Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év
  • chrisred: @M.K.R.: Tudom, a lakásomban is természetes eredetű a szálló por, mégis szoktam takarítani. Ez ter... (2019.11.22. 06:08) Köhögést kapunk Karácsonyra?
  • M.K.R.: Hála az égnek, ezt még nem sikerült megfúrniuk és megépült a 82 óta tervezett és szakaszos kiépült... (2019.11.21. 16:06) Requiem az Etele úti fákért
  • M.K.R.: Na ez is egy térkőmániás. (2019.11.21. 15:38) Tabáni titkok

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2016.11.23. 18:45 elendem

Zsibvásár és Halászbástya – idegenforgalmi koncepció nélkül a Vár

Címkék: Budavári Önkormányzat turistabuszok Halászbástya

3692120217102612_dreamstime_m_20229921.jpg

Kellene egy jó idegenforgalmi koncepció - olyan, amit a kerületben élőkkel és az idegenforgalmi és vendéglátó szakmával közösen dolgozunk ki.

A holnapi testületi ülésen ismét tárgyalja a kerületi önkormányzat a minden évben visszatérő előterjesztést: mennyibe kerüljön a belépés a Halászbástya felső panoráma teraszára és mennyiért bérelje a Dísz téri piac területét „valaki”. A „valaki” eddig minden esetben a piacon áruló vállalkozók szövetsége volt – hiába a pályázat, nyilvánvaló, hogy más nem rúg labdába.

Már évekkel ezelőtt javasoltam, hogy a zsibvásár helyén létesüljön állandó termelői piac, ami helyi (magyar) kézműves termékeket és kistermelői, ökológiai gazdálkodásból való élelmiszereket árul. Ha tekintetbe vesszük, hogy az augusztusi mesterségek ünnepe mekkora keresletet hoz évről-évre, akkor ez nem is merész elképzelés. Az itt lakók friss termelői élelmiszerhez jutnak, az ideérkező turisták pedig valódi hungarikumot vehetnek a Kínában gyártott, kalocsai mintás műanyagáru helyett. Akkor elmondták, hogy nem látom át, mekkora üzlet a kerületnek, hogy 40 millió folyik be a piac bérbeadásából, és hogy felelőtlenség ezt elengedni.

A 2014. évi választások után az új alpolgármester javasolta, hogy legyen termelői élelmiszer piac minden héten a Krisztinavárosban. Akkora siker lett, hogy idén már a Batthyány utcában is nyílt egy. Úgy tűnik, nem tévedtem: van igény a minőségi, friss élelmiszerre megfizethető áron. Volna rá igény a Várban is, és örömmel fogyasztanák a turisták is.

A Halászbástya alsó teraszát elfoglalja egy vendéglő, onnan nem lehet nézelődni. A felső terasz pedig a nyári időszakban nappal fizetős, csak éjszaka és télen lehet ingyen látogatni. 193 millió forint sok pénz, de én mégis úgy gondolom, hogy többet ér, ha mindenki szabadon felmehet és gyönyörködhet Közép-Európa egyik legszebb panorámájában. Voltam tavaly Velencében, és elszomorított az, hogy nem lehet az utcán enni vagy inni. Hogy nincs is utcai pad, ha le akar valaki ülni, csak vendéglőben teheti, ami drága. Az egészet „lehúzós”-nak éltem meg, nem volt kedvem ott maradni hetekig és élvezni a város hangulatát, pedig tényleg gyönyörű. Egyre inkább úgy érzem, hogy a Várból is ilyen lehúzós helyet csinálunk: nem lehet szabadon gyönyörködni a kilátásban, nem lehet meginni egy sört az Alagút tetejénél nyári estén, nem lehet megfizethető áron minőségi szolgáltatásokhoz jutni. Pedig az ideérkező turisták nagyobb része nem különösebben gazdag, inkább átlagos jövedelműnek tűnik, sok a diákcsapat, a fiatal. Szívesen töltenének sok időt a Várban is, ha lenne minőségi, de nem drága étterem, élelmiszerbolt, kifőzde, söröző stb., és ha volna a Várban számtalan olyan program, amely különböző korosztályt, különböző stílust céloz. Sok kicsi sokra megy. Így azután lenne pénz a Halászbástya karbantartására és felújítására is és a közterületek minőségi fenntartására.

