Címkék: behajtási díj dugódíj budapesti közlekedés

dugo.jpgA főpolgármesternek nincs elképzelése Budapest közlekedéséről. A dugódíj csupán egy eszköz, ami nem helyettesíti a jó döntéseket. 

Az elmúlt napokban több cikk is megjelent arról, hogy a Budapesti Közlekedési Központ javaslatokat dolgoz ki a behajtási díj bevezetésére. A főpolgármesteri hivatal ugyan cáfolja, hogy napirenden lenne a döntés, de a kérdés mindenképpen jelen van a közbeszédben.

A dugódíjról a többség azt gondolja, hogy egy újabb sarc, amivel az amúgy is vastagon lehúzott autósokat nyúzzák. A költségvetési hiány befoltozása miatt született új úthasználati díjak fényében ez nem is csoda. A szinte minden forrásától megfosztott főváros nagy kalapjában pedig minden pénz nyom nélkül elfolyik.

Érdemes látni, hogy a behajtási díj több dologra is alkalmas volna:

- a városi forgalmi terhelés csökkentésére, ezáltal az utak átjárhatóak, gyorsan használhatóak lesznek (dugók csökkentése, mobilitás növekedése),

- a városi gépjárműforgalom által okozott környezetterhelés csökkentésére (légszennyezés, zajszennyezés, rezgés stb.),

- forrásteremtésre (jó esetben a városi közutak és a közösségi közlekedés fenntartására)

a közlekedők átterelésére a közösségi közlekedés használatára.

Mindezek mellett számtalan járulékos hatása lehet. A lakosság szemléletének formálódása, a környezettudatosabbá válás. A befolyó forrásokból a közösségi közlekedés, különösen az agglomerációval összekötő viszonylatok fejlődése. A város belsejéből a vállalkozásközpontok és az intézmények áttelepülése a város külső kerületeibe, ezáltal egy több-központú, ingázás-mentesebb főváros létrejötte.

Ezek a szempontok mind egyszerre megjelennek, de nem mindegy, hogy melyik a cél, melyikre optimalizálják a rendszert. Ezt a politikai döntést nem sikerült az elmúlt négy évben meghoznia a Tarlós István vezette fővárosnak, miközben már a 2010. évi kampánynak is témája volt mindez. Nem csoda tehát, hogy világos politikai megrendelés híján a BKK a műszaki részletekkel foglalkozik, a médiában is a részletkérdések keringenek, miközben az emberek csak a további lehúzásokat érzékelik, és így a behajtási díj ügye lejáratódik. A fővárosi közlekedésnek, a városstratégiának és a finanszírozásnak összefüggő rendszerként kellene működni, aminek a behajtási díj csak egy eleme. Nem lehet csak a dugódíjból finanszírozni a BKV hiányát, és nem fogja megoldani a fővárosi légszennyezést sem önmagában.

A héten tartott az Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozata és a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara az Aktuális közlekedési kérdések, feladatok a fővárosban címmel szakmai beszélgetést. Többen többféleképpen is megfogalmazták, hogy utoljára a millennium idején volt egységes és távlatos elképzelés a főváros fejlesztéséről és azon belül a közlekedésről. Tiszteletre méltó a 120 évvel ezelőtti szakemberek és városvezetők gondolkodásmódja: nem a pillanatnyi helyzetet akarták megoldani, hanem – egy még számukra sem ismert – fejlődés lehetőségeit teremtették meg. Szerintem most is hasonló cipőben járunk: a városi élet, a városi közlekedés az elkövetkező években a világon mindenütt gyökeresen át fog alakulni. Még nem teljesen látható, hogyan, de a fejlesztési tervekkel egy ilyen nyílt végű folyamatnak kéne teret adnunk. A jelenlegi gyakorlat az, hogy az elmaradt karbantartások és a használat növekedésétől rogyadozó részek miatt kell fejlesztési forrásokból megelőzni az összeomlást. Amíg nincs átgondolt és fenntartható finanszírozási modell a fővárosi közlekedésre, amely biztosítja a karbantartást is, addig fejlesztés helyett mindig csak tűzoltást fogunk végezni.

1200px-meghivo_1896-19.JPG

Közben folyik a vita a dugódíj bevezetésének egyes elemeiről. Például, hogy kamerás, kapus vagy GPS- rendszerű mérés-ellenőrzés legyen, ami nemcsak a beüzemelés költsége miatt fontos, hanem azért is, mert meghatározza, hogy a behajtásért fizetünk, vagy a bent eltöltött időért, esetleg a bent megtett kilométerekért. Másik kérdés, hogy a Hungária vagy a Nagykörút vonalán legyen-e a határ, tehát, hogy hol állítjuk meg az agglomerációból bejövő forgalmat, hol biztosítunk P+R infrastruktúrát és hova telepítjük ki az intézményeket. További nagyon fontos, sok érzelmet és vitát kiváltó kérdés a kivételek és kedvezményezettek köre. Ha tudnánk, hogy mi a valós politikai cél, akkor ezek a megoldások adódnának, hiszen a megtérülési elemzések, a forgalmi adatok változásai és az utazási prioritások mind kiszámolhatók és modellezhetők. És, persze, a mérnöki elemzések ismeretében a politikai döntés finomhangolható volna.

Például – kicsit leegyszerűsítve a kérdést - tudható, hogy a BKV bérlet megléte a közösségi közlekedés használatára ösztönöz. Ugyanígy, ha a behajtás jogáért lehet autós éves matricát venni, akkor az bizony a városi autózásra fog ösztönözni, hiszen, ha már megvettem, akkor kihasználom, ugye - így növelni fogja a forgalmat és a légszennyezést. Ugyanakkor elég jelentős és tervezhető bevételi forrás lehet.

A városvezetés húzódozása a döntéstől részben érthető, hiszen minden pénzelvonás népszerűtlen intézkedés. Ezért próbálja Tarlós István az Unióra hárítani ennek felelősségét. A 4-es metró pályázatában annak idején a megtérülési számítások azért is lettek biztatóak, mert azzal számoltak, hogy a dugódíj bevezetése miatt számtalan ember autózás helyett a metrózást választaná. Maga a dugódíj nem uniós előírás, de mivel a támogatást úgy kaptuk meg, hogy ezt önként elvállaltuk, így írtuk alá a támogatási szerződést, ezért most már valamilyen formában be kell vezetni.

Ha volna tiszta politikai szándék, akkor a negatív visszhangtól sem kell tartani, hiszen a behajtási díjért cserébe szolgáltatást, minőségi utakat és tömegközlekedést, egy egészséges, mobil és élhető várost kapnak a budapestiek és a környéken lakók.

