Patthelyzet: az utca szűk, de a lakók ott akarnak parkolni. Ahogy szinte az egész kerületben. A gyalogosok, babakocsival vagy kerekesszékkel közlekedők egyre inkább kiszorulnak az utcáinkból. Jönnek a turisták, hogy gyönyörködjenek a műemlékeinkben és ehelyett kerülgethetik az autókat.
Hétfőn megjelent egy cikk az Index portálon a járdákon kijelölt parkolóhelyekről. A videóriport felzúdulást keltett, engem is többen megkerestek, hogy mit tudok erről.
Nos, változás csupán a Toldy Ferenc utcában történt, ami - hasonlóan a várszoknya többi utcájához - rendkívül keskeny. Évek óta napirenden van, hogy a mindkét oldalon tömegesen parkoló autók mellett nem fér el a kétirányú forgalom. Kijelölt parkolóhely híján ráadásul eddig rendre büntették a járdán parkolókat. Egy korábbi forgalomtechnikai terv egyirányúvá tette volna az utca forgalmát és két oldalán 151 parkolóhelyet biztosított. Ezzel egy időben egyirányúvá vált volna a Szabó Ilonka utca is a másik irányban.
Ezt a megoldást a helyben lakók nem támogatták, mivel csak jóval hosszabb úton tudtak volna hazaautózni, ugyanis a várszoknya vízszintes utcái között merőlegesen lépcsők futnak. Az új terv szerint az utca forgalma kétirányú marad, az egyik járdát fenntartották a gyalogosoknak, a másikat viszont a felfestéssel parkolóvá alakították 121 db autó számára. Mivel az úttest így is keskeny, az utca nagyobb részén nem fér el egymás mellett két jármű, Időről időre található csupán egy olyan 5 méteres szakasz, ahol be lehet várni a szembe jövőket. A másik oldali járdán már nem parkolnak, de az eleve olyan keskeny, hogy két ember nem fér el egymás mellett.
Patthelyzet: az utca szűk, de a lakók ott akarnak parkolni. Ahogy szinte az egész kerületben. A gyalogosok, babakocsival vagy kerekesszékkel közlekedők egyre inkább kiszorulnak az utcáinkból. Jönnek a turisták, hogy gyönyörködjenek a műemlékeinkben és ehelyett kerülgethetik az autókat.
Kerületi útjainkon 4800 parkolóhely van (a Váron kívül), és most fogja átvenni az önkormányzat a fővárosi utcák 1068 parkolóhelyének üzemeltetését. Az itt lakók számára nagyjából 7300 db ingyenes parkolási engedélyt adott ki az önkormányzat. A parkolási és vári behajtási díjakból 500-600 millió forint bevétele van az önkormányzatnak évente, így egyértelmű, hogy a kerület vezetése nem akarja csökkenteni a parkolóhelyek számát. Látszik, hogy a helyek nem elégítik ki már a kerületi lakosok igényét sem, miközben 25 ezer fős kerületünkben az autók száma nem haladja meg a budapesti átlagot (~30%).
Mindenki élvezi azt a szabadságot, amit egy saját autó jelent. Mindenki szeretne minél gyorsabban és kényelmesebben közlekedni, és a lakása közelében parkolni. Ezt az igényt lovagolja meg az önkormányzat, amikor az EU támogatásból 1200 férőhelyes mélygarázst akar építeni a Várhegy belsejében. Ezzel veszélyezteti a Vár barlangjainak védett természeti értékeit, és a parkolási mizéria megoldása helyett további autós forgalmat vonz a kerületbe. A legmodernebb városfejlesztési és közlekedésfejlesztési elvek már nem az autós forgalom igényeinek kielégítéséről szólnak. Mára bebizonyosodott, hogy ez kielégíthetetlen: minél több és szélesebb út épül, minél több parkolóhely van, annál nagyobb forgalom használja majd. Nem csökken a zsúfoltság, csak a levegőt szennyezzük egyre inkább.
Mit lehet itt tenni? Próbáljunk meggyőzni mindenkit, hogy ne tartson autót vagy parkolja le egy külső garázsban és járjon tömegközlekedéssel vagy kerékpárral? Szüntessük meg a kerületiek ingyenes parkolását abban reménykedve, hogy akkor majd nem tartanak autót? A keskeny történelmi utcákból egyszerűen tiltsuk ki az autókat? Épüljenek mélygarázsok és parkolóházak a parkolásért beszedett pénzből? Vagy egyszerűen fogadjuk el, hogy az utca az autóké?
Nyugat-Európában már elterjedtek a BUBI-hoz vagy az autó-bérléshez hasonló városi car-sharing, azaz autó megosztó hálózatok, amelyek lehetővé teszik, hogy bármikor, amikor kell autózzunk anélkül, hogy saját autót kellene vásárolnunk és fenntartanunk. Aki belép a rendszerbe, az elektronikus kártyájával bármikor elvihet egy hálózati autót a garázsokból, és bármelyik garázsban le is rakhatja. A car sharing-es autók ingyen parkolnak a városban (pontosabban egy külön megállapodás és tarifa alapján központilag fizetnek). Előzetesen is foglalhat autót a rendszer használója, ha pl. hosszú családi nyaralásra megy, és nagyobb csomagterű autóra van szüksége. A car-sharing díja ráadásul kevesebb, mint amibe összességében egy autó fenntartása kerül.
A közösségi közlekedéssel jól ellátott Várkerületben célszerű lenne egyre inkább áttérni a környezettudatosabb közlekedési formákra, az utcákon pedig sétálni kell, nem autókat raktározni.
Mit gondol, mi lehetne a megoldás a kerület parkolási gondjaira? Kérem, szavazzon!
vnm
A cikk megírásához szükséges adatokat a Budavári Önkormányzat Polgármesteri Hivatala és a Budavári Kapu Kft. szolgáltatta; ezúton is köszönöm a munkatársak segítségét!