444_buszok.jpeg

Kép: 444!

Miközben a kerület 5 éves gazdasági programja egyedül a turizmust nevesíti célként, aközben valójában nincs idegenforgalmi koncepciónk. A Várba jövő turisták fele turistabusszal érkezik (ez napi több száz busz is lehet nyáron), még sincs megoldva hosszú évek óta a buszok fogadása és elhelyezése – csak az a mondás van, hogy „a Várban nincs helye a turistabuszoknak”. Emiatt volt akkora felfordulás nyáron, amikor a miniszterelnöki rezidencia építkezése és a Palota úri csatornázás miatt kitiltotta az önkormányzat a buszokat. Emiatt burkolták le a Dózsa György téri virágágyás helyét. Most sincs megoldás, csak jön a tél, és kevesebb busz érkezik.

Ha már az idegenforgalom és a kapcsolódó vendéglátás a fő gazdasági program, akkor lehetne elképzelésünk rá, hogyan kívánjuk a lakófunkciót és a vendéglátó funkciót összehangolni. Rendszeresen jön panasz a lakóktól, hogy a vendéglátó teraszok zaja, dohányfüstje zavaró, a késői nyitva tartás, az ittas vendégek felverik a környék csendjét, a kitelepülések miatt fogy a zöldfelület, elzáródik a járda. A holnapi ülésen is tárgyalunk egy éjszakai nyitva tartással kapcsolatos ügyet. A Jamie Oliver vendéglő házában lakók is azért perelnek, mert a szagelszívó beépítése lakhatatlanná teszi a házat. Mindezekre a kérdésekre nincs koncepció szintű válasza az önkormányzatnak, a meglévő rendeletben foglaltakat is csak nehezen érvényesíti a hivatal. Úgy tűnik, a döntések a pillanatnyi érdekek mentén születnek, nem látszik, hogy a városnegyed különböző használói közötti harmóniát meg akarná teremteni az önkormányzat. Sokkal inkább úgy tűnik, hogy elsősorban anyagi és reprezentációs érdekek érvényesülnek.

Nemrégiben egy konferencián is elhangzott egy idegenforgalmi szakértő előadásában: ma már az kevés, hogy van egy szép műemlékünk. Sokrétű szolgáltatást kell nyújtanunk a turistáknak. Keveseket érdekel egy (akármilyen szép) drága zárvány – élettel teli, derűs, hangulatos úticélokat keresnek az utazók. Ott töltenek el sok időt, ahol nem a lehúzást érzik, hanem a valódi, szolgáltatói szemléletű vendégfogadást, ahol sokféle program közül választhatnak és együtt élhetnek egy ideig a várossal.

Nos, ilyen kerületről álmodom én, és ehhez kellene egy jó idegenforgalmi koncepció - olyan, amit a kerületben élőkkel és az idegenforgalmi és vendéglátó szakmával közösen dolgozunk ki.

vnm

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr1611993700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.11.24. 15:22:49

