Az Úr hat nap alatt teremtette a világot és az embert, a hetedik napon megpihent. Ekkor még nem sejtette, hogy ennek milyen súlyos következményei lesznek :-).
Először is ezen alapul az egész zsidó-keresztény-mohamedán világban használatos hetes beosztású naptárrendszer. Amiből egyenesen következik a napjainkban szokásos ötnapos munkahét és az ünnepek miatti munkanap-áthelyezések.
Hallgatom a rádiót, ami egy beszélgetést közvetít az időről-időre felmerülő kérdésről: legyenek-e nyitva a boltok vasárnap. Ezúttal a kereskedelmi dolgozók szakszervezete próbálja meggyőzni a keresztény hangzású kezdeményezésekre fogékony új kormányt a vasárnapi nyitvatartás korlátozásáról. A rádióműsorban a szakszervezet egyik vezetője vitázott a vállalkozók országos szövetségének szóvivőjével.
Mind a ketten meglehetősen álságosan aggódnak a kereskedelmi dolgozók sorsáért. A vállalkozók szóvivője tömeges elbocsájtások képét vetíti elénk egy esetleges korlátozás miatt, a szakszervezetis pedig arról panaszkodik, hogy a kereskedelmi láncok a vasárnapi nyitvatartás miatt rendre megsértik a munka törvénykönyvének előírásait a foglalkoztatás során.
A férjem folyamatos 12 órás műszakban dolgozik. Hol nappalos, hol éjszakás. Tíz év óta ez lesz az első Karácsonyunk, hogy a három nap egyikén sem dolgozik. (De Újévkor nappalos.) Így vannak ezzel a szolgáltatók (víz, gáz, elektromos áram, fűtés, telefon), az egészségügy, mentők, tűzoltóság, rendőrség, tömegközlekedés, média és még folytathatnám a sort dolgozói. Mégis mindenki a kereskedelmi dolgozók miatt aggódik, és a vásárlás korlátozásával kívánja megszenteltetni az Úr napját. Vajon miért?
Szerintem azért, mert a kereskedelmi dolgozók elég sokan vannak, nem keresnek nagyon jól és valóban sok esetben törvényszegően alkalmazzák őket. És mert ennek elérésére van esély. Vajon mennyire volna sikeres egy kezdeményezés, ami arról szól, hogy vasárnap ne legyen fűtés és villany, és ne jöjjön ki a mentő?
Egy elvi alapokon álló ilyen típusú rendelkezés(csomag) várhatóan hosszas vitákat és szerencsétlen megkötéseket jelent. Teszem azt engedélyezik a mozik vasárnapi működését. Akkor a moziban működő büfé és DVD áruda-kölcsönző kereskedés vagy sem? Gondolhatunk ortodox zsidó körökre is, ahol - külső szemmel nézve - már-már groteszk az előírások körmönfont rendszere, amivel betartani akarják a törvényt úgy, hogy azért tudjanak élni.
Nem világos számomra, hogy a szakszervezet miért nem a munkaügyi törvények betartásáért küzd. A kereskedelmi láncok nyilván a profitra hajtanak. Kérdés, hogy a szigorúan betartott törvényes foglalkoztatással is ennyire nyereséges volna-e a vasárnapi nyitvatartás. És az is kérdés, hogy a kereskedelmi dolgozók akkor is akarnák-e a korlátozást, ha a rendben megkapott pihenő- és szabadnapok mellett megkapnák a törvény szerinti vasárnapra járó többletbért.
Mindemellett rossz az, hogy egyre inkább egybefolynak hétköznapok és ünnepek. Igenis fontos volna, hogy a munkával eltöltött hét után vasárnap mással foglalkozzunk és máshogy. Ez jelentheti az Úr dolgait, a családot, barátokat, kultúrát, sportot - bármit, ami más, amitől ünneppé válik.
Ha tényleg meg akarom ünnepelni a vasárnapot, akkor ebben nem fog megakadályozni, hogy reggel veszek friss tejet és kenyeret. Ha nem lesznek nyitva a boltok, akkor be fogok vásárolni szombaton - de semmi ünnepélyesség nem lesz abban, hogy vasárnap csak szikkadt kenyeret ehetünk. És príma receptkönyvek fognak születni a szikkadt kenyérből gyártott élvezhető reggeliről, virágozhat háziasszonyi kreativitásom.
A családi és társadalmi kapcsolatok gazdagodását, az ünnepek tartalommal való megtöltését, a napok-hetek-évszakok ritmusát fölvevő ember és közösség harmonikus életét nem egy ilyen adminisztratív rendelet hozhatja meg.
vnm