A jövő évi költségvetés kapcsán ismét felröppent a Déli pályaudvar bezárásának ügye. A Párbeszéd Magyarországért szerint a Délit nem kell se bezárni, se elsorvasztani, hanem színvonalas közösségi közlekedési fejlesztésekre és a pályaudvar környékének innovatív újragondolására van szükség.
Normális helyeken akkor fejlesztenek, ha felmerül egy probléma, amit így lehet megoldani. Ezután jól megalapozott szakmai és társadalmi egyeztetések során megtervezik, hogy mit is akarnak csinálni és hol, végül biztosítják rá a forrást. Mert tudják, hogy a fejlesztés, az nem építkezés, hanem a jövő megtervezése. De nem így Magyarországon! Itt először a pénz van meg és a hely – ebből is látszik, hogy az egyetlen kérdés, amelyre választ ad az elképzelés, hogy hol lehet még sok pénzt szakítani ingatlanspekulációval. A jövő pedig – na, ez az, amit mi, helyben lakók a legkevésbé sem látunk, csak sejtjük, hogy nem nekünk lesz jó, hanem egyes kormányközeli vállalkozóknak.
Merthogy jelenleg Magyarország államformája a korrupció.
A kormányzati fejlesztések – a családon belüli erőszakhoz hasonlóan – visszatérő mintázatot mutatnak. Először bedobnak egy ötletet a köztudatba és figyelik a hatást. Ha elég nagy a közfelháborodás, akkor egy ideig hallgatnak, majd előjönnek egy finomított elképzeléssel. Ebben megnyugtatásképpen mindenféle népszerű dolgot ígérnek: parkokat, felújításokat, sportpályát és játszóteret. Elmondják, hogy milyen elhanyagolt most és milyen szép lesz, és hogy annak idején a Parlament építkezését is mennyien támadták, és lám…
„Csak hogy micsoda czifraság! Milyen fény, mennyi aranyozás a falakon! … A terem a nap eseménye. Mindenki erről beszél: szép, nem szép. Pro és kontra. A többség nem találja szépnek, csak pazarnak. Túlhajtott pompája hideg, sőt ellenszenves. Kápráztató, az igaz, de egyszersmind rikító. E percben üres, csak egy öreg ember ül a szófán. Ősz fejét tenyerébe hajtva nézegeti a plafond freskóit. Hátha valami ide tartozó tisztviselő. – Ugyan kérem – szólítom meg -, hová vezet az átjáró és mögötte az a folyosó? Az öreg fölrezzen, rám néz, aztán szomorúan feleli: - A szegénységhez.” (Mikszáth Kálmán a Vasárnapi Újságban a Parlament akkor új épületéről.)
Így történt a Délinél is: márciusban Lázár János bejelentette, hogy bezárják. Sokan tiltakoztak, szakmai, civil és politikai szervezetek is, a Párbeszéd Magyarországért is aláírásgyűjtést kezdeményezett a bezárás ellen, akkor írt cikkem itt olvasható. Utána nem történt semmi egészen mostanáig: a jövő évi költségvetés egy sora így alakul: Budai vasúti közlekedés fejlesztése 4,92 milliárd Ft. Senki nem tudja, hogy ez mit is takar, és hogy miért pont ennyi, de mindenesetre megbíztak valakit 100 millió forintért, hogy találja ki, mire is költsék azt a majd’ 5 milliárdot. És, ugye, elvileg még nem is tudjuk, de már most mondják, hogy nem zárják be, csak a kihasználatlan üzemi területeket és sport, kulturális és park célú. Nos: azt is mondták, hogy megvédik a nyugdíjvagyont… És érti valaki, hogy miért vágányok helyén akarnak parkot építeni, miközben a meglévő parkokat (Városliget, Népliget, Orczy-kert) kivágják és beépítik, a megmaradókra pedig gyalázatosan kevés fenntartási költség jut, ahogy az a Vérmezőnél is látható?
Nem véletlen, hogy annyi legenda és pletyka született a témáról: van aki szerint a M4 metró kihasználtságát kell növelni azzal, hogy Kelenföldig megy csak a vonat; mások a Moszkva térig tartó Testnevelési Egyetemről beszélnek és hallottam már azt is, hogy a miniszterelnök számára fontos, hogy a Várból letekintve ne vasúti vágányokat, hanem zöldet lásson. Hogy én mit gondolok? Azt gondolom, hogy botrány, hogy nem kapunk korrekt tájékoztatást arról, hogy mi történik a mi pénzünkből. Botrány, hogy százezrek napi közlekedését érintő kérdésben nem kérdezik meg az érintetteket és nem fordulnak a szakmai szervezetekhez. Botrány, hogy a saját kerületünkben, a saját pénzükért nem azt végzik el, amire szükség volna. Erőszakkal telepszenek rá az ígéretes ingatlanokra, és nem néznek hosszú távú városfejlesztési terveket és társadalmi megtérülést.
A Budai Vár és Környéke Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (KÖZOP) eredetileg volt szó arról, hogy a pályaudvarnak egy nem használt részén, a Mészáros utca mellett turistabusz parkolót és pihenőhelyet hoznak létre, hogy amíg a turisták a Várban nézelődnek, a busz itt parkolhasson, a sofőr pedig pihenhessen. De, mint tudjuk, volt szó a 16-os buszok teljes körű elektromos buszokra cseréléséről, valamint több viszonylatról, amelyek bejárják az egész Várat, körbemennek a Palota körül is, elviszik az utasokat a Fény utcai piacra és a Maros utcai rendelőhöz, közvetlenül kötik össze a Várat a Batthyány térrel is. Ezek sem készültek el, csak a mélygarázs a Várbazár alatt és a mozgólépcső. (Te már mentél rajta?)
Szóval semmi sem bizonyítja, hogy a Déli pályaudvar helyén vagy annak egy részén épen sport, kulturális és park funkciókra van szükség leginkább. Semmi sem igazolja, hogy pont ennyi pénzre van szükség. És különösen, hogy ennek a pénznek éppen itt és éppen így volna a legjobb helye.
Az építkezés felelős döntéshozatal nélkül nem fejlesztés, csak mutyi.
Írd alá a petíciónkat! Tiltakozzál Te is a Déli pályaudvar átgondolatlan és korrupciógyanús leépítése ellen! https://parbeszedmagyarorszagert.hu/urlap/ne-zarjak-be-deli-palyaudvart
vnm
Kép: hvg.hu, napi.hu