Ahogy egy drága Luis Vuitton táskától még nem lesz jól öltözött valaki, úgy egy drága elektromos autó sem tesz környezettudatossá.
A kerületi önkormányzat szeptember 24-én módosította a parkolási rendeletét:
Az elgondolás környezetbarátnak tűnne, ha nem tudnánk, hogy a kerületben lakók autói - meghajtástól függetlenül - ingyen parkolhatnak már most is. Tehát valójában forgalmat generál és kerületen kívüli lakókat hív arra, hogy itt parkoljanak. Az I. kerületben nagyjából 5200 parkolóhely van, amelyekre eddig is több mint 7000 parkolási engedélyt adtak ki. A Várban is egyre több az autó, hiába építettünk mélygarázst. Lakossági megkeresés nyomán erről azonnali kérdést is benyújtottam. Várható, hogy a miniszterelnökség felköltözése ezt csak tovább rontja majd.
Persze, mivel ma még csak nagyjából 50 db elektromos autó van az országban, ez nem jelent közvetlenül nagy veszélyt. Inkább a gondolkodásmód az, ami a környezettudatosság illúziójában tetszeleg, de valójában csak sznob. Döbbenetes volt hallgatni az ülésen a polgármestert, aki hosszan ecsetelte, hogy évtizedekkel ezelőtt, a taxisblokád idején, amikor nem jártak az autók milyen jó volt a levegő a városban. De ebből nem azt a következtetést vonta le, hogy csökkenteni kell a forgalmat, elsősorban a kerületen átmenő napi ingázó hivatásforgalmat, hanem hogy adjunk további ingyen parkolást az elektromos autóknak. Mivel a vitában elhangzott az is, hogy az elektromos autók ma még nagyon drágák, ezért beszédében kitért arra is, hogy ez az intézkedés nem is akart szociálisan igazságos lenni. Mondjuk, ez sikerült.
Ahogy egy drága Luis Vuitton táskától még nem lesz jól öltözött valaki, úgy egy drága elektromos autó használata sem jelent környezettudatosságot. A környezettudatosság az, ha valaki csak akkor használ autót, amikor arra tényleg szükség van és akkor jól megválogatja, hogy milyet használ. Éppen ezért nem tudom elfogadni, hogy bár tavaly vásárolt az önkormányzat a polgármesternek egy elektromos autót, idén 15 millióért veszünk neki még egy Lexus hibrid gépkocsit is, mert távolsági utakra az elektromos autó nem alkalmas. És azért Lexus-t, mert csak abban férnek el csomagokkal együtt négyen, amikor önkormányzati kiküldetésre mennek külföldre. Megkérdeztem, hogy ez milyen gyakran történik, és azt a választ kaptam, hogy négyszer-ötször évente. Azt gondolom, hogy ennek a luxusautónak a vásárlását meg kellett volna előzze egy megtérülési számítás, hogy valóban olcsóbb-e évi 4-5 alakomért venni egy 15 milliós autót, mint más módon (pl. autóbérléssel) utazni.
A bizottsági vitákban rendre elhangzott, hogy ezzel parkolási rendelettel a kerület ugyanolyan missziót akar indítani, mint annak idején a dohányzás betiltásával a játszótéren, amit azután minden más önkormányzat is követett, pedig azt is hogy' támadta az ellenzék. Elmondtam, hogy ha missziót akarunk vállalni, akkor bővítsük a szociális bérlakásállományunkat, így mutatva példát arra, hogyan kell küzdeni a hajléktalanság és a megugró lakbérek ellen. Jó lehetőség volna az óvodai és bölcsődei férőhelyek bővítése is, hogy ne legyen minden évben a szülők számára megalázó, a hivatal számára terhes procedúra a jelentkező gyerekek közti válogatás. Ezek valóban feszítő problémák, ezekre megoldást keresni, ezekben kezdeményezően elöl járni nemes misszió volna, amit örömmel támogatnék.
Sajnos azt, hogy behívjunk a kerületbe autókat, nem tartom se nemes missziónak, se értelmes elképzelésnek. Nem látszik, hogy ez miért ösztönözné az embereket tömegesen arra, hogy elektromos autót használjanak. Támogatnék olyan intézkedéseket, amelyek a környezetbarát közlekedési módokat valóban előnybe hoznák. De amíg a gondolkodás nem tud kilépni abból a keretből, hogy kiszolgálja a jelentkező autós igényeket - amelyekről már régen bebizonyosodott, hogy kiszolgálhatatlan -, addig a valódi környezettudatosság nem tud teret kapni.
Én a környezet pártján vagyok.
vnm
Ezt olvasta már?
Miért nem szavaztam meg a mélygarázsokat?
A világ fejlett részén már régesrégen letűnt gyakorlat az, hogy ki kell elégíteni az autóforgalmat széles utakkal, parkolóhelyekkel. Régesrégen kiderült, hogy ez az igény kielégíthetetlen; sőt, a széles út, a sok parkolóhely további autóforgalmat generál, a korábbinál nagyobb forgalmat vonz. A legmodernebb várostervezési koncepciók már gyalogos és kerékpáros szemlélettel készülnek, az autóforgalmat visszaszorítani igyekeznek. Az a gond, hogy a hegy oldalába fúrt mélygarázsok nem oldják meg, csak a várfalakon belülről a várszoknyára helyezik át a viselhetetlenül nagy autóforgalmat.