Szavazás

<

V. Naszályi Márta

Közös ügyeink nemcsak a politikusokra tartoznak

Friss topikok

  • SHRV: @Ahoj-: no és most lássuk, mi valósult meg ezekből a "tanulmányokból". (2021.12.04. 19:35) Játszótéri vécék
  • rokon1: Ha valaki korrekt, tisztességes, megbízható ügyintézést, csereszerződést, partnert keresett/keres ... (2020.06.15. 13:19) Fél év
  • chrisred: @M.K.R.: Tudom, a lakásomban is természetes eredetű a szálló por, mégis szoktam takarítani. Ez ter... (2019.11.22. 06:08) Köhögést kapunk Karácsonyra?
  • M.K.R.: Hála az égnek, ezt még nem sikerült megfúrniuk és megépült a 82 óta tervezett és szakaszos kiépült... (2019.11.21. 16:06) Requiem az Etele úti fákért
  • M.K.R.: Na ez is egy térkőmániás. (2019.11.21. 15:38) Tabáni titkok

Budapest szmogtérképe

Budapest szmogtérképe

Állandó oldalak

2016.07.18. 19:06 elendem

Légiparádé vagy amit akartok

Címkék: Red Bull Air Race Fővárosi Önkormányzat

repulonap.jpgRed Bull Air Race repülőrendezvény az egészséges környezethez való jogot sérti, a díjkedvezmény és a támogatás pedig a közvagyonnal való felelős gazdálkodás elvét sérti.

A Red Bull cég termékei reklámozása céljából látványos vándor repülőversenyeket támogat. Ez a nyereséges verseny-vállalkozás pedig olcsó helyszíneket keres a világban a légi parádékhoz. Budapesten megtalálta, mert csak a területhasználati díj 10%-át kell fizetni és világörökségi helyszínt kap cserébe. Éppen azért fordultam adatigényléssel a Főpolgármesteri Hivatalhoz, hogy megtudjam, a nagy légszennyezést és zajterhelést okozó látványosság mennyi pénzzel járul hozzá a keletkező károk enyhítéséhez. Kiderült, hogy a teljes belvárosi Duna partot egy hétig lezáró repülő-show mindössze 750 ezer Ft-ot fizet. A 6,5 milliós kedvezményt azért kapta, mert „nagy érdeklődésre számot tartó közterületi rendezvény, ingyenesen látogatható” – elfogadott döntési rend híján mindenki csak a maga ízlése szerint döntheti el, hogy ez megfelelő indok-e egy egészségkárosító rendezvény engedélyezésére, sőt támogatására.

(Érdemes megnézni az Air Race honlapját: más országokban nem a város közepén repülnek, hanem a tengerparton, a lóversenypálya fölött vagy gyönyörű, zöld füves, széles völgyben. A verseny valóban népszerű és látványos, nem véletlenül fizetnek a rakparton kialakított VIP páholyokért a nézők.)

A különböző közösségi oldalakon megy a vita, hogy azért mert sokan szeretik és nézik, jogos-e, hogy a helyben lakók életét egy hétig megkeserítik. Sokan vannak, akik úgy vélik, hogy a rendezvény emeli az ország presztizsét, jó hírét. Így váltak nemzetközi szinten is ismertté remek pilótáink és a rendezvény sok turistát vonz Budapestre. Szerintem ezek fontos szempontok, ezért magam is indítottam szavazást a Budavárvédők facebook csoportban, hogy megtudjam, ki hogyan vélekedik a parádéról. A zaj elviselhetőségéről kérdezte az olvasókat az ittlakunk.hu portál is. Látható, hogy a válaszadók nem zárkóznak el minden rendezvénytől, de kifejezetten zavarja őket a zaj, és a rendezvénnyel járó egyéb kényelmetlenségek. Nem az a legnagyobb baj tehát, hogy évente két napig van egy látványos repülőparádé, hanem az, hogy a környék egy hétig le van zárva, hogy az edzőrepülések zaj- és légszennyezése több napon át tart, hogy az idejutás nincs kitalálva és megoldva, az itt lakók és az itt dolgozók nem tapasztalhatják meg mindennek az előnyeit, miközben viselni kénytelenek a károkozást és a kellemetlenségeket.

A legnagyobb baj tehát az, hogy a fővárosnak nincsen közterület-hasznosítási (közterület-gazdálkodási) koncepciója. Ha lenne, akkor nem egyedi mérlegelés, hanem mindenki számára ismert és szakmailag megalapozott szempontok szerint dőlne el, hogy milyen rendezvény kap engedélyt és támogatást. Ma ez a haveroknak való osztogatás szürke zónájában mozog, a leginkább érintetteknek és a szakembereknek nincs beleszólása. A közterületeink olcsó kiárusításának csak a korrupció felszámolásával és konzekvens közterület-gazdálkodással lehet elejét venni.