Értem én, hogy polgármester aspiránsként kritizálni kell a jelenlegi állapotokat, de...
De nem kellene a popularizmust hajszolva felfújt és ráadásul nem életképes dolgokkal előjönni. Csak néhányat említek ezek közül.
Kzedjük: Kistermelői piac a Dísz téren. Noha nem vagyok én sem az ottani turistaemlék piacnak híve, ám kistermelői piac pikk-pakk tönkremenne. Egyszerű: nincs a Várban elegendő kereslet rá. Mellesleg a Krisztinavárosi is csak két fél napon van nyitva, az új Batthyány utcai csak egy délelőtt, és az is csak pár elárusítóhellyel. És volt már próbálkozás a Kapisztrán téren is évekkel ezelőtt, befulladt, mert a termelők a kis kereslet miatt néhány hónap után nem jöttek tovább.
A Halászbástya fizetős megtekintése nem lehúzás, a világ legtöbb országában az ilyen panorámás helyeken fizetni kell.
A turisták egyébként sem beülős, sörözős helynek használják a Várat, hanem egy "kipipálandó" nevezetességet látnak benne. Nem, nem töltenének több időt a Várban. Sörözésre, szórakozásra vonzóbb a belvárosi bulinegyed. A Várba egyébként is leginkább csoportosan, vezetéssel jönnek.
A Várban lévő CBA tökéletesen kiszolgálja a helyi lakók és a turisták igényeit. Van önkiszolgáló étterem, posta, trafik, gyógyszertár, orvosi rendelő, egyszóval minden, ami a megfelelő lakhatáshoz és a turistáskodáshoz is kell. Van gyönyörű sétány padokkal, kilátással, ahol el lehet tölteni egy két kellemes órát a helyieknek és a turistáknak. Egyébként sem a "nem különösebben gazdag" turisták miatt aggódom, hanem a még kevésbé "különösebben gazdag" lakosok miatt, mert az mítosz, hogy a Várban a gazdagok laknak. Már régóta elköltözött innen a fiatal és középgeneráció, a Vár elöregedett, zömmel nyugdíjasok élnek itt. A jelenlegi önkormányzati vezetés tudja ezt és igyekszik szociálisan segíteni.
Buszok: Hát a Várba ne is jöjjenek turistabuszok. Leginkább amiatt, mert egy nagyobb busz alatt az alápincézett, barlangokkal gyengített úttestek beszakadnak, az elmúlt években nem egy ilyen fordult elő. Másrészt az általuk okozott dugók miatt. Így is sok a Várba behajtó autó, az utcák szűk keresztmetszete, a forgalom, a parkolás, a gyalogos turistacsoportok nehézzé teszik a közlekedést. Drasztikusan szűkíteném a behajtási lehetőségeket.
Ami javíthatna: a kiszámíthatóan közlekedő 16A-s buszok (a 16-ok ugye a Deák téri útvonal miatt dugók miatt kiszámíthatatlanok) A piac kérdést is megoldaná a jelenlegi 116-os gyakoribb és könnyebben számontartható menetrendű közlekedése.
Egyébként akár tetszik, akár nem, a Vár elsőrenden nem élettel teli lakóterület, hanem jellegéből adódóan valóban műemlék, vendéglátó funkciókkal, a helybéliek pedig inkább "skanzenlakók". De mint ilyenek sem érezzük túl gyakran a kettő összeegyeztethetetlenségét. Néha van turistaricsaj, néha bosszant a selát-sehall turistacsoport, néha zavaróak a vendéglátóhelyek kitelepülései, de éjszakára azért elcsitul az élet.
Azt igazán sajnálom, hogy a posztoló Velencét nem tudta maradéktalanul élvezni, de ott is láthatta, hogy bizony, nem csak a turistáknak kell a kedvében járni, hanem a műemléket és a lakókat is óvni kell, akár a turisták ellen is. Én ezt is belegondolom a felelős és koncepciózus idegenforgalomba.
Mindezek után úgy vélem, hogy a Vár helyzetét másként látja az, aki ott él, és másként, mint aki kívülálló. Ezért nem mondanám, hogy az Önkormányzatnak nincs koncepciója a Vár életéről, csak az, aki a Váron kívül él, másként képzelné el.
Ami viszont mindennél fontosabb lenne, hogy ne történjenek döntések rólunk (váriakról) nélkülünk. Vannak egyesületeink, pl. az említett Budavári Lakosok Szövetsége, örülnénk, sőt igényelnénk a döntések meghozatalában való véleménynyilvánítást.