Jelenleg két elv ütközik egymással: az autózás, mint szabadságjog és az erőforrások korlátosságának elve. Aki autózik, az ugyanis egyedül használ olyan közös javakat, amelyek nem állnak rendelkezésre korlátlanul: a jó levegőt, az utak hosszát és az utak élettartamát. Az autózás korlátlan szabadságának elve a parkolási díjak bevezetésénél dőlt meg először, ekkor szembesültek vele az állampolgárok, hogy az autó megvásárlásával nem vettek két négyzetméter budapesti aszfaltot is egyszersmind. Éppen ezért jogos elvárás az, hogy a többi javak használatáért is fizessenek. A másik szempont ugyanakkor, hogy a mobilitás emberi jog. Mindenki számára biztosítani kell a jól használható és megfizethető közlekedés lehetőségét. Tehát vagy a közösségi közlekedésnek, a gyalogos és kerékpáros infrastruktúrának kell elég jónak lenni, vagy hagyni kell autózni az embereket. Illetve – kellően potens városvezetés esetén – ezeket hatékonyan össze kell hangolni. Nem figyelmen kívül hagyva, hogy jelenleg a fővárosi utazások 70%-a nem gépkocsival történik, ezt a közönséget szerintünk egy felelős városvezetésnek mindenképpen ki kell tudni szolgálni.

Természetesen nehéz lehet döntést hozni úgy, hogy ki kell elégíteni az autózás mellett elkötelezett rétegeket (a felső középosztálybeli Fidesz- és Jobbik szavazókat), valamint hogyha az elsődleges szempont a dugódíjjal kapcsolatos valamilyen infrastruktúrát gyártó fideszes cég kistafírozása. Ez nem pusztán korrupciós ráta, hanem a haverokra optimalizált rendeletalkotás, aminek immár ötödik éve elszenvedői vagyunk. Közben, persze, a beszedett díjra is nagy szükség volna, hiszen Tarlós főpolgármester rendre elbukik a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáért folytatott harcban a kormánnyal szemben.

A Párbeszéd Magyarországért éppen ezért a behajtási díj bevezetése előtt látni szeretné a főváros közlekedésére vonatkozó átfogó terveket finanszírozástól a forgalomcsökkentésig, a közösségi és kerékpáros infrastruktúra javításától a légszennyezés csökkentéséig. Nem elfogadható, hogy a dugódíj mindössze a fővárosi költségvetés hiányainak ötletszerű betömködését jelentse, a haverokra optimalizált közbeszerzéseket jelentse és a zónahatáron kezelhetetlenné váló torlódást és parkolóhely-hiányt.

Várjuk a főváros vezetésének szakmailag megalapozott, felelős terveit!

 vnm

 

Kép forrása: wikipédia

 

88 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr697195165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.02.22. 17:35:54

A dugódíjat még Demszky vállalta, a 4 -es metró Eu-s finanszírozásának fejében..

♔bаtyu♔ 2015.02.22. 17:38:16

Tarlós azért "próbálja" az Unióra hárítani, mert a Demszky féle szerződésben az Únió ezt követelte.

Talán Demszkyt és nem Tarlóst kellene kérdezgetni ebben az ügyben.

Arról nem is beszélve, hogy az egész dugódíj értelmét vesztette, Bp-en normálisan lehet közlekedni.

CoIie 2015.02.22. 17:55:52

"Ha más lúd legyen kövér"?!
Elég itt a Kiskörút, mint határ!!

CoIie 2015.02.22. 18:00:24

@CoIie: Ha már elrontottam..., akkor ha "más" vállalta, akkor szedjünk be minél több pénzt?! ;)

nick papagiorgo 2015.02.22. 18:35:43

"Ha volna tiszta politikai szándék, akkor a negatív visszhangtól sem kell tartani, hiszen a behajtási díjért cserébe szolgáltatást, minőségi utakat és tömegközlekedést, egy egészséges, mobil és élhető várost kapnak a budapestiek és a környéken lakók."

Aha. Ja. Főleg, hogy a negatív visszhangtól sem kellene tartani, az emberek szívesen fizetnek többet (mi az nekik), ha szolgáltatást, élhető várost, miegyebet kapnak.

A dugódíjat Demszky ígérte meg, és nem Tarlós, de Tarlósnak kellene kifizetnie. Ettől nem lesz a város se jobb, se szebb, se élhetőbb. Ráadásul lehet, hogy még a komplett uniós támogatást is vissza kell fizetni, mert Demszky behazudta, hogy majd naponta 100 ezren járnak rajta, de nem jár rajta a fele se.

Prsze az is elképzelhető, hogy ezt a kormány pénzbeszedésre fogja használni.

Csak a nagy szavakat, meg az élhető Budapestet hagyjuk, könyörgöm :)

0.5 bit 2015.02.22. 18:40:21

Ahogy a dugódíj úgy a folyamatosan bővülű parkolási zónák is csak lehúzásról szólnak.

Valamikor nagy régen, amikor bevezették a parkolási díjakat, akkor is arról volt szó, hogy majd ebből a pénzből szép új P+R parkolók fognak épülni.

Ha a parkolási díjnak bármiféle köze lenne a közlekedés szervezéshez, akkor érvényes parkolójeggyel lehetne BKV-t használni. Aki A és B helyen kell valamit elintéznie az nincs arra ösztönözve, hogy valahol letegye a kocsiját és BKV-t használja, mert az utazás ideje alatt is ketyeg a parkoló óra. Most abban érdekelt, hogy A helyen végzett üljön vissza a volán mellé és autókázzon a tömegközlekedés helyett.

Nekem az a véleményem, hogy akkor lesz normális tömegközlekedés ha nem az autózás költségeinek mesterséges emelésével akarják visszaterelni a népeket a volán mögül a BKV járatokra. Amíg úgy próbálják vonzóvá tenni a tömegközlekedést, hogy az autósokat szívatják, addig marad a BKV szinvonala ott ahol ma is van.

Az utak használatáért a használatarányos díj egyébként az üzemanyag árában benne van.

sanyix 2015.02.22. 18:53:06

ugyan olyan lehúzás mint a fizetős M0 és bevezetők....

Lófasz sem fog ebből épülni, semmi sem lesz jobb. a fütyiszes holdudvar lesz még gazdagabb.

