Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év
  • chrisred: @M.K.R.: Tudom, a lakásomban is természetes eredetű a szálló por, mégis szoktam takarítani. Ez ter... (2019.11.22. 06:08) Köhögést kapunk Karácsonyra?
  • M.K.R.: Hála az égnek, ezt még nem sikerült megfúrniuk és megépült a 82 óta tervezett és szakaszos kiépült... (2019.11.21. 16:06) Requiem az Etele úti fákért
  • M.K.R.: Na ez is egy térkőmániás. (2019.11.21. 15:38) Tabáni titkok

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2015.08.17. 20:25 elendem

Tömör Gödör

Címkék: BKK Széll Kálmán tér Moszkva tér

2015-03-24_11_56_45.jpg

Mottó: A tér 1929 előtt névtelen közterület volt. Gödör néven emlegették... (Wikipédia)

Ma száz éve halt meg Széll Kálmán. De nem ezért fogom következetesen Moszkva térként említeni a teret, hanem mert ez rövidebb, én ezt szoktam meg, és nagyon zavart, amikor a hatalomra került Fidesz-KDNP politikai pótcselekvésként át(vissza)nevezte Széll Kálmánra - hogy néhány év után Moszkvával üzleteljenek titkon és mutyigyanúsan Paks II-ről és a 3-as metró kocsijainak felújításáról. Most még csak normálisan írni sem lehet a térről, hiszen már a neve kettéosztja az országot.

 A jelen állapotokat tekintve úgy vélem, megérett a helyzet, hogy ismét visszanevezzük - Gödörré. És nyugodtan kijelenthetjük, hogy még egy ideig akár Moszkvaként, akár Széll Kálmánként gondol valaki a térre, látni csak gödröt lát. 

A Népszabadság mai számában hosszú cikk foglalkozik az átépítési munkák csúszásával. A cikk számításai szerint legalább 140 nappal vannak elmaradva a kivitelezők, miközben a munka láthatóan gőzerővel halad, a nagy rohanásban nincs idő az építési területek melletti közlekedési utak pormentesítésére és a gyalogosok megfelelő tájékoztatására sem. 

Aki nyomon követte a tér átépítésének történetét, az nem csodálkozik. Valójában a budai fonódó villamosra felhasználható uniós pénzt nem akarta elbukni a főváros, ezért kellett hozzányúlni a térhez. Magára a térre viszont nincs is igazán sok forrás, és nem is mert komolyan hozzányúlni a döntéshozó. A zöld képviselők és a várostervezők, tájépítészek minden erőfeszítése ellenére egy olyan koncepció nyert, amely megőrzi a tér elsősorban közlekedési csomópont jellegét, nem helyezi el a buszvégállomásokat és továbbra is minden oldalról forgalmi és/vagy sínpályákkal zárja el a tér középső részét a környező városszövettől. A budai fonódó villamos által nyerhető autós forgalom csökkenést egyből el is tékozolja a 3+3 sávos úttest forgalomgeneráló hatásával. Így garantálja, hogy a gödörben lesz továbbra is a legszennyezettebb a levegő a városban.

A 2011-es átláthatatlan generáltervező kiválasztás nyertese az a Főmterv lett, amelynek csapata előkapta a fiókból az évtizedes átalakítási terveket, és tervpályázatot írt ki rá. Közben azonban megváltozott a világ, a kizárólag közlekedési szemléletű - azon belül is az autósforgalmat kiszolgáló - városfejlesztés mára már elavult dolog. Hiába készült azonban több felmérés is a tér használói között, az eredményeket nem vették figyelembe, a tér valódi problémáira nem kerestek megoldást. Mivel a terveket a megadott közlekedési kialakítással kellett elkészíteni, nem meglepő, hogy "A díjazott pályaművek mindegyike kivétel nélkül az ajánlott közlekedési tervet „öltöztette fel”, anélkül, hogy annak bármilyen kismértékű korrekciójára vállalkozott volna." (Zöldi Péter: Széll Kálmán tér, kalandra fel!)

Ahhoz, hogy a felhasznált támogatást 2016. elején el tudják számolni, 2012-ben el kellett volna kezdeni az átalakítást. A közbeszerzések elhúzódása miatt (ld. nol cikk) azonban csak tavaly novemberben kezdték el a kivitelezést - ahogy mifelénk mondják: ekkor esett el a Moszkva tér. Azóta aki csak tudja, elkerüli a teret, aki pedig nem tudja, az vályogot köp egy-egy átkelés után. (Az elmúlt napok esőzése nyomán az iszapbirkózás is felkerül a menüre.) De mindezt vidáman elviselném, ha tudnám, hogy utána lesz egy igazán használható, hangulatos, szép közterünk, egy megújult bel-budai városközpont. De nem lesz.

11872217_942680395775869_7525104213912019927_o.jpg

"Nem túlzás azt állítani, hogy Buda egyik központi terét az elmúlt majdnem száz évben fokozatosan ette meg a közterületek beszűkült értelmezésén nyugvó városfejlesztés, és jelen pályázat eredményei alapján sanszos, hogy ez a folyamat töretlenül folytatódik." (Zöldi Péter: Széll Kálmán tér, kalandra fel!)  Valójában nem történik más, mint egy radikális pályafelújítás és forgalmi sáv bővítés - a zöldfelületek rovására. A fákat mindenesetre már kivágták, amint az Para-Kovács Imre fényképén látható. A Moszkva városi köztér helyett marad továbbra is közlekedési csomópont. Átjáró terület nagy burkolt felületekkel.

