Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év
  • chrisred: @M.K.R.: Tudom, a lakásomban is természetes eredetű a szálló por, mégis szoktam takarítani. Ez ter... (2019.11.22. 06:08) Köhögést kapunk Karácsonyra?
  • M.K.R.: Hála az égnek, ezt még nem sikerült megfúrniuk és megépült a 82 óta tervezett és szakaszos kiépült... (2019.11.21. 16:06) Requiem az Etele úti fákért
  • M.K.R.: Na ez is egy térkőmániás. (2019.11.21. 15:38) Tabáni titkok

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2010.11.07. 13:00 elendem

Dugóhúzó a Vám utcában

Az Alkotmánybíróság előtti tűntetők számára jól ismert, meredek, kicsi, macskaköves utcáról van szó, ami összeköti a Donáti utcát a Fő utcával (ld.mellékelt térképvázlat).A Vám utca azért érdekes, mert itt lehet lemenni a Fő utcára a Donátiból.

Az elmúlt években nagyon megnövekedett az I. kerület Donáti utca alsó szakaszának (Mária tértől indulva) forgalma annak következtében, hogy a Fő utcai dugót erre kerülik el az autósok úgy, hogy a Vám utcán mennek le az Iskola utcára, majd a Corvin térnél kanyarodnak vissza a Fő utcára.
A térképen látható, hogy itt egy kupacban van minden: óvoda, bölcsőde, iskolák, játszótér, gyermekorvosi rendelő. A gyermekek nyugalmát így igencsak zavarja, illetve egészségüket károsítja az intenzív autóforgalom zaja és benzinbűze. Ezen kívül a Toldy Ferenc Gimnázium diákjai a Donáti utcán, ezen a szakaszon mennek reggel iskolába; itt mennek át az úttesten nagy csapatokban, amit gyakran az autósok hirtelen fékezése kísér. Az utcában ugyanis 30-as sebességkorlátozás van érvényben, ezt azonban senki nem tartja be, 50-60-al száguldoznak az autók.
Megkeresett egy Donáti utcai édesanya, hogy tegyünk valamit a helyzet javítására. Levelezés és beszélgetés után azt találtuk, hogy talán a leginkább működőképes rövid távú lépés a Vám utca forgalmának jelentős csökkentése lehetne az átmenő forgalom kitiltásával, csak célforgalom (Alkotmánybíróság) beengedésével.
Beszéltem a kérdésről Horváth Orsolyával (Fidesz-KDNP), a körzet önkormányzati képviselőjével. Ő új szempontot hozott be: a kórusiskolába és a Toldi gimnáziumba gyermeküket autóval hozó szülők itt mennek le a Fő utcába, mert a Donátiban nem nagyon lehet megfordulni. Felmerült az is, hogy valóban egész nap nagy a forgalom, vagy csak iskolakezdéskor. Magam úgy látom, hogy egész nap, de felmérésem nincs. Már van két lelkes önkéntes, aki vállalná, hogy megfigyeléseket, forgalomszámlálást, esetleg interjúkat készít a helyszínen. Örülnék, ha lenne még jelentkező!
Sakk-matt: ha jót akarok a bölcsiseknek és szüleiknek, akkor a gimnazista gyerekek szüleinek „tyúkszemére”” lépek, és fordítva. Úgy tűnik a megoldás pusztán adminisztratív eszközökkel nem érhető el.
·   A problémák legfőbb oka, hogy a Fő utca forgalma túl nagy. Továbbmegyek: az egész kerület autóterhelése meghaladja a bírhatót. Ez részben a budai észak-déli és nyugat-keleti áthaladó autóforgalom miatt van. A Fő utca jelentős forgalomcsillapítása csak fővárosi szintű intézkedésekkel oldható meg. Fontos, hogy a kerület és a főváros szempontjait összehangoljuk. A belső kerületek jelentős forgalomcsillapítására a Lehet Más a Politikának az egész fővárosra kiterjedő átfogó elképzelése van. A légszennyezést akarjuk csökkenteni a közösségi közlekedés (tömegközlekedés) jelentős javításával is, és azzal,  hogy a fővárosiakat érdekeltté tesszük a tömegközlekedés használatában. – Ez remek gondolat, de évekbe telhet, amíg eredményt hoz.
·   Kerületi szinten arról kellene átgondolt döntéseket hozni, hogy a nagy károsanyag-kibocsájtású autókat hogyan (ne) engedjük be a kerületbe, a kerületi lakosságot és a kerületben működő cégeket, intézményeket hogyan tehetjük érdekeltté a környezettudatos közlekedésben. – Szintén csak hosszú távon lehet érzékelhető.
·   Nekünk, szülőknek is látni kell a saját felelősségünket. Sokan az óvodába, bölcsődébe, iskolába autóval hozzák a gyermeküket. Sokan itt laknak a város belsejében, itt is dolgoznak, mégis autóval járnak. 10-15 éves gyerekeket is autóval hoznak. Ennek számtalan oka lehet, és nem dolgunk ítéletet mondani bárki élete fölött. De lehet arra biztatni egymást, hogy csak a valóban szükséges esetekben használjuk az autónkat (ne feledjük: máshol járva más gyerekének bölcsődéje-óvodája közelében "füstölünk" mi is). Lehet összefogni, és az egymás közelében lakó családok váltva hozhatják el a gyerekeket, így nem kell autóval rohanni haza a munkahelyről. Még sorolhatnám, de meg vagyok győződve róla, hogy a leleményes és felelősségteljes szülők sokkal jobb ötletekkel állhatnak elő. Meggyőződésem, hogy az igazán gyors és hatékony eredményt egy lelkes szülői összefogás, mozgalom, belső normaváltás hozhatja meg!
Az I. kerület kicsi, biztonságos, közösségi közlekedéssel jól ellátott (összehasonlításban mindenképpen). 8-10 éves kortól már közlekedhetnének egyedül a gyerekek. Az iskolák is hozzátehetnek ehhez. Például állhat egy tanár a Batthyány téren fél 8-kor, aki az addig odaérkező diákokat felkíséri az iskolához.
Ez utóbbi lehetőségek nem pénzfüggők, nem igényelnek se beruházást, se új törvényi szabályozást.
Van még egy ötletem (nem tudok elszakadni környezettervező énemtől): reggel, iskolakezdéskor és délután időszakos „iskolás-autómegálló” kialakítása a Mária téren. A térképvázlaton látható, hogy a Batthyány utca forgalom-folyamából kiállva, a szobor fölött és mögött 6-8 helyen szállhatnának ki vagy be a gyerekek, akik a Batthyány utcai általánosba, a Toldi gimnáziumba vagy a Kórusiskolába járnak. A szülők megnyugtatására tanárok és/vagy polgárőrök segíthetnék a gyerekek továbbjutását.
Alapigazságként hangoztatják manapság, hogy csak a zsebükön keresztül lehet megfogni az embereket.
Talán megelőzhetnénk, hogy az egészségünk érdekében vagy a kezelhetetlenné váló dugók miatt annyira megdrágítsák a város közepén a behajtást, parkolást vagy autótartást, hogy egyszerűen ne engedhessük meg magunknak vagy el kelljen menekülnünk.
Ne felülről jövő intézkedésekre, korlátokra várjunk, hanem találjuk ki együtt, hogyan tudjuk a saját autóhasználatunkat csökkenteni és ezáltal egészségesebbé tenni környezetünket, életünket!
Várom az ötleteket!
vnm
(Ezt az írásomat a képviselőtestületen kívül eljuttatom a kerületi újságnak és a környékbeli oktatási intézményeknek, munkahelyeknek is.)
***
November 30-án reggel (tehát a Margit-híd megnyitása után) egy Donáti utcai lakó fényképeket készített a forgalmi helyzetről. Kiegészítettem velük a szöveget.
 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr282430274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gansol 2010.11.20. 16:41:09