VNMárta 2015.02.22. 18:54:19

@0.5 bit: Hasonlóan gondolkozunk. :-)
Jelenleg a parkolási bevételek is befolynak egy nagy kalapba, és ki tudja ki lesz belőle. A cikk arról szól, hogy ennek átgondolt és korrekt rendszernek kellene lenni: a parkolásból és behajtásból származó bevételeket a közlekedési infrastruktúra karbantartására és fejlesztésére kellene költeni.

zuulululu 2015.02.22. 19:23:56

De mi lesz azzal aki a zonan belul lakik? Az mikor fizet?

lbalazs 2015.02.22. 19:27:43

Van tiszta politikai szándék, hiszen lesz éves bérlet, így tehát a pénzbeszedés az elsődleges. Ha a forgalomcsillapítás lenne az elsődleges, akkor a többszöri behajtás nem olcsóbb, hanem drágább lenne. pl: hetente egyszer ingyenesen be lehet hajtani, aztán egyre emelkedő áron lehetne minden további napon behajtani. Így a boltok nem mennének tönkre, de csökkenne az autóval munkába járók aránya. És mint tudjuk, ez az ami nem lesz.

fifibá55 2015.02.22. 20:01:28

@zuulululu: Az fizet 1x azért, mert bemegy; 1x azért, mert benn tölt el időt. Mivel nem biztos, hogy az övezeten belül sokat autózik, rá érvényes lesz egy elméleti megtett út érték, az lesz a 3. fizetési alap. Ezeket ne lehessen összevontan fizetni, hogy több tranzakciós díj folyjon be.

fifibá55 2015.02.22. 20:10:58

Csak tegyük fel: veszek egy ócska csotrogányt, arra, hogy az övezeten belül tartsam és ott azzal járkáljak. Másik csodaautómmal csak az övezet határáig autózom és ott hagyom. Nagy csomagoktól, mozgássérültektől eltekintve, nem lehetetlen. Mennyi dő alatt térül meg a benti járgány vételára a megspórolt behajtási díjból?

CoIie 2015.02.22. 20:16:38

@elendem: A milliárdokat elviszi az 'üzemeltetés költsége'!
Ha nem lenne díj úgyanott lennénk! De ők nem!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.22. 21:24:05

@♔bаtyu♔: Abban egyetértünk, hogy tulajdonképpen nincsen dugó, bár a forgalomtechnikai intézkedésekkel az illetékesek mindent elkövetnek annak érdekében, hogy legyen.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.22. 21:25:40

@nick papagiorgo:

Demszky a Bosnyák téri szakasszal hazudta a magas utasszámot, a dugódíj mellett meg P+R parkolók garmadáját, valamint új Duna hidakat is hazudott. Ezen utóbbiak érdekében (azon túl, hogy hallgat róluk) Tarlós nem mozdul jottányit sem.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.22. 21:29:37

@lbalazs:

"hetente egyszer ingyenesen be lehet hajtani, aztán egyre emelkedő áron lehetne minden további napon behajtani"
- Nem jó. Mi alapján fizetsz?

-- Rendszám alapján? Majd jövök a másik kocsimmal.
-- ÜT/Tul alapján? Itt azok szívnak, ahol a családban négyen használnak egy autót.

erol 2015.02.22. 21:32:33

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:Rendszám alapján? Majd jövök a másik kocsimmal.
Hát ez tényleg jellemző a lakosságra, hogy több kocsija van.

fifibá55 2015.02.22. 21:36:53

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Hasonlóan a teherjárművekhez, egy online egységet kell minden egyes érintett gépjárműbe telepíteni, amely prepaid módon működik: minden behajtásnál levon egy meghatározott - változatlan, vagy valamilyen szabály szerint változó (=növekvő) összeget.
A szerkezetért, a beszerelésért, az időszakos ellenőrzésért mind-mind pénzt lehet kérni. Akinek nincs elég összeg feltöltve, úgy járt, még pótdíjazható is.
Ez alkalmas kiindulási alap akár a belépésenkénti, akár az idő, akár a megtett út alapú (lehúzáshoz) elszámoláshoz.

Arcade Macho 2015.02.22. 21:41:09

km alapu utdij kell

amit most csinalnak a belepegetessel az undorito, meg jo hogy van a belvarosban kiadva lakas, igy okosba meg tudjuk oldani :)))

háténimmár 2015.02.22. 21:55:42

Én V.kerületi lakóként mit kell majd fizessek? Mármint kell egyáltalán? minden nap kilépek a gyűrűből, majd értelmeszerűen vissza.
Tudja valaki?

Köszi!

napalm99 2015.02.22. 22:12:51

@háténimmár: Sokat.
Már az a pénzbehajtásra utal hogy a Hungária körút eszükbe jutott mint zónahatár.Utána lehet nézni hogy más városokban ahol bevezették, mekkora területet neveztek ki zónának a város nagyságát figyelembe véve.

Hannibal ante portas 2015.02.22. 22:24:04

Na végre, itt egy új okos blogoló: kedves majdnem képviselő asszony, Tarlós körme alatt több van, mint a kegyed fejecskéjében. Azután. még meg sem született a jó Demszky Gábor által vállalt dugódíj koncepciója, de máris ítélkezni tetszik. S akkor még számba se vettük a szintén jó liberális volt bp-i városvezetés által behazudott Metro4 utasforgalmat, aminek már akkor tudni lehetett, hogy semmi köze a valósághoz, és kis szerencsével még EU pénzeket is visszafizethetünk. Nem baj, ha valamihez nem értünk, csak akkor nem kell méretes butaságokat a nagyvilág elé tárni.

Balt 2015.02.22. 22:31:31

@zuulululu: Remélem, mindig, különösen a parlamenti és fővárosi képviselők! Ha már ez - mint a cikk végéből kiderül - egy PM-es propagandablog: Zugló szedjen pl Dugó-kihajtási díjat, mert különben akár a Hungária, akár beljebbi határ lesz, az összes átmenő forgalmat kívülről és belülről a Hungária-gyűrűre koncentráljuk.

zsoci 2015.02.22. 22:32:41

Na áljunk meg pár szóra:
1, a cikkben felsorolt dolgok EGYIKÉRE SEM megoldás a dugódíj, ezt már több külföldi város pl. Lonodon is bebizonyította. Az bizony csak sarc, semmi más.

2, a M4 támogatását nem a dugódíj léte, vagy nem léte miatt kell majd visszafizetni, gyakorlatilag biztosan, hanem a tervezettnek a 25%-át is éppen csak elérő utasszám miatt, tehát ez a jogcím is kamu.

3, Már most nyilvánvalóan látszik, hogy úgy fogják bevezetni, hogy ahhoz semmilyen infrastrukturális fejelsztés nem fog tartozni.

4, Nem követlet, vagy írt elő SEMMIT az Unió, mindent mi vállatunk. És nyilvánvalóan minden megállpodást lehet módosítani, csak NEM AKARJA senki, mert jó jogcím egy kis lehúzásra.

Balt 2015.02.22. 22:40:28

@Hannibal ante portas: Tulajdonképpen el kellene halasztani a döntést addig, amíg végérvényesen kiderül, vissza kell.e fizetnünk a metró4 miatti uniós támogatásokat a csekély utasszám miatt. Ha ige, a dugódíjjal igazán felesleges kapkodni... Nem azt mondom, hogy teljesen ördögtől való - pedig: de, mert ezen a kurva szerződésen kívül ma más nemigen indokolja -, de akkor ráérünk a cikk elején felsorolt magasztos elveket latolgatni. Egyébként meg tényleg a fedélzeti jeladó lesz a megoldás, amit egyébként a tgk.-knál is alkalmaznak használatarányos(!) útdíjfizetésre.

