Kép forrása: Index
A metrószerelvények, buszok és trolik régóta tartó füstölő-leálló-lassító sztrájkjához terveznek kapcsolódni a BKV dolgozók a közeljövőben.
Az Index portálon megjelent cikk egy BKV sztrájk esélyeit és a vállalat fizetési viszonyait fejtegeti. 2007-ben kezdődött, és 2010. óta felgyorsult a karbantartást végző szakszolgálatok folyamatos leépítése és összevonása. Miközben a takarékosság nevében elbocsájtják a fizikai dolgozókat, mondván, hogy az új szerelvényekhez nem kell annyi karbantartó, aközben az adminisztráció személyzete stagnál vagy nő. A karbantartó szakemberek közel 30%-a hiányzik, a további leépítések azt jelentik, hogy nem lesz, aki üzemeltesse például a metrókat.
Ma még azért „megy a bolt”, mert sok régi, tapasztalt szakember van a dolgozók és a középvezetők között, de ha ők nyugdíjba mennek vagy elbocsájtják őket, akkor nem lesz megfelelő utánpótlás. Ezeken a munkahelyeken nem elég a szakképzettség: legalább 2-3 év, amire egy új munkatárs igazából betanul.
De új munkatárs nem lesz, mert a bérek messze elmaradnak attól, amit máshol ugyanezért a munkáért megkaphatnak a dolgozók. Ki akarna fél pénzért beülni egy busz volánja mögé, ami bármikor kigyulladhat az akadozó karbantartás miatt? Ki akar önhibáján kívül egy baleset vagy veszélyes meghibásodás részese lenni?
A Tarlós István vezette főváros az elmúlt hat évben elvesztette vagyona és bevételi forrásai jelentős részét, gyakorlatilag hitelképtelenné vált. A BKV hiányával, a tarifakompenzációval sakkban tartott főpolgármester apránként mindent odaadott, és beáldozta a modern szemléletű közlekedésfejlesztést és üzemeltetést is. Maga a főpolgármester vallja be a költségvetési tervezetben, hogy a főváros gazdálkodási önállósága gyakorlatilag megszűnt, ma már a kormány nélkül lépni sem tud. A hosszan elhúzódó, furcsa döntésekkel terhelt közbeszerzések (ld. M3), az évek óta be nem vezetett e-tarifarendszer, a behajtási díjjal kapcsolatos döntésképtelenség, mind azt mutatja, hogy a főváros vezetése nem rendelkezik valós jövőképpel, igazából a kormányzat ad hoc szeszélyei szerint ugrál.
Most még magyarázgatják a leálló, kigyulladó szerelvényeket, füstölgő buszokat, de eljön az idő, amikor tovább nem titkolható: a BKV nem működik tovább, ha nem jut elég pénz az üzemeltetésre. Egy darabig pótolható rutinnal, szaktudással, apró trükkök ezreivel a hiányzó forrás, de egy idő után ez már nem elég. Az üzemeltetésből elvont források először csak a tervszerű felújításokat, beszerzéseket érintik, aminek az elmaradása sokáig nem tűnik fel. Viszont egyszer csak összeomlik a rendszer, ha idejében nem lépnek.
Mi lesz vajon az utolsó csepp a pohárban? Meddig lehet orosz rulettet játszani kétmillió emberrel?
Ez nem olyan, mint a hóeltakarítás volt a nevetséges hómunkás bérrel, amiben szintén megbukott a főváros vezetése. A hó elolvad, ha jön a tavasz, de az elöregedő alkatrészek, a rendszeres tisztítás és karbantartás híján gyorsan kopó szerelvények nem javulnak meg az első fecskétől.
A BKV sztrájkot nyilván mindenki szeretné elkerülni, hiszen megbénulhat a város, emberek tömegei nem jutnának el idejében munkába, iskolába vagy ügyeiket intézni. De ha a főváros vezetése képtelen a felelősségteljes üzemeltetés körülményeit megteremteni, akkor ha belegondolunk, talán mindannyiunk érdekében jobb lenne, ha tényleg sztrájkolnának a BKV dolgozók, mert egyes járatok közlekedése így már-már szinte közveszély-okozás.
vnm