Kedves Elendem!

Én a Donáti 49.-ben dolgozom, időm jelentős részét töltöm ott, eléggé ismerem a környéket. Amikor kocsival megyek lent hagyom a Fő utcán vagy a felső rakparton. Ha biciklivel megyek akkor a Vám utcán tekerek föl. Egyébként szerintem nem macskaköves, hanem aszfaltburkolatú, a Corvin térnél kezdődik a macskakő, de ez tök mindegy. Én egy kicsit elgondolkodnék még azon, hogy érdemes-e ezzel bármit kezdeni. Ugyanis tegnap péntek délután 4-kor olyan volt az egész főutca, mint egy neutronbomba támadás után, senki nem volt. Most hogy megnyitották a Margit hidat nekem van egy olyan érzésem, hogy ha lesz dugó, akkor az legfeljebb a halász utcáig fog tartani, ami értelmetlenné teszi a Donáti-Vám-Iskola-Corvin tér kerülőt. Ez pár héten belül kiderül.
A többi megállapításoddal egyébként teljesen egyetértek.
Ami a gimnazisták átjárását illeti: mindenki a Toldy-Batthyányi tér viszonylaton jár, így a Franklin utcai lépcsőn járnak föl, és ott keresztezik a Donátit. Ráadásul a Franklin jobb kezes a Donátiból nézve (már ha a Mária tér felől jön az ember) és ezt előszeretettel felejtik el kedves embertársaink. Én a 2 probléma megoldására egy nagy fekvőrendőrt tennék a kereszteződés elé és akkor mindenki lelassítana a kereszteződésben is. További lehetőség, hogy forgalom csillapított övezetté nyilvánítja a Donátit a teljes hosszában és kirak jó pár fekvőrendőrt. Kitiltani onnan az autókat nem tartom jó ötletnek.
BTW: tudtad, hogy a Donati 45-ben van a MAL Zrt. központja?

Üdv

elendem 2010.11.20. 18:52:07

Amennyire tudom, az Alkotmánybíróság nemzetbiztonsági védelem alatt áll ezért a környező utcákban (egy kihajtási útvonalon) nem szabad fekvőrendőrt elhelyezni.
Sehonnan sem szeretném kitiltani az autókat, remélem, nem ez derül ki abból, amit írtam.
:-)
Azt szeretném, ha nem járnánk fölöslegesen autóval ott és akkor, amikor és ahol nem muszáj.
Remélem, hogy a Margit-híd megnyitása tartós eredményt hoz, de sajnos nem nagyon bízom benne
süti beállítások módosítása