A korszerűtlen fűtés és az óriási átmenő forgalom miatt a kerületi légszennyezés már egészségkárosító mértékű. A Környezeti Program viszont sajnos nem foglalkozik a megoldás irányaival: a fővárosra hárítja a felelősséget, és a Várbazárhoz kapcsolódó uniós támogatási programot (KÖZOP) éljenzi. Csakhogy a KÖZOP-ból eddig csupán az valósult meg, ami éppenséggel nem a kerületieknek jó. Nem készültek el a liftek, amelyek az akadálymentes feljutást segítenék, nincsenek elektromos buszok, nem járnak a várbuszok a szakorvosi rendelőbe, a Fény utcai piacra és a Batthyány térre. Az átgondolatlan Lánchíd utcai forgalomcsillapítás miatt kieső forgalmat ráterhelik az Attila útra, ahol iskolák, rendelők, közintézmények vannak, és a kerület vezetése nem tett semmit azért, hogy átszállás nélkül jussunk el a János Kórházba. Ráadásul a forgalom átgondolt szervezésével, kerékpáros fejlesztési koncepcióval és a fővárosi behajtási díj melletti kiállással sokat tehetne az átmenő forgalom csökkentéséért a kerület maga is nagyon kis költséggel.
A KÖZOP tervei szerint 20 milliárdnyi EU forrásból a Vár területén lévő parkolóhelyeket megszüntetik, de 1000-1200 férőhelynyi mélygarázs épül, miközben a vári lakosok autóira jelenleg kevesebb, mint 300 engedély van kiadva. Sajátos az is, hogy a barlangrendszer védelmében tilos fát ültetni a Vár területén, különösen a várfalak közelében, viszont megengedhető az, hogy több szintes garázsokat építsenek a Várhegy gyomrába. Ezek bejárata a Várszoknya szűk utcáiban lenne, további forgalommal terhelve azokat.
A világ fejlett részén már régen nem akarják kielégíteni az autózást garázsokkal, mivel rájöttek, hogy mindez nem csökkenti a zsúfoltságot, hanem csak további forgalmat vonz. A modern európai tervek gyalogos és kerékpáros szemlélettel készülnek, az autóforgalmat visszaszorítani igyekeznek. A kerületben élőket is abban kell segítenünk, hogy a környezetbarát közlekedést választhassák.
A forgalom mellett a másik légszennyező a fűtés. A kerületi lakások nagy része műemlék épületben vagy műemléki környezetben van, így a felújítása különösen költséges, a lakók önerőből nem tudják elvégezni. De a fűtéskorszerűsítési pályázatok Budapesten csak az olyan felújítást támogatják, amely megújuló energiát is bevon. Erre itt az egyetlen reális lehetőség a tetőn elhelyezett napelem volna, ami városképi okokból tiltva van, és még a napelemes tetőcserepet sem engedélyezi a kerületi szabályozás.
(Ahol viszont van napelem, mint pl. a Vízivárosi Óvodánál, ott kivágják a kertből a fákat, ha túl magasak és árnyékolják az elemeket. Persze, a hivatalos indok a fák veszélyessége volt…)
Miközben az önkormányzat nagy figyelmet fordít az épületek külső műemléki felújítására, belül a lakások a bérlők gondjaira vannak bízva, akik sok esetben súlyos anyagi gondokkal küzdenek. Ezekben a lakásokban rosszak a nyílászárók, penészednek a falak, veszélyesek a kémények. Azt is látni kell, hogy ezek az épületek egy másik korban, a maitól eltérő életmódra készültek. Az idők során egyes kényelmi beruházások megtörténtek, mint pl. a víz, a villamos áram és a gáz bevezetése, viszont a felújítások műemléki vonatkozásai teljes mértékben háttérbe szorítják az akadálymentesítés és az energiahatékonyság szempontjait. Az önkormányzatnak élen kell járnia ezen szempontok összebékítésében. Saját kivitelezésű, mintegy kegyes ajándékként adott műemléki felújítások helyett olyan komplex támogatási rendszert kell kidolgoznia és működtetnie, amely a magán és vállalkozói forrásokat is becsatornázza a kerületi lakás- és épületállomány korszerűsítésébe.
- Kidolgozzuk a kerületi kerékpáros koncepciót, támogatjuk a kerékpáros közlekedést
- Kezdeményezzük, hogy a Csalogány utca végig kétirányú legyen, így a szűk Batthyány utca forgalma csillapítható
- Differenciált parkolási engedélyrendszert dolgozunk ki: előnyt élveznek a kisgyermekesek, az idős, nehezen mozgó lakók, az autómegosztó rendszerben résztvevők; és kaphatnak engedélyt a Várban lakók is
- Lakáskorszerűsítési és energiahatékonysági támogatási rendszert állítunk fel
- Támogatjuk a magyar fejlesztésű napelemes tetőcserép felhasználását a kerületben
- A fővárosi közlekedésfejlesztési folyamatokban aktívan képviseljük az itt lakók érdekeit
Az önkormányzati választások alkalmából Budapestre vonatkozó ajánlásokat készített a Levegő Munkacsoport szakértők széles körének a közreműködésével. A kiadvány összesen 229 ajánlást tartalmaz abból a célból, hogy fővárosunk élhető, egészséges, szolidáris és versenyképes legyen. A kiadványt megkapják budapesti főpolgármester-jelöltek, kerületi polgármester-jelöltek és kerületi képviselőjelöltek, akik egy kötelezettségvállalási nyilatkozatot aláírva vállalhatják, hogy megválasztásuk esetén minden tőlük telhetőt megtesznek annak érdekében, hogy az Ajánlásokban leírt célkitűzések megvalósuljanak.
Az Ajánlásokkal egyetértek, ezért egy nyilatkozatban köteleztem magam, hogy megválasztásom esetén ezeknek megfelelően végzem a munkám.
vnm
A szmogtérkép forrása: Időkép honlap