Az ilyen tereket a diktatúrák kedvelik. A birodalmi jellegű téralakítás kedves eleme a nagy, egybefüggő burkolat (ld. Kossuth tér). A diktatúrákban olyan fontos szempont, hogy a közlekedési csomópontokon a hivatásforgalom gyorsan áthaladjon - ki tudja, mi történne, ha az emberek megállnának, leülnének, jól éreznék magukat együtt a közterületeken?

A világ fejlett részén a közterek a közösséget szolgálják. Szervesen összetartoznak a körülvevő város szövetével, az átutazók mellett a helyben lakók fontos tere, találkozási pontja, több funkciós, vegyes használatú területe. Nehéz elképzelni, hogy a most épülő 6 sávos "autópálya" mellett valóban életteli köztér, hangulatos találkozási pont alakulhat ki. A rossz élményt nyújtó, de forgalmas területet ismét ellepik azok, akik hasznot remélnek mindebből: az illegális kereskedők, kéregetők, a fekete "munkaerőpiac". És az alkalmatlan terület működtetési gondjait ezután sem fogják tudni kezelni azok, akik eddig sem tudták. Ha nyersen akarok fogalmazni, akkor azt mondom, hogy eddig a töredezett aszfalt volt vizeletszagú, ezután pedig a drága gránitburkolat lesz az.

De lehet, hogy a csúszás miatt mindennek az árát még vissza is kell fizetnünk az Uniónak...

vnm

 

 

 

 

 

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr447713054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pedró27 2015.08.18. 09:41:43

"Most még csak normálisan írni sem lehet a térről, hiszen már a neve kettéosztja az országot."

Amikor Moszkvára nevezték át anno, az nyilván nem osztotta ketté az országot, mert aki kritizálta a döntést, azt elvitte a fekete mercédesz.

A status quo örök és sérthetetlen, mert aki változtatni akar, az "kettéosztja az országot". Nem unalmas ez már?

Pedró27 2015.08.18. 09:44:11

"A Moszkva városi köztér helyett marad továbbra is közlekedési csomópont."

És akkor mi van? Közlekedési csomópontokra nincs szükség egy nagyváros életében?

elendem 2015.08.18. 11:09:28

@Pedró27: A cikk arról szól, hogy a köztér egy többfunkciós hely. Közlekedési csomópont is, de az rossz, ha csak az.

elendem 2015.08.18. 11:12:53

@Pedró27: Az utca és tér elnevezés változtatások akkor is és most is a politikai agymosáshoz tartoztak/tartoznak. Államigazgatás, városműködtetés helyett pótcselekvés, a fennálló rezsim kényszeres önigazolása.
Akkor sem értettem volna egyet vele, csak akkor még nem éltem.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.08.18. 17:21:46

Igazából a cikk kb. minden mondatában tévedés van, csak a cikkíró nem vette a fáradtságot, hogy az elérhető dokumentumokat megnézze. Mondjuk a terveket, ami szerint kb. 180 új fa lesz a téren. Stb.

elendem 2015.08.18. 18:40:55

@mestska: Láttam a terveket. A tervezett fák mennyisége valójában még a kivágottak utáni pótlási mennyiséget sem elégíti ki, vagy éppen csak. Korábbi felvételeken látszik, hogy bár a tér hangulata nem volt zöld, azért vagy 50-60 fa éldegélt rajta.
A látványtervek egyébként sok mindent elbírnak. Fákat belerajzolni a legegyszerűbb. De már most mondják, hogy a költségek nőttek, a ráfordítható pénz nem. Ilyenkor az szokott történni, hogy húznak a tervből. És általában a végére maradó kertészeti tartalmat csökkentik. Úgyhogy kíváncsi vagyok, hány és milyen minőségű fa is lesz valójában elültetve.
De ami a legfontosabb: nem attól lesz egy terv zöld, hogy telepötyögtetik fákkal, hanem attól, hogy organikusan működő, minél kevesebb autóforgalmat vonzó szemlélettel készül. Hogy az összefüggő zöldfelületeket nem a forgalmi sávok között maradó apró háromszögekbe szorítják, hanem hogy az egész helyszínre úgy tekintenek, mint olyan helyre, ahol élőlények lesznek majd (emberek, növények, stb.), akiknek ott is zajlik az életük.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.08.18. 20:27:35

@elendem:

"De már most mondják, hogy a költségek nőttek, a ráfordítható pénz nem."

Igazából az a baj, hogy ilyen mondásokból indulsz ki, miközben nem igaz.

A tervre ha ránézel valóban, akkor azt láthatod, hogy a tér belső, csak gyalogosok által használt területén elég sok fa lesz, eddig ott 0 fa volt.

elendem 2015.08.19. 01:07:24

@mestska: Nem én indulok ki ebből, ezt hivatalos információk alapján írta a nol cikk. De amúgy ez a személyes tapasztalatom is.

Nem volt nulla fa, de mindegy, mert téged meggyőzött a sok szép zöld pötty a terven, és nem érdekel, hogy működőképes rendszer lesz-e.

mestska · http://cities.blog.hu 2015.08.19. 01:57:47

Nem, a nol cikk nem hivatalos információk alapján íródott, mivel az ott leírtak nem a valós ütemtervről szólnak.

Celtic 2015.12.10. 07:35:21

@Pedró27: Ha meg 89-90-ben nevezik at, a kutyat sem zavarja. De 25 evvel a rendszervaltas utan valakinek beugrik, hoyg "teatyaeg, ez a ter nem lett atnevezve" es utana rohammmunkaban nekiugranak. Mint a Koztarsasag ter, azt is teljesen logikus volt "II. Janos Pal papa ter"-re atnevezni. Vagy meg a "Szent" is benne van? mar nem tudom.
süti beállítások módosítása