Hannibal ante portas 2015.02.22. 22:50:26

@Balt: A dugódíj független a forgalomtól: már be kellett volna vezetni, ezt halasztották el eddig. Tarlós eléggé reális és épeszű figura ahhoz, hogy minden tőle telhetőt megtegyen a lehető legjobb megoldás érdekében. Az előre "bevállaltnál" kisebb forgalom miatti visszafizetésnek is komoly eélye van: az EU szempontjából ez egy nyilvánvaló átverés, de már az építés kezdetekor is pontosan lehetett tudni, hogy rossz a nyomvonal és nem fogja teljesíteni a várt forgalmat. Mindez persze nem változtat azon, hogy a Metro4 állomásainak többsége világszinvonalú, zseniális, főleg a Fővám tér és a Szt. Gellért tér.

0.5 bit 2015.02.22. 22:54:49

@napalm99: "Utána lehet nézni hogy más városokban ahol bevezették, mekkora területet neveztek ki zónának a város nagyságát figyelembe véve."

Én úgy tudom arányaiban pl. Londonban akkora mintha Budapesten a Várban és a Margitszigeten lenne dugódíj.

Az a baj, hogy nálunk a pénzbehajtás maximumra van járatva (pl.: az autópálya díj is 2x az osztrákokénak és 4x a szlovákokékhoz képest).

Úgy néz ki a XXI. század kulákjai a autótulajdonosok. Őket megsarcolni (benzin adótartalma, regisztárciós díj, átírási illeték, súly/teljesítmény adó, baleseti adó, útdíj, parkolási díj és most már behajtási díj is lesz) remek móka.

Balt 2015.02.22. 23:00:52

@Hannibal ante portas: Így van, ezért gondolom/remélem, amíg a metró4 eu-pénzeinek sorsa véglegesen és megnyugtatóan nem rendeződik, nem kellene bevezetni. Ha muszáj forgalmat csillapítani, azt az V. kerület mintájára adminisztratív eszközökkel is el lehet érni. De hogy a komplett rakpartok és min.(!) 2-4 Duna-híd komplett kiessen a forgalom jelentős többsége számára, azt egy ekkora város nem engedheti meg magának.

0.5 bit 2015.02.22. 23:03:47

@lbalazs: "Ha a forgalomcsillapítás lenne az elsődleges, akkor a többszöri behajtás nem olcsóbb, hanem drágább lenne."

Ha forgalomcsillapítás lenne, gőzerővel építenék a P+R parkolókat, dobálnák a BKV kedvezményeket autósokhoz és energiát nem kímélve fejlesztenék a tömegközlekedést.

Itt a forgalomcsillapítás meg környezetvédelem és hasonló szólamok csak csomagolás az újabb lehúzáshoz.

Balt 2015.02.22. 23:03:53

@0.5 bit: Ami még így is jóval kevesebb a nyugati példáknál (nem jövedelem-arányosan!), persze ettől még nem támogatok egy Hungária-gyűrűt teljesen bedugító "dugó"-díjat.

háténimmár 2015.02.22. 23:11:21

@napalm99: Azt hiszem nem értettél meg.
Zónán BELÜL lakom, itt parkolok matricával (Bp. V. kerület közepe, szent István Bazilika), ide fizetem a saúlyadót, is itt kap értem fejpénzt a kerület.

A kérdés, hogy csak az fizet, aki kívülről (peremkerület, agglomeráció, vidék) hajt be, vagy esetleg az is, aki belül lakik ugyan, de napi szinten elhagyja a zónát és persze vissza (haza) is tér.

Ha valaki tudja, vagy csak sejti, ne habozzon segíteni :)

Köszi!

napalm99 2015.02.22. 23:12:22

@0.5 bit: Akkor a Tarlós ne hivatkozzon a Demszkyre,mert gondolom nem volt előírva hogy ekkora területet kell zónásitani.Ez csak ürügy a pénzbehajtásra ,mert kisebben nekik nem kifizetődő.Szerinte úgy látszik normális hogy több pályaudvar,korház,és a Bp-i 8 hídból beleértve M0 hidat is 3 marad zónán kívűl,és mellé nincs kész az M0 északi szakasz.A parkolókról meg a többiről már szót sem ejtek.

napalm99 2015.02.22. 23:19:13

@háténimmár: Irónikus akartam lenni:-) (de ne legyen igazam azzal hogy fizetni kell majd neked is )
Szerintem erre még ők sem tudnak a mai nap választ adni neked.

háténimmár 2015.02.22. 23:48:01

@napalm99: Nekem nem lehet igazam sem így, sem úgy, mert teljes a homály a fejemben, ezért is kérek itt ötleteket, hogy mi lesz szegény körön belül élőkkel :)
Halkan jegyezném meg, hogy támogatok sokminden elképzelést, ami valóban a forgalomcsökkentésre és nem a vámszedésre irányul, mert jó lenne néha nagy levegőt venni idebent is.
És kövezzetek meg, de önző módon ez fontosabb, mint a sok autózó sirálma.

Szelid sunmalac 2015.02.22. 23:48:36

Nomarmost en olyan "dugodijat" vezetnek be, hogy ha barmelyik polotikus megint baszogatni, vagy szopatni probalna minket, akkor o fizessen dijat. Mert nekem senki ne jojjon teoriakkal, amig nem latok legalabb tiz verziot komplett hatastanulmanyokkal es penzugyi/megterulesi tervvel egy komplett koncepcio menten, majd utana egy nepszavazast. A tobbi kamu.

Szelid sunmalac 2015.02.22. 23:51:22

@háténimmár: megkovezlek. Mert oszinten a faszom kivan a sok belvarosival, akik csend, nyugalom, jo levego es ozikek utan rinyalnak, de legyen minden korhaz, bevasarlokozppnt, dunapart, hivatal, szorakozohely es etterem 100 meteres korzetben. Igen, jol erted, a faszom ki van veletek. Marpedig nekem van a belvarosban is meg a kulvarosban is, meg videken is lakasom/hazam, ugyhogy kurvara tudom mirol beszelek.

sanyix 2015.02.22. 23:56:30

arra lennék kíváncsi hogy motorosokra is kivetik a dugódíjat? :D a motorok közismerten nagy dugókat szoktak okozni, és benne állni, de ettől a fasz államból ezt is kinézném...

háténimmár 2015.02.23. 00:09:10

@Szelid sunmalac:
Én is szeretlek téged.
És Nekem is van házam vidéken, és laktam a külvárosban is. Sőt, itt a belvárosban rollerrel vagy BKV-val járok, pedig van autóm, azzal a messzebbi dolgokat intézem.
És nem dolga egy belvárosnak, hogy minden agglomerációs zöldrevágyó honfitárs a belvárosban a célja előtt parkoljon közvetlenül.
Hogy Neked mitől van ki a faszod, és mei volt az a mondatom amire ennyire alpárian tudtál csak reagáni, nem tudom, de nem szeretnék Te lenni.
További szép éjszakát!