Közterület-hasznosítási tervnek kellene rögzíteni a használathoz tartozó egyéb operatív kérdéseket, mint a parkolás, tájékoztatás, közlekedésszervezés. Ez a rendezvény például több parkolási igényt vonz, mint egy átlagos tanévi munkanap, pedig már akkor is parkolási díjjal kell mérsékelni az itt parkolni akarók számát, most viszont hétvége van, és fizetés nélkül ezernyi autó lepi el a környéket. A tájékoztatás terén történt előrelépés egyébként az elmúlt években, a BKK és a kerületi önkormányzatok igyekeznek informálni a lakosságot. De hiába tudom, hogy mi minden nem fog járni és merre nem fogok tudni utazni, ha nincs kitalálva, hogy helyette viszont hogyan jutok el oda, ahova kell. Merthogy ez a terv nem önmagáért való, hanem azért, hogy a különböző igényeket és használati célokat (lakófunkció, turizmus, közlekedés stb.) összehangolja, az érdekeket úgy egyeztesse, hogy elég jól érezhesse magát minden érintett.

parkolasi_kaosz_nol.jpg

A kép illusztráció (Forrás: nol.hu)

A közterületeinkkel való felelős gazdálkodás legfontosabb része mégiscsak az, hogy a terv rögzíti azt is, hogy az adott rendezvények bevételéből milyen fejlesztéseket kell végezni, hogyan kell kompenzálni a helyben lakókat. Ez a koncepció biztosítja, hogy a befolyt díj nem bekerül a nagy kalapba, hanem valóban a használt terület karbantartására és fejlesztésére szolgál. Persze, ehhez szorosan hozzátartozna, hogy a fővárosi fejlesztések ne a miniszterelnök Várba költözésének, a sport- és múzeumi célú fakivágásoknak, túlárazott és szétlopott építkezéseknek adjanak teret, hanem a közgyűlés által elfogadott, szakmailag megalapozott hosszú távú városfejlesztési céloknak.

Ebben nemcsak a fővárosnak kellene felelősen eljárni, hanem megfelelő jogszabályi környezetre is szükség volna. A kormányzati hozzáállás viszont finoman szólva nem ad biztonságot. 2010-ben a Bajnai-kormány környezeti okokra hivatkozva betiltotta a Red Bull Air Race-t az érintett területen. A hivatkozási alap egy ombudsmani állásfoglalás jelentette: „…a Red Bull Air Race repülőrendezvény által jelentett környezeti terhelések következtében a rendezvény a belvárosban, ilyen sűrűn beépített lakott területen való megtartása az egészséges környezethez való joggal nem egyeztethető össze.” Ezt a betiltást akkor a környezetvédő civil szervezetek (pl. Levegő Munkacsoport) is üdvözölték és támogatták. A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa a 2010-es állásfoglalásában arra hívta föl a figyelmet, hogy a budapesti világörökségi területen a hatóságok jogellenesen engedélyezik a határérték feletti zajkibocsátással járó Red Bull Air Race versenyt, és felhívta az államigazgatás szereplőit arra, hogy a jövőben tanúsítsanak jogkövető magatartást. A Fidesz-kormány ehelyett 2014-ben egy kormányhatározattal újra engedélyezte a versenyeket, sőt 6 milliárd forintos támogatást is adott. Emellett a törvényt írta át 2015-ben úgy, hogy a világörökségi területen – amely elvileg különleges védelmet élvezne – szabadon lehessen zajszennyezéssel háborgatni a lakosságot, semmibe véve egyúttal (az európai gyakorlatban példátlan módon) egy érvényben lévő ombudsmani ajánlást. A kormány egészségügyi különadót vet ki az energiaitalokra, közben pedig egy ilyen termék reklámozását támogatja az energiaitalok különadójából befolyó összeg többszörösével.

Ötletszerű és korrupciógyanús közterület-lerablás helyett tehát átgondolt, a hosszú távú városfejlesztéssel összehangolt, felelős közterület-gazdálkodásra van szükség, az idegenforgalom és a városlakók érdekeinek rugalmas egyeztetésére.

vnm

Kép: jetfly

Ezt olvasta már?

Parádés káosz a Duna partján

 20150703_094855.jpg

Összefér-e egymással a légi parádé és az élhető város?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://eokoskodas.blog.hu/api/trackback/id/tr828898946

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása