Van fény az alagút végén?
Alig két nappal azután, hogy Tarlós István bejelentette: „kijavították a szoftverhibát”, és a 3-as metróval most már tényleg minden rendben lesz, az oroszok által felújított metrószerelvény az eddigi legsúlyosabb, utasok százait veszélyeztető és pánikba ejtő műszaki meghibásodását produkálta a reggeli csúcsforgalomban. Mivel szemmel látható, hogy sem a putyini Oroszország felé politikailag és pénzügyileg elkötelezett Orbán-kormány, sem a főváros nem képes megbirkózni az egyre terebélyesedő metrókáosszal, a Párbeszéd ötpontos javaslatcsomagot ajánl a helyzet rendezésére. Ezeket a június 23-án tartott sajtótájékoztatónkon be is jelentettem:
- A főváros küldje vissza a használhatatlan, balesetveszélyes szerelvényeket Oroszországba, mondja föl a nem teljesített szerződést, érvényesítse vevői jogait, kérje vissza a selejtes áru árát, és kérjen kártérítést.
- Addig is, amíg ez megtörténik, a Párbeszéd feljelentést tesz foglalkoztatás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés miatt, hogy a hatóságoknak legyen idejük föllelni az egyre súlyosabb ügy tetteseit. A sorozatos meghibásodások már nem egyszerű gyermekbetegségek, hanem rendszerszintű problémára utalnak, egy elhibázott közbeszerzésen túlmutatnak.
- Mivel ez volt 2010 óta a főváros legdrágább beszerzése, vállalni kell a politikai felelősséget a végletekig elhibázott projekt és a fővárosiak biztonságának veszélyeztetése miatt: Tarlós István Főpolgármesternek le kell mondania, és bocsánatot kell kérnie a budapestiektől.
- Mindannyian tudjuk, hogy a valódi felelős Orbán Viktor, aki 2014. januárjában a magyar polgárokat becsapva és félretájékoztatva titokban megállapodott Vlagyimir Putyinnal egy teljességgel átláthatatlan atom-, gáz- és metróügyletről, amely sorozatos károkat okoz a hazai adófizetőknek. A titkos megállapodás miatt kellett Magyarországnak különféle trükkökkel, az Európai Bizottságot is átverve új metrószerelvények áráért Oroszországban felújíttatnia a már a 70-es években is elavultnak számító, vagonvázas orosz metrót, ahelyett, hogy egy tisztességes tenderen kiválasztották volna a legjobb ajánlatot. A korrupt és a magyar polgároknak kárt okozó megállapodásokat azonnal, teljes valójukban nyilvánosságra kell hozni.
- A metróügy súlyos aggályokat vet fel az ugyanebben a csomagban beszerzett orosz atomreaktorokkal kapcsolatban is: nincs okunk feltételezni, hogy ha a metró esetében kizárólag a politikai szempontok és a várható korrupciós haszon alapján döntöttek, akkor az atomreaktoroknál más döntési mechanizmus, több biztonsági garancia érvényesült. Nincs okunk feltételezni, hogy az orosz gyártású atomreaktorok jobban fognak működni, mint a metrószerelvények. Ezért indokolt a paksi szerződés felmondása is, ott ugyanis a sorozatos üzemzavaroknak az egész ország jövőjét veszélyeztethető következményei lehetnek.
Az ezt követő sajtótájékoztatón jelentette be a BKV vezérigazgatója, hogy kivonják az orosz metrószerelvényeket a forgalomból és kártérítést követelnek, és szóba került a szerződés felmondása is.
Kép: 24.hu
Ma reggel jött a hír, hogy a szentendrei HÉV Batthyány térre vezető alagútjánál olyan iramban szaporodnak a hajszálrepedések, hogy már nem elég csak a HÉV szerelvények sebességét csökkenteni, hanem a fonódó villamos is csak lassabban járhat ezen a szakaszon. És ki tudja, hogy a remek ötletnek tűnő Batthyány téri toronyugró emelvény és medence építése hogyan játszott közre mindebben!...
Van-e összefüggés a két meghibásodás (hármas metró és ötös hév) között - kérdezték tőlem az ATV ma reggeli adásában. Közvetlen műszaki összefüggés nyilván nincs. Van viszont egy rendszerszintű, vétkes hanyagság. A budapesti közlekedésbe évtizedek óta nem fektettek elég fenntartási forrást, a mérlegeket is az értékcsökkenés kreatív kezelésével szépítették, így nem halmozódott fel elég pénz az infrastruktúra elhasználódásából és elavulásából adódó feladatokra (karbantartások, felújítások, beszerzések). Innentől kezdve orosz rulettként működik az egész közlekedési rendszer: arra játszanak, hogy talán nem lesz baj. Ezt a helyzetet a fővárosi vezetőváltás sem oldotta meg, bár a BKK létrehozása után volt egy felfelé ívelő szakasz, amely reményeket keltett egy összehangolt és korszerű városi tömegközlekedésre.Tarlós István pedig, aki mostanság a BKK leépítéséért küzd, hetedik éve főpolgármester, ez már a második ciklusa, ezért pontosan tudta, mire vállalkozik, tehát nem mutogathat az elmúlt húsz évre. A fideszes főpolgármester - bár azzal kecsegtette a választókat, hogy a kormánnyal egy csapatban játszva előnyökhöz juthat Budapest - engedelmesen hagyta, hogy az Orbán kormány leépítse a főváros bevételi forrásait és elvegye a vagyonát, így önálló pénzügyi lépésekre és hitelfelvételre képtelenné vált a főváros.
Füstöl a metró, kigyullad a metró, leáll a metró, rossz helyre megy a metró, az előző szerelvénybe szalad a metró, nem működik a légkondi, nem táplálja vissza a fékezés energiáját, minden ajtaja kinyílik, nem nyílik az ajtó, nem nyílik a vésznyitó - csak a legismertebb esetek az elmúlt év budapesti metrókalandjai közül. Látszik, hogy az elhibázott, politikailag befolyásolt metró szerelvény felújítási tender nem egyszeri eset: a Tarlós István vezette főváros képtelen ellátni a feladatát, minden hétre jut egy metrós hír. Vegyük észre, hogy itt nemcsak a metróban rekedt utasokról, a leállás miatt elkéső ezernyi síró érettségizőről van szó, hanem mindazokról a tömegekről, akik a pótlóbuszok miatti fennakadások továbbgyűrűzése miatt késtek el vagy szállnak naponta rettegve a metróra, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy ne a BKV-val utazzanak - és akik így életveszélyben is lehetnek. A közösségi közlekedés egyik legfontosabb tulajdonsága a kiszámíthatóság és a biztonság.
Tarlós István viszont egy autósok uralta, autósokra tervezett fővárosban gondolkodik: a villamosok helyett az autósok kapjanak zöld lámpát, az autósok szabálytalanságait figyelő kamerákat szereljék le, az autósokat zavaró, de a város turisztikai kínálatát fényesen növelő futóversenyeket pedig tiltsák be. Aki meg nem autóval jár, az annyit is ér, számára. Pedig a budapesti utazások több mint 70%-a nem autóval történik.
Tehát a többség mi vagyunk, akik kiszámítható és biztonságos közösségi közlekedést akarunk használni: vessünk véget a hármas metró néven elhíresült százezres emberkísérlet tovább folytatásának, vessünk véget annak, hogy Orbánék az életünkkel játszanak és számoljanak el a felelősök!
vnm
Kép: bkkközút