Szelid sunmalac 2015.02.23. 00:20:29

@háténimmár: meg szerencse! Ha te lennel en, mar eggyel kevesebben lennenk. Gondolom nehez volt kihamozni mire akadtam ki, hiszen nem fogalmaztam eleg egyertelmuen. Ja, nem... bocs...te vagy funkcionalis analfabeta. Akkor viszont irhatok akarmit, nem? Mondja draga intellektualis kommentelotarsam, ki csak szep szavakbol ert, s mellozi korunk oly megszokott nyelvezetet? Tan a rautalast, miszerint szep fovarosunk centralis reszein a gepjarmuforgalom es ehhez kapcsolodoan az karos anyagoknak kibocsatasa es a zajnak terhelese kozponti fekvesenek jellegebol fakadoan meghaladja kulsobb teruleteket? Olyba szeretne-e, hogy funkcionalitasat feladva es osi tortenelmenek folyomanyat sutba dobva megis inkabb peremkeruletkent, vagy meginkabb a tavoli havasokat megidezoen csendes es elhagyatott taj legyen Onnek kenye-kedvere?
Most jobb, te tudalekos paraszt?

Exploiter 2015.02.23. 00:21:29

Azt kellene már lassan megérteni minden polgárnak, hogy az ő jóléte az államnak indifferens. Ha véletlenül valamivel jól jár, az véletlen mellékkörülmény.
És ehhez mérten vizsgálni, ne adj isten támogatni a kormányzati intézkedéseket. Akkor nem lehetne demagógiával eladni minden baromságot.

Bambano 2015.02.23. 01:10:37

"Aki autózik, az ugyanis egyedül használ olyan közös javakat, amelyek nem állnak rendelkezésre korlátlanul: a jó levegőt, az utak hosszát és az utak élettartamát."

- mert aki busszal megy, az nem használja az utat? a busz nehezebb, többet rombol az úton, mint ugyanannyi ember szállítására alkalmas személyautó
- apró kis problémát okoz a nagy autóellenesség abban a városban, ahol lassan több autóbusztűz van, mint az összes többi együtt.
- a buszok jelenleg koszosak, mint az atom.
- az autósok igenis fizetnek azért, hogy közösségi javakat használnak: a benzin árában egy rakás zseton az útadó. gázolaj dettó. és mint azt az elmúlt időszak megmutatta: semmi sem képes jobban kiszállítani az embert az autóból, mint a magas üzemanyagár.
- azt sem ártana kiszámolni, hogy minek nagyobb az utasszállítási kapacitása: egy 100-140 fős busznak, ami 5-10-20 percenként jár, vagy azoknak az autóknak, amik ugyanennyi idő alatt elmennek ugyanazon az úton.
- kérdés még, hogy mi koszosabb: az ócska busz, amelyik egyenes vonalú egyenletes mozgás közben beéri 60-70 liter gázolajjal, gyorsításkor akár 200 is elég neki, vagy az az autó, ami 3-4 liter gázolajjal vagy 5 liter benzinnel jár? zöldek nem szokták tudni: a benzin jobban finomított üzemanyag, ezért (is) tisztább a kipufogó gáza is.

Bambano 2015.02.23. 01:12:50

@zsoci: "Már most nyilvánvalóan látszik, hogy úgy fogják bevezetni, hogy ahhoz semmilyen infrastrukturális fejelsztés nem fog tartozni.": nem mintha számítana, hogy mit terveznek hozzá... anno a komplett pesti parkolási rendszernek az volt a marketing rizsája, hogy majd építenek belőle mélygarázsokat, és lesz parkolási lehetőség dögivel.

először ezeket kellene számonkérni, esetleg kijárattal rosszul felszerelt helyiségek használatba adásával...

2015.02.23. 02:09:50

„ki kell elégíteni az autózás mellett elkötelezett rétegeket (a felső középosztálybeli Fidesz- és Jobbik szavazókat)”

Az autózás mellett való elkötelezettség szerintem totál pártfüggetlen. A világ, és a munkahelyek sokat változtak. Tudom az állami szektorban megállt az idő, de ezúton is jelezném: mamár nem a szomszéd utcába mennek át az emberek lötyögni-bratyizni 8-tól 4-ig, hanem esetenként akár napi 60-200 kilómétert is ingáznak a munkahelyükre, hogy 10-12 órát gályázzanak, aztán irány haza. Sokszor olyan helyekre, olyan időszakokban, ami tömegközlekedéssel körülményes, vagy megoldhatatlan. Az élet nem áll délután 4 után sem, az emberek folyamatosan a bürokratikus ügyeiket intézik, jönnek-mennek, munkába, munkából, vagy épp munkában, ejszaka, hétvégén, ünnepnap, nincs megállás. Ehhez képest a közösségi közlekedés megrekedt valahol a békebeli 80-as években. (Itt most nem az infrastruktúrára gondolok, járműállomány életkora, működési körülmények, megbízhatóság olyan amilyen ezen már kár rágódni) Sokkal égetőbb kérdés a lefedettség, a járatsűrűség, meg a napszakos működés. Röhely, de van olyan BKV vonal, ahol este fél 9 után elmegy az utolsó járat is, és általánosan elmondhatjuk, hogy este 11 után bárhová eljutni akár budapesten, de akár az országban, tömegközlekedéssel nehéz, időigényes, vagy abszolút lehetetlen. Nem követte a növekvő utazási igényeket, látható-érezhető tartalmi fejlődés. Sőt időről időre hallunk komplett vonalbezárásokról, járatritkításokról. És akkor mindenhonnan szól a mantra: használd a közösségi közlekedést. Én megtettem, de nem sokáig bírtam. Az emberek rászoktak az autóra. Nem elsősorban a kényelem miatt, hanem a praktikusság miatt, nomeg van ahol alternatíva se nagyon van. Számomra az autó fontos, és nem azért mert kényelmes. Hanem mert nélküle elveszteném a munkámat, elveszteném azt a kevés szabadidőmet amit a családommal tölthetek. Igen az idő! Nem mindegy hogy napi 4 órát utazok tömeggel, vagy napi másfelet kocsival. És akkor derült égből villámcsapás, jön az öntudatos panelproli, aki a közlekedési vállalattal egyetemben, semmit nem érzékelt az idő változásából. Ő azon szerencsések közé tartozik, aki még meg tudja oldani az életét autó nélkül, tehát dögöljön meg a szomszéd tehene is. Nem vette észre, hogy közben 21. század lett. Számára az autó még mindig nélkülözhető luxus, és az azt használó –igazán kizsigerelt büdös csóró népség aki leginkább munkábajárásra használja a kocsit- szerinte a felső kaszt, akik ánblokk rohadjanak meg. Nem lehet erre mit írni. Még annyit tennék hozzá, hogy amíg a belvárosban laktam, az agglomerációba jártam dolgozni, néha hajnali 5-re. Próbáld meg autó nélkül. Aztán kiköltöztem az agglomerációba, erre az a csapás ért, hogy a munkahelyem költözött be a belvárosba. Ez békát is benyelem. Ennek ellenére teljes mellszélességgel támogatom a tömegközlekedést, nekem sem mindegy hogy havi 60 ezer, vagy 20 ezer a munkábajárás. De ehhez még azért fel kell nőni. És komolyan nem azt akarom hogy legyen mágnesvasút, meg fejlett gyorsvasút, ahol szerencsésebb országokban ez már természetes. Hanem a tömegközlekedés legyen igazi alternatívája az autónak. Árban, időben, minőségben.