Ahoj- 2016.11.24. 19:09:04

Ha ésszel döntenének és ésszel építkeznének akkor talán olyan mélygarázsok épülnének ahova befér az a sok busz.
Jelenleg se a Várkert Bazárba de a most épülő Palota garázsba se férnek be a buszok, mert kicsi a bejárat, nem lehet rákanyarodni normálisan.

Namármostan ezt diplomás emberek tervezték, talán még most is ott dolgozik az az anyajegyesorrú fazon aki koordinálta ezeket a dolgokat nem kevés pénzért.

Meg lehetne nézni, hányan is parkolnak a Várkert mélygarázsban naponta! kb 20-an. Erre megértem mélygarázst építeni!

Miért nincsenek ezek a mélygarázsok a parkolási övezetek díjai alapján a lakosság részére megnyitva, ha már a mi adónkból épült? Miért nem állhat meg az ember este 6 és reggel 8 között ingyen ha már a mi adónkból épült?
Miért éri meg éjszaka tök üresen üzemeltetni, napközben meg arany árért adni a jegyet? Ha 200 ft/óra lenne a díj beállnának sokan.

Épül itt minden ész nélkül!

elendem 2016.11.24. 23:08:02

@ivangroznij: Abszolút igaza van: a vár jelenleg is leginkább skanzen, és a Várban élők skanzenlakók. Én éppenséggel azt szeretném, ha ez megváltozna. Ha olyan folyamatokat segítenénk, amelyek a műemlékekkel együtt és a turistákkal együtt is eleven lakónegyeddé tennék, amelyet a turisták nemcsak kipipálni akarnak.
Azt gondolom, hogy az önkormányzat jelenleg nem segíti igazából a szociálisan rászoruló vári lakókat. Az évente néhányszor párezer forint nem megoldás arra, hogy a csirivirin felújított külsejű műemlékházak jó részében belül penészes a fal, húz a nyílászáró, repedt a kémény stb. Ezeket kellene megoldani az önkormányzatnak.
Talán félreérthetően fogalmaztam: egyáltalán nem gondolom, hogy a turistabuszoknak fent kéne lenni a Várban. Sőt, szerintem már a Hunyadi János útra sem kellene felmenniük. Többféle megoldást is el tudnék képzelni, köztük az is lehetett volna, amit a másik hozzászóló ír, hogy a Várbazár alatti mélygarázst erre alkalmas formában építik meg és használják. Nekem az a bajom, hogy évek óta csak az utálkozás megy, miközben mindenki úgy csinál, mintha az évi 3 millió turista csak az ő érdeme volna. Pedig ezek fele busszal jön. Éppen ezért már réges régen ki kellett volna találni valamit.
A KÖZOP eredeti változatában az autók fokozatosan kiszorultak volna a Várból. De jön a kormányzati negyed, jönnek a minisztériumok, és az önkormányzat kedvezményes parkolási lehetőséget biztosított számukra. És egyes vendéglők vendégei számára.
És Velence nagyon nem csinálja jól. Ott tényleg belepihentek abba, hogy van egy szép műemlékegyüttesük, jönnek a turisták, lefényképezik, oszt jónapot. Ebbe a hibába nem kellene beleesni.
Talán nem volt egyértelmű: én éppen arról beszéltem, hogy összehangolni a különböző funkciókat, mégpedig éppen azért, hogy mindenkinek jó legyen. Ehhez kellene a lakossággal és a szakmával közösen koncepciót kidolgozni, aminek a koordinálása az önkormányzat feladata.
És nagy örömmel konzultálnék minderről a Budavári Lakosok Szövetségével is!

elendem 2016.11.25. 07:44:30

@ivangroznij: Kedves Hozzászóló!
Nagyon sokféle kérdést érintett, amikről nagyon szívesen beszélgetnék személyesen is tovább. Tudnánk esetleg találkozni? (a telefonszámom: 06-20-353-7973)
Üdvözlettel: V. Naszályi Márta
süti beállítások módosítása