Megkérdeztem a budapestieket, mit gondolnak a Red Bull Air Race-ről.
Az online kérdőívet még azelőtt tettem közzé, hogy Tarlós István főpolgármester bejelentette volna, hogy nem fogja engedélyezni a repülőnapot (Csak van előnye a választási évnek is.)
174-en válaszoltak összesen. Többségük, 42,5% határozottan elutasítja a repülőnapot (Zajos, büdös, veszélyes és megbénítja hetekre a belváros életét - Tiltsák be!). Ide sorolhatók még azok is (3%), akik az Egyéb lehetőséget választották; a grafikon melletti dobozban olvasható, hogy a véleményük egyértelműen elutasító, csak további indokokat sorolnak föl, elsősorban azt, hogy a verseny környezetszennyező.
A válaszadók harmada (33,9%) gondolja úgy, hogy egy megfelelő helyszínen megrendezhető az Air Race, de Budapest belvárosában nem (Ha másik helyszínre viszik, például egy repülőtérre, akkor tudom támogatni). Ez a leginkább elgondolkodtató eredmény. Tarlós István maga is azt javasolja, hogy vigyék máshova a versenyt, például a Duna-kanyarba, de Rétvári Bence azonnal szavazást rendezett a facebook oldalán erről. Látható, hogy 59-41% arányban az ott élők sem akarnak repülőnapot. Úgy tűnik, hogy ez a rendezvény is olyasmi, amiről sokan gondolják, hogy szükség van rá, de „legyen valahol máshol”.
4,6% gondolja úgy, hogy ha csak egy hétvége és eleget fizet a közterület-használatért, akkor tőlem lehet. Ők valójában beárazzák a közterületet és a hétvégi pihenést, ahogyan Keszthely polgármestere is, aki felvetette, hogy lehetne a Balaton nyugati medencéjénél is a repülős parádé. Nem kérdés, hogy üzleti lehetőséget jelent a rendezés helyszínének a verseny; az a kérdés, hogy megéri-e. Itt nyilván arról kell beszélni, hogy a rendezvény által fizetett pénzből hogyan tudják kompenzálni az itt élőket, a környezetei terhelést és milyen fejlesztések tudnak megvalósulni belőle.
Jelenleg a Red Bull Air Race a hivatalos közterület-használati díjból 90%-os kedvezményt kap, ráadásul milliárdos állami támogatással rendezheti a versenyt. Szóval a Red Bull a reklámjához nemcsak egy világörökségi helyszínt kap, hanem még sok pénz is. A Red Bull és néhány kapcsolódó magyar vállalkozó jár jól, a belváros lakossága pedig viseli a rendezvény terheit. És vannak politikusok, akik ehhez segédkezet nyújtanak valamiért.
Sokan szeretik nézni, de ne legyen lezárva miatta hetekre a belváros – ezt tartja a válaszadók 8%-a. Ez a válasz is a megfelelő arányok megtalálásáról szól. Hiszen a repülőnap egy ingyenes köztéri szórakozási lehetőség (igaz, csak a rosszabb helyekről, hiszen a lelátókra csak drága VIP jegyekkel lehet felülni), viszont a két napos rendezvény miatt több mint két hétig le van zárva a belvárosi Duna-part mindkét oldala, nem járnak a villamosok, konténerváros éktelenkedik a környező utcákban tönkretéve a zöldfelületeket, stb. Akik nem a környéken laknak, nem biztos, hogy tudják, hogy a gyakorló repülések 5-6 napon át folynak, ezért a zaj- és egyéb környezeti terhelést nemcsak a verseny hétvégéjén élvezhetjük.
És a válaszadók 8%-a szerint a jelenlegi (eddigi) állapot rendben van, mivel ez egy látványos verseny és nagyszerű lehetőség Magyarország bemutatására a világban. Itt emlékeztetnék a FINA vizes világbajnokságra, amely nem pusztán önmagában volt veszteséges, hanem a főváros szokásos idegenforgalmának visszaesését is eredményezte.
Idén Budapesten nem lesz Red Bull Air Race. De évekig volt, és van számos kérdés a közterületeink használatával kapcsolatban, amelyet a verseny kapcsán érdemes mielőbb tisztázni.
vnm
Kép: cross county magazine