2015.02.23. 02:31:24

@0.5 bit: "benzin adótartalma, regisztárciós díj, átírási illeték, súly/teljesítmény adó, baleseti adó, útdíj, parkolási díj és most már behajtási díj is lesz"

Kihagytad a KGFB díját, az eredetvizsga díját, és az időszakos műszaki vizsga költségét is :-)

gada00 2015.02.23. 06:53:14

Aki szerint dugodij kell és nem akar nagyobb kiszállást fizetni, az hordja be a szerszámaim meg az építő anyagot busszal, vagy hozza ki a hibát a telephelyünkre.
Olyan lesz mint a bankadó, nem lehet tovább hárítani.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2015.02.23. 07:33:16

Én vagyok pont a célcsoport: egyedül ingázok minden nap autóval az agglomerációból (2km-re a Budapest táblától) a város közepére (mivel ott van a munkahelyem).
Megkérdezett bárki is, hogy miért? Nem.

Pedig nem azért, mert annyira jó: a francnak sem hiányzik naponta autózni, odafigyelni, fizetni a sarcokat, és álmosan-fáradtan is vállalni a felelősséget a kormány mögött.

Tényleg szívesen mennék tömegközlekedéssel, ha létezne. Ha a 15-20 perces autózást nem 2,5 órás (5 átszállásos!) busz+hév+villamos+gyaloglás kombóval lehetne csak kiváltani (- egy irányban). Ja, és ez a mutatvány nem kerülne majdnem annyiba, mint a benzin...

Amíg nincs reális tömegközlekedési alternatíva, addig autózni fogok, dugódíj-útdíj ide vagy oda. Fizetek, mint a katonatiszt, és majd a szavazófülkében nyilvánítok róla véleményt.

Ugyanis nekem ez az egész dugódíj csak szimpla lehúzásnak látszik, a probléma megoldásához teljesen más irányba kéne elindulni.
Ki is mondta azt a faszságot, hogy "Én Budapest főpolgármestere vagyok, nem az agglomerációé?"

konrada 2015.02.23. 08:43:58

@Papírzsepi:
És nem volt igaza? Ha neked vidékiként muszáj a város közepén dolgoznod - miközben nem tellik a városi életre - akkor fizetsz.
Nem neki kell megoldani ezt. ...de nem is a többi fővárosinak...

...de egyébként tényleg szimpla lehúzás. A francnak kellett bevállani Demszkyéknek...

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2015.02.23. 09:08:53

@konrada: Nem volt igaza. Ezt hívják struccpolitikának.
Ha a város problémáját az okozza, hogy a sok tahó agglomeracionista rázúdul (ahelyett, hogy eleve bent nyomorogna), akkor ezt kell megoldania.
Nem feltétlen egyedül, de nem is söpörheti le a problémát.
Ez is ugyanolyan probléma, mint az M0 (ami szintén "vidék"), a Lisztferihegy, a dunai kirándulóhajók, és még sorolhatnám.

Ám sajnos még nem volt olyan főpolgármester Budapesten, aki racionálisan, korszerűen, és kellő lobbierővel rendelkezve tovább lépjen a problémák tüneti kezelésén.

Egyébként az M4 metró kihasználása sokat javulhat, ha a Déli PU még sokáig lezárva marad. Lehet, így kéne hagyni, és Kelenföldnél kivezetni a metrót a vasútra - mondjuk Érdig. Rögtön jobb lenne a kihasználtsága.

konrada 2015.02.23. 09:45:14

@Papírzsepi:
No erre speciel tényleg jó volna dugódíj, ebben egyetértünk. (Mert abban nem, hogy a fővárosiak pénzéből...)

...azzal viszont nincs vitám, hogy Budapest közlekedése a hibás M4 konstrukcióval alaposan el lett tolva. Abból a pénzből jobb lett volna RER szerűen összekötni Kelenföldet Nyugatival, a másik metrót meg kivezetni Kelenig, az tényleg sok mindent megoldott volna, kezdve a két belterületi fejpályaudvar kiváltásával, az aglomerációs forgalom városba kötésével... stb.

De ezt is elszúrták...talán nem véletlenül.

Burgermeister 2015.02.23. 09:47:35

Előbb legyenek P+R parkolok, normális és tiszta tömegközlekedés időarányos használati díjjal és majd utána dugódij!!!!

konrada 2015.02.23. 09:54:03

@Burgermeister:
...a tyúk és a tojás esete. ...valahonnan pénzt kéne azokba beletolni annak a fővárosnak, amely a dugódíjat okozó M4 után a tartozást, meg a veszteséges üzemeltetést is ki kell nyögni...

VNMárta 2015.02.23. 10:14:10

@Jankove: igaza van, a közösségi közlekedés rosszul van szervezve, az agglomerációs közlekedés pedig még rosszabbul.
A cikk éppen arról szól, hogy nem az autósok fölösleges szívatása a megoldás, hanem az átgondolt és jól szervezet fővárosi+agglomerációs közlekedés, amelyben mindenki szempontjait figyelembe veszik.

hauptrichter 2015.02.23. 12:02:34

1. Tarlós szövege hihetőbb lenne, ha azzal kezdené, hogy látványosan BEPERLI Demszky-t, mert az csalt/lopott/hazudott a 4-es metró megvalósíthatósági tanulmányai kapcsán (klasszikus eset, amikor mérték a piros 7-es busz menetidejét és az akkor még létező Bartók Béla úti dugónál nem engedték fel a villamossínre a méréskor - na így jött ki a 4-es metró kb. 4 perces előnye a teljes szakaszon... ),
2. Az úgy korrekt, hogy ha mégis bevezetik, dugódíjat MINDENKI fizet (igen, a zónán belüliek is; hát csak szennyeznek/dugót okoznak, ... ők is, vagy ők nem?). Ha a zónán belüliek teljes kedvezményt kapnak, akkor jogos lenne a zónán kívüli városrészek érvelése, hogy ha a bentiek őrajtuk keresztül jönnének ki a zónából, akkor talán ők is fizessenek az áthaladásért....
3. Ha komolyan gondolják a dugódíjat, akkor NINCS bérlet, viszont egyszerű megoldás kell a fizetésre; a rendszámleolvasó kamerákkal megállás / kiszállás nélkül mehetne, pl. sms-ben történő jelzéssel, utólagos fizetéssel (a gépjárműadót is így fizeti mindenki, nem?). Ha valaki csalna rendszámmal, az sms az eredeti tulajdonoshoz menne, így a csalókat is lenne esély megfogni...
4. A dugódíjas körzetnek eléggé KICSINEK kellene lennie: aki a Hungária körgyűrűn gondolkozik, azt szerintem hülye és sodorja el a népharag :-)
5. De leginkább egész máshogy kellene a közlekedési problémát megoldani, nem dugódíjjal, mint írták mások is...

sanyix 2015.02.23. 12:03:08

@Papírzsepi: "Lehet, így kéne hagyni, és Kelenföldnél kivezetni a metrót a vasútra - mondjuk Érdig. Rögtön jobb lenne a kihasználtsága."

ISTENKÁÁÁÁROMLÁÁÁS! Elvtársak a metró legyen metró a hév legyen hév, a vasút legyen vasút. Az összekötésük az ördögtől/ gooonosz kápitálistáktól való! A jó elvtárs megépíti a hév és metró végállomást egymástól 50 méterre, összekötés nélkül, merazjó (lásd örs vezér tér). Ki vagy te hogy ilyen régi tradíciókat akarsz megváltoztatni? Hiszen kádár elvtárs is megmondta hogy minden legyen az ami a neve :)

szvsz 2015.02.23. 12:17:25

Én azért remélem, a külső kerületek is bevezetik a dugódíjat és akkor a belső kerületekben lakók de a politikusok, polgármesterek is (akik nem BP-en laknak, ld. demszkáj) fizethetnek, amikor a kutyaszarosból mennek haza a szép környéki villájukba/egyéb helyre.
Amíb buzipesten átautózni nem urizálás hanem szükségszerűség, addig mindenféle díj nettó lehúzás.

szvsz 2015.02.23. 12:18:38

@sanyix: "Hiszen kádár elvtárs is megmondta hogy minden legyen az ami a neve :)"
Ezért volt ő is ostoba paraszt :)

Bafana 2015.02.23. 12:28:10

Attól kapok agyfaszt, hogy a Ludovika elötti parkolót megfelezték. Ami alapból tömve volt. Lerakta a mikulás a kocsit és bemetrózott a belvárosba. Most a szabad parkolási lehetőség gyakorlatilag megszünt, a sorompóval elzárt részen pedig focizni lehet, annyi hely van.
Nesze P+R.

konrada 2015.02.23. 12:43:27

@hauptrichter:
...így igaz, fizessen mindenki, akinek az övezeten belül van dolga!
Az is, aki ott lakik.
...igaz, ők teszik is SZJA-ból, gépkocsiadóból...
...de ha te azt mondod, hogy a többiek is tegyék azt, hát akkor te vagy itt az egyetlen dugódíj-támogató!;))

Pierr Kardán 2015.02.23. 13:40:38

Mindenki hozza itt a londoni példát, ami tényleg jó példa, mert ott valóban a legnagyobb forgalmú rész esik díjfizetés alá.

Itt a térkép:

www.tfl.gov.uk/cdn/static/cms/documents/congestion-charge-zone-map.gif

A londoni zóna egy kb. 5 km hosszúságú és 3 km szélességű terület. Ez Budapesten azonos távolságot feltételezve a Nagykörúton belüli területnek felelne meg.

CSAKHOGY! London kb. háromszor akkora, mint Budapest, tehát ha arányosan kissebbítjük a területet, akkor Budapesten ennek a Kiskörúton belüli terület felelne meg a Várnegyeddel és a Margitszigettel kiegészítve.

Szóval ennél nagyobb terület "dugódíjasítása" egyértelműen idokolatlan forgalomszervezési szempotokat figyelembe véve, csakis pénzbehajtási célokat szolgál...

Hokunda 2015.02.23. 13:47:20

"A város belsejéből a vállalkozásközpontok és az intézmények áttelepülése a város külső kerületeibe, ezáltal egy több-központú, ingázás-mentesebb főváros létrejötte. "
Ekkora ostobaságot is rég olvastam. Nem hiszem, hogy azért mert valami máshová kerül egyből utazás nélkül megközelíthető lesz.
A Budapesti tömegközlekedés sajnos a vidékivel összehasonlítva egyenesen kiváló.
Akkor nem a lehúzásról szólna az egész, ha BKK bérlettel ingyen lehetne parkolni a fővárosban még a fizetős részeken is.

♔bаtyu♔ 2015.02.23. 14:16:47

@Pierr Kardán: Nálunk a dugódíj amúgy is értelmetlen lenne, mert jól lehet közlekedni.

Ahogy egyébként az elkerülő utak adóztatása is értelmetlen volt.

Alotharian 2015.02.23. 16:51:52

Ha a dugódíj miatt a helyben lakóknak is kell fizetniük (valamennyit), akkor csökkenni fog a belső ingatlanok értéke.

Ha elég drága lesz a díj, akkor nem fogok olyan boltokat választani, amelyek miatt be kéne hajtanom. Más sem. A belváros ki fog ürülni.

Azok a cégek, amelyek most "bent laknak" egy következő költözési döntésnél inkább kifelé fognak kacsintani, helyükre meg nem fog jönni senki.

Ha a Hungária gyűrű lesz a határ, akkor a Hungária annyira be fog dugulni, hogy pár hét után lehet, hogy "ideiglenesen" megszüntetik a dugódíj beszedést, mint a Budaörsi úton a buszsávot.

Kérdés: hol a francban lesz a dugódíj határa a budai oldalon. Ott nem lehet olyan egyszerűen kerülni, mint a pestin.

Alotharian 2015.02.23. 17:05:26

@Hokunda: Nekem is feltűnt, hogy ez mekkora baromság:
"A város belsejéből a vállalkozásközpontok és az intézmények áttelepülése a város külső kerületeibe, ezáltal egy több-központú, ingázás-mentesebb főváros létrejötte.

Micsoda hülye elképzelés az, hogy a szerencsétlen fővárosinak ne kéne ingáznia azért, mert peremkerületben van a munkahelye. Az a szerecsétlen IV-ik kerületi, aki most az V-be kár a munkahelyére biztos nagyon örülne a "kevesebb ingázásnak", ha a cége a XXII-ikbe költözne át.

Balt 2015.02.23. 17:37:36

@Alotharian: Ez már állítólag eldőlt: Okt 23. - Bocskay - Kalorila - Alkotás - Margit krt.

Balt 2015.02.23. 17:40:34

@Balt: Karolina :)
444.hu/2015/02/13/mar-jovore-bevezethetik-a-budapesti-dugodijat

(Okt 23. nincs benne, BME kívül marad, úgy látszik.)

VNMárta 2015.02.23. 19:27:07

@Alotharian: Lehet, hogy elsőre ostobaságnak hangzik a többközpontú főváros, de szerintem nem az. Arról van szó, hogy megerősítésre kerülnének a külső kerületek központjai. Odatelepülnének munkahelyek, bevásárlóközpontok, kulturális központok (színház, mozi, stb), illetve a meglévők megerősödnének. Tehát a helyben lakóknak nem a központba kellene ingázni, hanem helyben találna munkahelyet, a gyerekének jó iskolát, középiskolát, színvonalas és sokrétű szórakozást. Ezáltal nem szorulna rá, hogy beutazzon a város központjába.
Tudta pl. hogy a kb. 50 ezer fős Békásmegyeri lakótelepen nincs egyetlen mozi és közhasználatú sportlétesítmény sem? Pedig eltartaná simán. Nem, ehelyett mindenki beutazik a város közepébe, pedig ezek munkahelyet is teremtenének helyben.

háténimmár 2015.02.23. 21:31:49

@elendem: A bevásárlóközpontok eddig is a külvárosban voltak, mozik a plázákban vannak, és nem belvárosspecifikusak.
Ne keverjük a 20 évvel ezelőtti világot a maival.
A sportlétesítmányek sem a belvárosban vannak, hely sem lenne rá, ahol pedig vannak (külváros) ott a legtöbb a túlélésért küzd.
A színházban van részben igazad, de nem hinném, hogy túl sok olyan ember van, aki heti többször színházba jár az agglomerációból, úgyhogy ez a pont is kiesett.

Az érvrendszered megdőlni látszik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.23. 23:11:51

@háténimmár:

Ha a Hungária a határ, akkor a bent lakóknak mentességet kell adni. Ha csak minden 10. bent lakó kiparkolná valahova az autóját, lenne rinya. Főleg, hogy szinte már minden fizetős (III. Bogdáni út, XIII. Jász u.)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.23. 23:21:49

@konrada:

"Ha neked vidékiként muszáj a város közepén dolgoznod - miközben nem tellik a városi életre - akkor fizetsz. "

Ne légy demagóg. Ha mindenki, aki kint lakik és bent dolgozik, beköltözne, szerinted az jobb lenne?

Én agglóból ingázom, de kevesebbet megyek, mint a Rákosborzasztóról jövő kollega, pedig ő Bp-n lakik.

Vagy a külső kerületekből is be kell költözni?

Arcade Macho 2015.02.23. 23:31:23

@háténimmár: a Ors vezer tere egy nagyon jo pelda erre, metro + amikre at kell szallni, ez mind megadta a hatteret
ugyanigy latom most a budaorsi bevasarlokozpontok kipusztulasat is, most hogy meglett a kelenfoldi varoskozpont

Arcade Macho 2015.02.23. 23:34:43

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: eppen eleg lenne ha tomegkozlekedessel mennetek legalabb hetente 2 -szer
ja hogy azt sem? de miert is nem?

Arcade Macho 2015.02.23. 23:40:34

a poszthoz, elegge erdekes hogy megemliti a milleniumot, mert akkor milyen jol terveztek...
pedig van par dolog amit meg Demszky idejeben sem lehetett elore latni:
1., a dizel az egy tomeggyilkos
2., liion akksis elektromos auto valos alternativa lesz
3., kozossegi kozlekedesi mobilapp

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.23. 23:51:58

@Arcade Macho:

Reggel befele
Autó: 44 km, 45 perc.
Busz: Megálló 10 perc séta. 5-10 perc várakozás, 26 km (tanszünetben 15-20 percenként, igaz, olyankor 60 perc alatt bent van.) 90 perc. ülőhely nincs, KingLong, ha ez mond valamit. Villamosra át 3 megálló, 8-10 perc. 5 perc séta.

Hazafele
Autó 28 km (rövidebb útvonal) 40 perc.
5 perc séta, villamos 10 perc (felfelé sokszor bedugul a Moszkva előtt)
Busz 20 percenként, menetidő 70 perc, de volt már 100 perc is. Attól függ, mekkora a tömeg. Ha sokan vanank, akkor a Budakeszi úton sokszor még a 30 km/h-t sem éri el. Megállóból 10 perc séta.

Autóval 3 útvonal közül tudok választani, tömegközledéssel egyből. Autóval hazafele el tudok sok dolgot intézni (rokonok, barátok, vásárlás, hivatal, ügyfélszolgálatok). A tömegközlekedési útvonalakon még megközelítőleg sem esik semmi útba, kivéve a UPC a Mammutban.

VNMárta 2015.02.24. 08:22:45

@háténimmár: Tényleg van mozi a budakalászi plázákban? Van az 50 ezres városrésznek sportlétesítménye? Van munkahely?

Arcade Macho 2015.02.24. 10:43:08

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ha elmesz autoval a helyi illetosegu vasuti megalloba, akkor is ilyen rossz?

Arcade Macho 2015.02.24. 10:54:06

@elendem: "Tényleg van mozi a budakalászi plázákban? Van az 50 ezres városrésznek sportlétesítménye?"

Budakalasz az miota kulvaros?
es hol vannak 50e -en?

kulvarosi plaza+mozizo az az Ors vezer teren levo Arkad, akartak a bosira is betolni egyet, es a kelenfoldi plaza is egy jo pelda kulvarosi plazara

a belvaros szerintem a nagykorut belseje, mig a kulvaros a tobbi, vagy tevednek?
(a keletinel egy picit kiljebb nyulik mint a nagykorut)

VNMárta 2015.02.24. 12:22:35

@Arcade Macho:
"A bevásárlóközpontok eddig is a külvárosban voltak, mozik a plázákban vannak, és nem belvárosspecifikusak."

Ezt írtad, erre válaszoltam. Békásmegyeren pl. nincs pláza, bevásárlóközpont pedig csak Budakalászon van, ami azért Békáshoz elég közeli.

A lényeg az, hogy az egy szem gimnáziumon kívül semmi sincs, ami az embereket megóvná az ingázástól. Ja, de: a munkanélküliség...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.24. 21:43:43

@Arcade Macho:

Vasút 13 km-re van, 30 percenként. Vonattól két BKV jármű, kb. 20-25 perc.
A vonat menetideje 33 perc lenne, de mikor nagyritkán erre megyek, mindig van minimum 5-15 perc késés.
A vasútállomás 15-20 perc alatt elérhető.

Busszal átlag havi egy alkalommal, vonattal két-három havonta szoktam menni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2015.02.24. 21:46:30

@Arcade Macho: JA igen! A vonaton sikerült még egyszer sem leülnöm.

Plusz, ha vonattal megyek, akkor ugyanarra kell visszafele is mennem, ami már nem ennyire rózsás.

A "helyi" vasútállomás tömegközlekedéssel elérhetetlen.

Arcade Macho 2015.02.24. 21:47:07

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: helytelen hogy a vonatnal nincsen meg a 15 perces menetrend meg, azt hiszem a mostani EUs tamogatasok erre fognak ramenni

Arcade Macho 2015.02.24. 22:01:20

@elendem: picit mintha felreertes lenne itt!
a budakalaszi bevasarlokozpontokat nem lehet konnyen elerni tomegkozlekedessel, pedig ennek a te altalad emlitett kulvarosi centrumoknak ez kellene hogy az alapja legyen, vagy tevednek?
süti beállítások módosítása